Gå til innhold

Overklokke en pentium 75!!

Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sansynligvis jumpere på hovedkortet ditt. Du finner oversikten over hvordan de forskjellige jumperne skal stå i manualen, eller på hovedkortet. Om du finner jumperen som hører til prosessoren kan du egentlig bare prøve deg fram. Evt. kan du stille inn fra bios. Kommer ann på hovedkortet. Husk vifte om du klokker opp til 100 eller videre.

Lenke til kommentar

Mener en Pentium 75 går på 50Mhz buss, altså med en multiplier på 1 1/2. Mener at en P100 også går på 50Mhz buss, prøv å sett multiplier til 2 og se om det går. Eventuelt kan du jo la multiplier stå, men skru opp bussen til 66Mhz. Det blir også 100Mhz. Det skal stå tabeller på hovedkortet som viser hvordan du skal sette jumperne.

Vet om en maskin som er klokket opp slik (75-100Mhz), men den har til gjengjeld en ganske stor kjøleribbe (originalt).

Prøvde selv å klokke opp min P166 til 200Mhz, men det gikk ikke. Hadde da original kjøleribbe m/vifte, med arctic silver. Forresten har jeg en P133 liggende. Interessert?

Lykke til =)

Lenke til kommentar

mens denne tråden er inne på gamle cpuer:

Hva er original busshastighet på p166mmx? jeg drev for litt siden å overklokka denne. Flytta jumpere rundt i hytt og pine og endte tilslutt opp med 250mhz!!

Men det rare er at den kombinasjonen av jumpere som er der nå ikke skal fungere. Jeg finner ingen som helst tabell som forteller hvilken busshastighet eller multiplier cpuen går på.

Har forresten overklokket en p75 til 120mhz. Men ikke spør om jumpersetting osv. for jeg har ikke peiling.

Mitt råd er derfor:

Flytt litt rundt på jumpere på hovedkortet ditt (fortrinnsvis flytter du på de som har med multiplier og fsb å gjøre, og kanskje spenningen). Og kommer det ikke bilde så setter du bare jumperne tilbake på samme plass som opprinnelig.

Lenke til kommentar

Quote:

Hva er original busshastighet på p166mmx? jeg drev for litt siden å overklokka denne. Flytta jumpere rundt i hytt og pine og endte tilslutt opp med 250mhz!!

:?:

Original busshastighet på P166 skal være 66Mhz. Skjønner derfor ikke hvordan du klarte å få 250Mhz? 50x5??? Finnes multiplier 5 på gamle P-kort engang. Eller kanskje det nettopp var fordi du satte ned busshastigheten at du klarte å klokke så høyt? :roll:

Kan noen gi oss litt info?

Lenke til kommentar

Quote:

ærlig talt så har jeg ikke peiling på hva jeg har gjort med den gamle boksen. Det står hvertfall 250mhz når jeg booter. Kanskje kortet klarer 100 fsb? mystisk

Du har vel ikke lyst til å åpne kassa og ta en kikk på hva du har gjort. Bare for meg? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Hvordan stiller man egentlig på multiplier?

Som sagt skal det normalt stå tabeller på hovedkortet som forteller deg hvilke jumper-innstillinger som gir hvilke multipliere. Vanligvis er det en seksjon med jumper(e) for busshastighet og en seksjon for multiplier. Regn på resultater før du fyrer opp kassa.

Er muligens ikke noe sjakktrekk å prøve å fyre en P75 opp til 233Mhz. :lol:

[ Denne Melding var redigert av: FuzzyUnc på 2002-04-10 18:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-10 18:51, FuzzyUnc skrev:

Du har vel ikke lyst til å åpne kassa og ta en kikk på hva du har gjort. Bare for meg? :wink:

Har lett litt rundt (i kjelleren og kassa) og funnet ut dette:

vcore: 3,52v

multiplier: 5

fsb: Står ikke oppført i tabellen på kortet, men må da være: 50mhz

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Har lett litt rundt (i kjelleren og kassa) og funnet ut dette:

vcore: 3,52v

multiplier: 5

fsb: Står ikke oppført i tabellen på kortet, men må da være: 50mhz

Hjertelig takk! Må prøves ved anledning! Kan da vel da trekke en forløpig konklusjon:

Gamle Pentium prosessorer liker ikke høy busshastighet, men er ikke uvillige på multipliern. Eller kanskje det bare er tøv, og at du er heldig med cpu'en din..... :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Min Pentium MMX 233mhz kjører ihvertfall på 100mhz sdram, så jeg regner med at fsb'en kjørewr på 100.. kansje tilfelle på 166mhz'en også?

Nei den kjører på 66x2 1/2.

[ Denne Melding var redigert av: FuzzyUnc på 2002-04-10 19:10 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...