Gå til innhold

Nytt HK og CPU med mere ca 2 - 3000

Anbefalte innlegg

Hei!

IDE kontrolleren på det gamle HK sluttet sannsynligvis å fungere. Ville iallefall ikke boote på noen "nye" Hdd eller cd/dvd lesere/brennere, eneste den ville boote på var floppy. Fant diskene men altså ingen boot. Jeg antar som sagt det er noe på Hk som er galt, noen tips så er dere fri til å komme med dem med det er vel i et annet forum det hører hjemme.

Jeg fikk da en glimrende unskyldning til å kjøpe (nesten alt) :D nytt. Og lurer på om noen har synspunkter/erfaringer på det jeg har funnet.

Da jeg ikke vet (helt sikkert) hva som er feil vil jeg helst bytte HK/CPU/Grafikkkort/minne og HDD da alt begynner å bli litt for gammalt. (selv for meg) :blush:

Den brukes stort sett til spill og annet gøy

Overklokker ikke

AMD

Høres dette ok ut? noe jeg bør bytte? i tilfelle til hva?

Prisen hos komplett for dette er 3269,- så jeg har ikke så mye mer å gå på....

Asus A7V600-X Hovedkort Socket A DDR KT600, SATA, ATA133, ATX, LAN, Raid, LYD

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, BOXED

Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 2MB cache 7200RPM

DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

Gainward GeForce FX5200 128MB DDR AGP

Endret av ormenlange
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt kommer jo selvfølgelig an på hva du skal bruke systemet til... Men 256Mb Ram er etter min mening for lite/i minste laget til å kjøre 2000/XP. Greit nok, kjøp 256Mb nå, og heller oppgrader litt senere når du får mer penger.

Har du planer om å spille litt nyere spill holder desverre ikke FX5200 mål. Spar heller opp litt så du ihvertfall kan få en 9600 Pro/5700 Ultra. Dersom du ikke spiller, kan det kanskje være like så greit å gå for et nForce2 hovedkort med integrert GeForce MX440 grafikk.

Lenke til kommentar

Gå heller for 512mb minne

Abit KV7 Hovedkort for Socket A (DDR) KT600, SATA, ATA133, ATX, Raid, LAN, LYD

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

Seagate Barracuda 7200.7 80GB IDE ATA/100 2MB cache 7200RPM

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR AGP, ATI9600, DVI-I, TV-Out, Full-Retail

3653 kr på pcutstyr.no :thumbup:

Lenke til kommentar
Gå heller for 512mb minne

Abit KV7 Hovedkort for Socket A (DDR) KT600, SATA, ATA133, ATX, Raid, LAN, LYD

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

Seagate Barracuda 7200.7 80GB IDE ATA/100 2MB cache 7200RPM

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR AGP, ATI9600, DVI-I, TV-Out, Full-Retail

3653 kr på pcutstyr.no :thumbup:

Glimrende forslag. For de hundrelappene ekstra får du ett supert system som holder til det aller meste. Det er nok desverre slik at hvis du vil ha en pc som er bra til spilling må du over kr 3000,-

Lenke til kommentar
ville anbefalt å kjøpe cpu og vifte separat. kjøpt ulike amd prosessorer de siste åra boxed og fått problemer med viftene. enten bråker de, samler lett støv (og mister ytelse), eller at de ikke kjøler bra.

Har du noen gode eksempler som ikke koster mye? Av en eller annen grunn tar ikke Komplett med støyen målinger på mange vifter. noe jeg syntes er viktig. Vurderer fortsatt å kjøpe seperat men har jo et nokså lite budsjett...

Lenke til kommentar
Ok supert!  :thumbup:

Blir å skifte Skjermkort og minne som anbefalt. Takk for tipsa  :D 

men er det ikke bedre med en ata/133 disk istedenfor en ata/100? eller er det lite/ingen ytelse å hente?

Det har liten eller ingen betydning. De fleste hardisker leveres i dag med ATA100/8Mb Cache, og ikke ATA133. Grunnen er vel ganske enkelt at de gamle ATA-kontrollerene ikke klarer å levere noe i nærheten av reell 133Mb/s uansett.

Edit: Når du alikevel skal kjøpe nytt hovedkort, ville jeg heller søkt litt rundt og sett etter en SATA harddisk. De skal ikke være noe særlig dyrere lenger. Disse har litt bedre ytelse, men de viktigste faktorene er 1) Framoverkompatibelt med nye systemer 2) "Slankere" kabler som ikke hindrer luftstrømmen fullt så mye i kabinettet.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...