Gå til innhold

Norsk soldat drept i Afghanistan

Anbefalte innlegg

Syns jeg hørte noe om at deler av styrken skulle være der et år til.

Syns ikke vi burde trekke oss ut av afgantistan, og vi kan godt være i Irak, grunnet at arbeidet er humanitært og hjelper befolkningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg tror ikke Norge trekker seg ut av Afghanistan etter dette ene dødsfallet, takk og pris. Da kan vi iallfall vise at vi har litt mer baller enn Spania. Eller? Har vi trukket styrkene våre ut av Irak?? Har ikke helt fått det med meg...

Tror de norske styrkene trekker seg ut som avtalt den 30.juni (?). Man skal visst istedenfor fokusere på Afghanistan.

Ja tror det, det har jo forsåvidt vært meningen hele tiden og om jeg har forstått rett. Men mener regjeringen fikk gjennomslag for at noen få offiserer skulle være igjen. Antar det er ren politisk støtte som er grunnen...

Det stemmer som du sier at Afghanistan er satsningsområde nr. 1.

Til Antikapitalist: FSK har vel en andre oppgaver enn det Telemarksbataljon driver med.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Å nei! Send alle hjem! Drit i afghanere! Ikke en eneste nordmann til kan dø, det hadde vært forferdelig selv om mange hundre afghanere ville dødd! :roll:

Samme går for Spania. For noen tullinger. Greit nok om Spanias statsminister er uenig med krigen i Irak, men å trekke de ut nå er bare egoistisk ovenfor irakere. Det er liksom som Saddam Hussein aldri eksisterte og det er ingen god grunn til å hjelpe irakere få et bedre land.

Grunnen til at USA ofte anklages for å tro at de er verdenspoliti er... FORDI USA ER DEN ENESTE SOM SETTER SOLDATENE SINE I FARE FOR ANDRE SIN VELFERD, hele tiden. Når ingen andre land vil ta på seg "farlige" oppdrag fordi, Gud bedre, deres soldater muligens kan dø, og USA gjør det, så sier man da at USA prøver å ta over verden... Det blir bare for teit.

Er USA i Sør Korea for å... ha Sør Korea? Nei, de er der for å forhindre at Nord Korea en gang i fremtiden skal finne på noe.

Nå er det helt åpenbart at USA trenger å ha flere soldater i krig enn andre land siden de har mange fler folk enn de fleste andre land, men at andre land skal hoppe av "farlige" oppdrag med en gang noen blir drept eller ikke, så blir det bare for teit.

Men jeg tror ikke Norge trekker seg ut av Afghanistan etter dette ene dødsfallet, takk og pris. Da kan vi iallfall vise at vi har litt mer baller enn Spania. Eller? Har vi trukket styrkene våre ut av Irak?? Har ikke helt fått det med meg...

Vel, må vel røske litt liv i fascist-pappa.

Å nei! Send alle hjem! Drit i afghanere! Ikke en eneste nordmann til kan dø, det hadde vært forferdelig selv om mange hundre afghanere ville dødd! :roll:

Sier du?? Hvem er det som syter og klager på seg hele verdens medlidenhet for 3000 døde, mens BLANT ANNET 500.000 barn i irak har dødd på grunn av USA's sanksjoner? Hva med hiroshima, nagasaki osv. Men nei, et par amerikanere er mye mer verdt...

Samme går for Spania. For noen tullinger. Greit nok om Spanias statsminister er uenig med krigen i Irak, men å trekke de ut nå er bare egoistisk ovenfor irakere. Det er liksom som Saddam Hussein aldri eksisterte og det er ingen god grunn til å hjelpe irakere få et bedre land.

Statsministeren er uenig i krigen? Hallo? Leste du i det hele tatt hva jeg skrev før du svarte? Jeg sa FOLKET. Dvs. gjennom en folkeavstemning ble det klart at omtrent samtlige spanjoler var imot krigen. Tror det var oppimot 90%. For dårlig for deg?

Jeg ser motsetninger mellom det å innføre demokrati i irak gjennom at usa setter det inn. Om du ikke ser dette, synes jeg bare synd på deg.

