wacie Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hei, Jeg har en tabbel som heter "news" og inni den har jeg "id", "topic", "melding", "dato", "nick" og så lurte jeg på: Hvordan skal jeg klare å hente ut informasjonen fra tabellen, sånn at jeg bare henter den nyeste nyheten. Og så få printet den inn i denne tabbellen: <table border="0" cellspacing="1"> <tr> <td><? echo ($topic); ?> </td> <td><? echo "Dato: <b>".$dato."</b>" ?></td> </tr> </table> <table border="0" cellspacing="1"> <tr> <td><? echo($nyhet); ?></td> </tr> <tr> <td align="right"><? echo ($nick); ?></td> </tr> </table> -wacie Lenke til kommentar
sim Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Du må først koble til mySQL så kjøre spørring. $sporring = "SELECT id, topic, melding, dato, nick FROM news ORDER BY dato DESC LIMIT 1"; $resultat = mysql_query($sporring); $news = mysql_fetch_array($resultat); $topic = $news[topic]; $dato = $news[dato]; $nyhet = $news[melding]; $nick = $news[nick]; Du trenger ikke "id" med i spørringen, men men. Dette plasserer du over din kode, så skal det fungere. Endret 23. mai 2004 av sim Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 $sporring = "SELECT id, topic, melding, dato, nick FROM news ORDER BY dato DESC LIMIT 1"; Hvorfor ikke forenkle spørringen litt, og gjøre den slik: $sporring = "SELECT * FROM news ORDER BY id DESC LIMIT 1"; Forutsetter selvfølgelig at trådstarter har auto_increment på. Slipper kluss hvis serverklokken skulle gå feil. Lenke til kommentar
Beisfjord Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Fordi * ikke angir noe om rekkefølge eller antall attributter som hentes ut. Si at databasetabellen/view'et blir endre, da må du garantert ut å endre på spørringen eller koden som håndrere resultatsettet Men, først og fremst så er det stygt, og gjør koden mindre lesbar Lenke til kommentar
phanti Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 dersom tabellstrukturen blir endra så man inn å endre spørringen uansett da, hvertfall i dette tilfellet. På en såpass liten spørring, så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke *, og order by id Det handler sikkert om hva du "liker" å gjøre i en spørring og da... hipp som happ egentlig. Lenke til kommentar
Beisfjord Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Ikke engi Si at du velger å legge til et par attributter i tabellen, og du i samme slengen finner ut at du vil endre rekkefølgen på attributtene. Ops, plutselig slutter spørringen å fungere. Hvis du har beholdt navnen på de opprinnelige attributtene, og har navngitt disse i spørringer får du fremdeles samme resultat Programmering handler mye om å skrive lesbar kode, og * er som sagt ikke mye lesbart og kan fort bli kilden til rare feil. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) hvis du bruker $topic = $news['topic']; så har rekkefølgen ikke noe å si. Endret 24. mai 2004 av Torbjørn Lenke til kommentar
phanti Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 hvis du bruker $topic = $news['topic']; så har rekkefølgen ikke noe å si. skjønte ikke helt hva du mente der! Mente du $topic = mysql_fetch_assoc($news) ? Mente forresten det i innlegge mitt over.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 se på koden til sim, det står der. Lenke til kommentar
wacie Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Tusen takk, det virker fint nå -wacie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå