Gå til innhold

Viftekontroll

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en 120mm papst for montering i PSU. Har allerede en papst på CPU'en min, og jeg skal nå mekke noe styringsopplegg for disse. På Microplex har jeg sett på rheostater og Zalman fanmate. Hva er egentlig forskjellen på disse, og går det an å montere Zalman fanmate i fronten på kabinettet ? Reguleringsbryteren på fanmaten ser så liten å pinglete ut. I såfall, er det lett å montere et par rheostater til en 5,25 brønn plate ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har selv en Fanmate på Taisol cgk 760

Den klarer og få ned delta 10 mm viften i 2200 RPM

Det aller meste av støy på den.

Det er ikke noe problem og få inn et par rheostater i fronten lett jobb

PS: angående Fan mate ledningen er ganske kort så den rekker ikke til fronten Nei jeg monterte den Over VGA kortet.

Lenke til kommentar

helt enig i at den er fet den ja, men du kan vel ikke styre viftene trinnløst med den. Hvordan vil de funke med en relativt stor vifte, som papst 120 mm ? Leste på nettet at regulatorer med en effekt på bare 6 w hadde problemer med store vifter. Hvilke problemer er dette i såfall ? Er ingen guru på watt og spenning å skjit.

Lenke til kommentar

Jeg har selv lagd en som er helt lik den originale "Baybus" fra PcMods, men har bare koblet til en vifte. Hvor stor effekt den tåler vet jeg ikke, men den funker greit på en Nidec Beta SL 80mm vifte som jeg bruker den til. Det er lett å montere et par rheostater i 5,25 brønn plate, men husk på at plasten er veldig myk og mål nøyaktig så det ikke blir skeivt. Hvis du skal ha 4 stk. på plata må du dele lengden på plat på 5 for å finne ut hvor langt det skal være mellom hvert hull.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-10 18:19, saabergromt skrev:

Skal kjøpe en 120mm papst for montering i PSU.

Hvor skal du montere den på psu?

oppå?

har selv en 120mm vifte hjemme - hadde tenkt å ha den på psu - men vet ikke helt hvor jeg skal montere den. Så.... hvor skal du montere den?

Lenke til kommentar

Tenkte på samme greia, montere 4 Zalman Spenningsregulatorer i front i en 5,25" Bay. Men en rheostat fungerer bedre. Selges for 5 kr på Elfa pr stykk og 10 på clas Ohlson. Brytere går også som enkel viftestyring. 4 bryter monteres i front. De er enten tre trinns eller to trinns. Da kan du montere slik:

Kutt opp en drevkabel

På der RGN eller jord(svart) skal være kobler du den rød, på den strømmen skal gå kobler du gul og på uttaket kobler du gul videre. Svart skal gå på utsiden.

Da vil det resultere slik:

"On" DC 12V

"Off" DC 5 V.

Meget enkelt viftestyring for 4 vifter koster 20 kr! De fleste vifter går på 5 v! Skaff deg en litt loddetinn og elektrikkerteip som koster 7 kr.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 13:52, saabergromt skrev:

helt enig i at den er fet den ja, men du kan vel ikke styre viftene trinnløst med den. Hvordan vil de funke med en relativt stor vifte, som papst 120 mm ? Leste på nettet at regulatorer med en effekt på bare 6 w hadde problemer med store vifter. Hvilke problemer er dette i såfall ? Er ingen guru på watt og spenning å skjit.

Yo

En 120mm papst (4412 FGL) trekker 1,25 Watt. Det vil ikke være noe som helst problem å kjøre på en sånn bryter som tåler 6 Watt. Du kan kjøre 4 uten problem på samme bryteren... Du bare paralellkobler.

Noen som vet hvor mange Volt "redusert hastighet" er?

Henning

Lenke til kommentar

På den Pcmod baybusen, kan du regulere hva redusert hastighet er, fra 5 til 11 V tror jeg. Jævlig kurrant. Angående plassering på 120mm på PSU tenker jeg å montere den på undersida, da PSU'en i mitt midi tower står helt oppe i hjørnet, og jeg ikke får plass til noe vifte på oversiden. Tenkte litt på å lage et hull i kabinettet på oversiden, men tror heller jeg monterer den på undersiden og monterer en 120mm til for å kjøle hele kabinettet.

Lenke til kommentar

Det billigste du kan skaffe er:

da til et elektronikk-verksted ( kanskje de selger sånnt på biltema...??) og kjøp 5 dioder. Det vil koste deg maks 10kr tipper jeg. de koster under 50øre/stk. egentlig. kobler du dem i serie med viften din vil du klare å senke ned spenningen med rundt 7*5= 3,5V. Da går viften på 8,5V det skulle være passelig mhp. kjøling/støy...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 23:44, ddd-king skrev:

da til et elektronikk-verksted ( kanskje de selger sånnt på biltema...??) og kjøp 5 dioder. Det vil koste deg maks 10kr tipper jeg. de koster under 50øre/stk. egentlig. kobler du dem i serie med viften din vil du klare å senke ned spenningen med rundt 7*5= 3,5V. Da går viften på 8,5V det skulle være passelig mhp. kjøling/støy...

Jammen ddd-king da, det blir jo så mye "knot" med "ørten" (10) loddinger! Jeg vil si at det er adskillig enklere å lodde inn én motstand på 60-70ohm, det gjør akkurat samme nytten.

Og så sparer man attpåtil litt krympestrømpe :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 23:49, Skrue skrev:

Quote:

Jammen ddd-king da, det blir jo så mye "knot" med "ørten" (10) loddinger! Jeg vil si at det er adskillig enklere å lodde inn én motstand på 60-70ohm, det gjør akkurat samme nytten.

Og så sparer man attpåtil litt krympestrømpe
:grin:

Skrue jo! Hehe :smile:

sant.

litt kjedelig med loddinger.

Men med motstand er det litt vanskeligere å beregne spenningen til viften.

Men sikkert like gode løsninger begge to. Hvis du skal ha motstand, så skaff en over 0.5W

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 23:52, ddd-king skrev:

Quote:

On 2002-04-11 23:49, Skrue skrev:

Quote:

Og så sparer man attpåtil litt krympestrømpe
:grin:

Skrue jo! Hehe :smile:

sant.

litt kjedelig med loddinger.

Men med motstand er det litt vanskeligere å beregne spenningen til viften.

Men sikkert like gode løsninger begge to. Hvis du skal ha motstand, så skaff en over 0.5W

Joda, det har du nok rett i. Og det er nok også lettere å beregne den faktiske spenningen ved å bruke dioder.

Men for min egen del er jeg jo en typisk "praktiker" (heter det så?), og har forlengst oppdaget at nevnte motstandsverdi vil gjøre susen. Og som du nevner; I tilfellet 120mm vifter, så må man være obs på at strømtrekket er såpass høyt at man bør bruke minst 0,5watt motstander, lavere verdier vil antagelig bli for varme.

Men for "vanlige" PSU /GPU / Northbridge-vifter holder det i massevis med 1/4watt motstander!

Jeg har snart brukt opp et helt brett :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...