Jeg synes heller et alternativ ville vært å støttet opprørsgrupperinger som ville styrte saddam.

Men gjort er gjort, spist er spist, drept er drept.

Er USA i Sør Korea for å... ha Sør Korea? Nei, de er der for å forhindre at Nord Korea en gang i fremtiden skal finne på noe.

Nei de er der for å i fremtiden eventuelt kunne kjøre et direkte angrep mot Nord Korea. Ble vi mye tryggere nå?

Nå er det helt åpenbart at USA trenger å ha flere soldater i krig enn andre land siden de har mange fler folk enn de fleste andre land, men at andre land skal hoppe av "farlige" oppdrag med en gang noen blir drept eller ikke, så blir det bare for teit.

Om dette hadde stemt, hadde kina hatt soldater i annethvert land i verden. Har de det? Nei. Hvorfor? Fordi de ikke har kommet så langt med kapitalismen sin enda at de har gått over til grov imperialisme.

Om det norske folk er imot krigen MÅ vi trekke de ut, uansett hva antidemokrater sier. Det er norges forsvar, ikke usa's verktøy, igjen.

Lenke til kommentar
Til Antikapitalist: FSK har vel en andre oppgaver enn det Telemarksbataljon driver med.

Kan nok være, jeg kjenner ikke detaljene. Men det faktum at man sender Norges beste elitestyrke til området tyder på at det ikke er helt ufarlig. :wee:

Ja det jeg mente var at man neppe setter FSK til å drive "humanitært arbeid" ("" fordi du sikkert reagerer på humanitært arbeid og soldater uansett.. :) ). FSK er elitestyrker og krigstrente. Driver vel for det meste med rekognosering og sånt. Delta Force står neppe vakt utenfor barneskoler...for å ta en sammenligning. Men du har helt rett, Afghanistan er langt i fra ufarlig, og det er vel ikke mange som hevder det heller.

Lenke til kommentar

...mens BLANT ANNET 500.000 barn i irak har dødd på grunn av USA's sanksjoner? Hva med hiroshima, nagasaki osv. Men nei, et par amerikanere er mye mer verdt...

Altså såvidt meg er kjent så var det faktum at Saddam brukte mesteparten av statsbudsjettet på egne goder en aldri så liten medvirkende faktor til hungersnøden i landet. Vi kan jo selvfølgelig gå enda lengre tilbake i tid, da Saddam angrep Kuwait, hvoretter amerikanerne ga dem en hard tupp i ræva med dertil følgende sanksjoner (og en dæsj innvirkning fra gullgutta i FN).

Jeg ser motsetninger mellom det å innføre demokrati i irak gjennom at usa setter det inn. Om du ikke ser dette, synes jeg bare synd på deg.

Jeg synes heller et alternativ ville vært å støttet opprørsgrupperinger som ville styrte saddam.

Jaså. USA støtter eksilkubanerne i et forsøk på å styrte Castro. Jeg hadde virkelig ikke ventet meg din støtte i den saken :thumbup:

Nei de er der for å i fremtiden eventuelt kunne kjøre et direkte angrep mot Nord Korea. Ble vi mye tryggere nå?

Eller så vil de ganske enkelt hindre en gjentakelse av den kjipe hendelsen i 1950, hvor Nord-Korea forsøkte å forene Korea til et kommunistiske kosediktatur.

...hadde kina hatt soldater i annethvert land i verden. Har de det? Nei. Hvorfor? Fordi de ikke har kommet så langt med kapitalismen sin enda at de har gått over til grov imperialisme.

Nei du har rett på en måte. Kina har gitt opp imperialismen etter at de fikk juling under Koreakrigen. Kapitalistisk/vestlig innflytelse har endelig fått økonomien på fote i enkelte deler av Kina, og den enorme "produksjonen" i jordbruket er redusert til et nivå som gjenspeiler virkeligheten.

Om det norske folk er imot krigen MÅ vi trekke de ut, uansett hva antidemokrater sier. Det er norges forsvar, ikke usa's verktøy, igjen.

Her er jeg "på en måte" enig med deg, skjønt at 100 sosialister som angriper den amerikanske ambassaden med molotov cocktails ikke representerer hele Norges befolkning (vi kan også ekskludere alle bøndene/nordlendingene. Det eneste de har å gjøre er å kjøre traktor og drikke hjemmebrent). Nå kan det riktignok ha seg sånn at opinionen taler for at Norge skal trekke seg ut av Irak og Afghanistan. Men nå har det seg sånn at ikke alt avgjøres ved direkte demokrati. Regjeringen handler på vegne av folket, og den synes å være enig (blant de partiene som faktisk sitter i regjering) i at det er nødvendig med soldater i Afghanistan og Irak

Lenke til kommentar

Jeg personlig har vært i Kosovo, selv om risikoen der ikke er så høy som i afghanistan så var den like mye tilstede.

Det er dette disse folkene har valgt som yrke, vel vitende om de risikoer dette måtte medføre dem.

Men det er også derfor at man får risiko tillegg osv.

Vi skal først å fremst tenke på familien, som har mistet en som står dem nær.

Samt de stakkars med soldatene som må fortsette sin jobb der nede.

Man har lett for å tro at aldri vil bli skutt på osv, helt til den dagen det skjer og da slår det allesammen at vi ikke er udødelig.

Synest mest synd som sagt på med soldatene som må leve med frykten for at det samme skal skje igjen..

Og at folk på dette forumet som sikkert knapt har vært i førstegangstjeneste, og kanskje aldri på oppdrag i utlandet begynner å late som dem er verdensvant.

Kom dere ut, se litt av midøsten og Balkan.

Ikke kom med negative kommentarer til noe dere antagelivis aldri har opplevd.

"Non Plus Ultra" ...

Lenke til kommentar
Eh, når både folket og regjeringen er imot krigen er det ikke akkurat rart :roll:

Achtung, achtung baby. Nå kommer seixon hele skyllebøtta om sosialistisk seier pga. togbombene.

Om du kunne være så vennelig å utdype hva som utløste regjeringsbytte?

Lenke til kommentar
Altså såvidt meg er kjent så var det faktum at Saddam brukte mesteparten av statsbudsjettet på egne goder en aldri så liten medvirkende faktor til hungersnøden i landet. Vi kan jo selvfølgelig gå enda lengre tilbake i tid, da Saddam angrep Kuwait, hvoretter amerikanerne ga dem en hard tupp i ræva med dertil følgende sanksjoner (og en dæsj innvirkning fra gullgutta i FN).

Hvor er sammenhengen mellom at USA's innbyggere regnes som mer verdt enn andre, og at saddam har brukt masse penger? :hmm:

Jaså. USA støtter eksilkubanerne i et forsøk på å styrte Castro. Jeg hadde virkelig ikke ventet meg din støtte i den saken :thumbup:

At USA støtter kapitalister som vil ha innført kapitalisme i Cuba er noe helt annet. Cuba er noe helt annet enn tidligere Irak. Det er mye positivt i Cuba, og også noe som trenger å forbedres. Men hvor er det ikke det...

Når det er sagt skal jeg derimot ikke stille meg helt mot støtte til opprør i Cuba. Problemet er at veldig mange Cubanere (minus kapitalisthorene) synes det er greit som det er, noe er bra, noe er dårlig, men de liker samfunnet sitt slik det er. Har snakket med folk som har vært i Cuba selv, og har sett hva noen Cubanere har selv skrevet om samfunnet. Kan ikke si det var så mye negativt... men enkelte ting mangler de. Samfunnet har en del sosialistiske verdier, ok, men det er ikke sosialisme engang. Arbeiderklassen har ikke makta. Det er nesten nok å si det. Likestillingen osv. er god, men det er castro som styrer, ikke folket. Dette kunne blitt fikset med et opprør, men om ikke cubanerne selv vil :ermm:

Eller så vil de ganske enkelt hindre en gjentakelse av den kjipe hendelsen i 1950, hvor Nord-Korea forsøkte å forene Korea til et kommunistiske kosediktatur.

Ah domino-effekten? Tror nok det argumentet gikk dukken rundt berlinmurens fall, gutten min.

Nei du har rett på en måte. Kina har gitt opp imperialismen etter at de fikk juling under Koreakrigen. Kapitalistisk/vestlig innflytelse har endelig fått økonomien på fote i enkelte deler av Kina, og den enorme "produksjonen" i jordbruket er redusert til et nivå som gjenspeiler virkeligheten.

Ja, det har etter Mao bare blitt mer og mer kapitalistisk. Hva kan man si. Om det er positivt eller negativt avhenger jo helt etter hva du selv synes er best.

Her er jeg "på en måte" enig med deg, skjønt at 100 sosialister som angriper den amerikanske ambassaden med molotov cocktails ikke representerer hele Norges befolkning (vi kan også ekskludere alle bøndene/nordlendingene. Det eneste de har å gjøre er å kjøre traktor og drikke hjemmebrent). Nå kan det riktignok ha seg sånn at opinionen taler for at Norge skal trekke seg ut av Irak og Afghanistan. Men nå har det seg sånn at ikke alt avgjøres ved direkte demokrati. Regjeringen handler på vegne av folket, og den synes å være enig (blant de partiene som faktisk sitter i regjering) i at det er nødvendig med soldater i Afghanistan og Irak

Hva har 100 "sosialster med molotov cocktails" med saken å gjøre? Og hva har nordlendinger med saken å gjøre? (Er selv nordlending, men bor ikke der lenger...)

Folkeavstemninger er faktisk lov ja. Regjeringen handler på vegne av folket, men når det ikke lenger er på vegne av folket er det noe galt.

Tror nok en avstemning ville avgjort det hele uten problemer. Ingen kan vel klage på resultatet da?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Å herregud Decline, nå må det bli slutt på å legge all skyld for ALT på USA. Går det virkelig an?

Sier du?? Hvem er det som syter og klager på seg hele verdens medlidenhet for 3000 døde, mens BLANT ANNET 500.000 barn i irak har dødd på grunn av USA's sanksjoner? Hva med hiroshima, nagasaki osv. Men nei, et par amerikanere er mye mer verdt...

USA syta og klaga ikke for verdens medlidenhet. USA fikk den helt uten å spørre.

500.000 barn i Irak dødd pga "USAs" sanksjoner?? Ehm, mener du ikke FNs sanksjoner? Hallo? Dessuten var det ikke sanksjonene som drepte barn, det var Saddam som ikke hentet inn ting til barna sine. Det var ingenting i sanksjonene som forhindret Saddam i å mate barna sine.

Her, igjen, legger du skylden på USA for noe som er mest Saddams skyld, og på 2. plass burde FN stå i kø for skyld, ikke USA. Det var FNs sanksjoner, ikke USA. Og hvorfor hadde man sanksjoner??? Fordi Irak drepte tusenvis av Kuwaitere! Er du helt fjern fra virkeligheten du?

Hiroshima og Nagasaki, hva har de med denne saken å gjøre?

Jeg snakket om at land trekker sine styrker ut med en gang et par soldater dør. USA gjør ikke dette. Land som gjør slik driter om at hvis de trekker styrkene sine ut, så blir kanskje mange tusen ikke-hvite drept. Det var det jeg snakket om. Hvorfor snakker du plutselig om 500.000 irakiske barn som dør pga Saddams håndtering av sanksjoner fra FN? (og 500K tallet er noe som noen har diktet opp fra tynn luft... bare så du vet det... det er ingenting som kan bekrefte det tallet...)

Statsministeren er uenig i krigen? Hallo? Leste du i det hele tatt hva jeg skrev før du svarte? Jeg sa FOLKET. Dvs. gjennom en folkeavstemning ble det klart at omtrent samtlige spanjoler var imot krigen. Tror det var oppimot 90%. For dårlig for deg?

Ja, amerikanere var imot å gå inn i WWII for å hjelpe europeere. Burde vi ha hørt på de og kanskje? Greit nok at spanjoler ikke var enige i å fjerne Saddam (for det fins jo ingen grunner til å gjøre det.... :roll:) men at det nå er gjort, og irakere trenger hjelp, at de vil trekke soldatene sine ut, er egoistisk ovenfor irakere.

Hvis ikke USA satt inn et demokrati, ville det aldri oppstå demokrati der. Forstår du ikke det? De har INGEN tradisjoner med demokrati i det landet, hvordan skal de bare komme på å sette det opp selv da? De er vant med å krige med hverandre for makten og dolke folk i ryggen så mye de kan for å få makt. Vi må lære de at ting ikke trenger å være slik, det er det som er den store oppgaven foran oss i Vesten.

Vi prøvde å hjelpe opprørsgrupper til å styrte Irak. Guess what? Det funket ikke. Det var hele planen til Clinton når han lagde Iraqi Liberation Act i 1998. 4 år senere hadde ingenting skjedd. Det er fordi Saddams syke samfunn var så kontrollert at hvis du engang skrev et dikt som var kritisk til noe som helst av Saddams regime, så ble du tatt inn av hemmeligpolitiet.

Du ville altså at vi skulle oppfordre til borgerkrig i Irak, hvor mange fler tusen sivile hadde blitt drept enn krigen USA førte, for så å... få enda en Saddam-klone i makten etterpå??

Er du tilbakestående, eller har jeg misforstått noe du sier?

Jada, 37.000 soldater skal ta over Nord Korea. :roll:

Om dette hadde stemt, hadde kina hatt soldater i annethvert land i verden. Har de det? Nei. Hvorfor? Fordi de ikke har kommet så langt med kapitalismen sin enda at de har gått over til grov imperialisme.
Kineserene DRITER i alle andre, eller det gjør iallfall de som har makten der. De er "opportunists". Med hele Irak-spørsmålet, så var de på den siden som gagnet dem best. Siden de fikk oljefeltkontrakter av Saddam, ville de ikke se han gå. Nå etter krigen har skjedd, driter Kina egentlig i alt. Det eneste Kina bryr seg om er Taiwan.

Har USA hatt soldater i Tyskland i alle år pga imperialisme? I Sør Korea? Saudi Arabia? Har du lyst å forklare meg hvordan dette bidrar til imperialisme?

Ja, for all del, la egoistiske nordmenn bestemme å trekke styrker ut å la "de fargede" drepe hverandre og råtne ihjel, mens vi sitter her og godter oss.

Det er det som er helt feil med din, og de som er på din sides oppfatning av verden. Dere vil heller at den 3. verden skal på magisk vis fikse seg selv, og la de drepe hverandre i grusomt omfang, og at Vesten ikke skal gjøre noe som helst.

Gjett en gang hvorfor terrorisme eksisterer. Les det jeg sa rett over.

Lenke til kommentar

Kan nok være, jeg kjenner ikke detaljene. Men det faktum at man sender Norges beste elitestyrke til området tyder på at det ikke er helt ufarlig. :wee:

Ja det jeg mente var at man neppe setter FSK til å drive "humanitært arbeid" ("" fordi du sikkert reagerer på humanitært arbeid og soldater uansett.. :) ). FSK er elitestyrker og krigstrente. Driver vel for det meste med rekognosering og sånt. Delta Force står neppe vakt utenfor barneskoler...for å ta en sammenligning. Men du har helt rett, Afghanistan er langt i fra ufarlig, og det er vel ikke mange som hevder det heller.

Ok. :)

Lenke til kommentar

Angående Kuwait krigen så var jo det ett ypperlig eksempel på splitt og hersk. Kuwait borret av en eller annen grunn etter olje inne i Irak (borret på skrå fra sin side av grensen), selv om Irak og Kuwait hadde vært i heftige grensetvister nylig, Irak hadde en mye sterkere hær og Kuwait hadde mer enn nok olje i eget land. Hvorfor gjorde de det? Det hele virker som rein provokasjon. irak begynte så å tenke på en invasjon, siden USA hadde støttet de i Iran krigen så håpte de på USAs støtte nå også, og fikk noen svært merkelige svar på spørsmål, noen tvetydige svadasvar som Irak tolket som klarsignal.

Og mer om sanksjoner, så var det ikke bare mangel på mat som tok livet av folk, det var i minst, om ikke større grad epidemier som følge av ødelagte renseanlegg som Irak ikke fikk importere reservedeler til, manglende elektrisitet pga USA og UKs bombing av el-verk og mangel på medisiner og kjemikalier som ble brukt i renseannleggene for å rense vannet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...