Eddie123 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Jeg vurderer å legge inn Fedora Core 2, som et Linux eksperiment. Har prøvd en del Linux-varianter opp igjennom tidene, både Suse 6, RedHa 7, 9, Mandrake 10, etc. Nå vil jeg altså prøve å installere Fedora Core 2. Maskinen er en Duron 1200 med 128MB ram, 1x10GB og 1X80GB harddisk. Minnet skal jeg oppgradere så snart jeg får råd. Denne maskiner har idag XP home installert, på en partisjon på 10GB disken. Spørsmål 1: Har lest at det var en del problemer med dual boot med Core 2 og XP. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Spørsmål 2: Jeg tenkte å bruke den 80GB disken til Fedora. Den brukes nå som en oppbevaringsdisk for musikk etc. Kan denne repartisjoneres under installasjonen, uten å miste data, eller bør/må jeg gjøre dette før jeg installerer Core 2, feks med PM ? Håper på mange hjelpsomme og konstruktive svar !! Lenke til kommentar
sim Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Spørsmål 1: Har lest at det var en del problemer med dual boot med Core 2 og XP. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Problemet ble diskutert i denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=247783 Ser ut som det var en bug, men er nå fikset. Spørsmål 2: Jeg tenkte å bruke den 80GB disken til Fedora. Den brukes nå som en oppbevaringsdisk for musikk etc. Kan denne repartisjoneres under installasjonen, uten å miste data, eller bør/må jeg gjøre dette før jeg installerer Core 2, feks med PM ? Sikkert en fordel å bruke PM til partisjonering. Jeg vet ikke hvor avansert fedora sitt partisjoneringsverktøy er, men det er litt kjipt å miste data. Så hvis du er kjent med PM, så bruker du det. Bare pass på og la noe være upartisjonert. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Sørg for at du har backet opp ting fra den disken først, og så lar du Anaconda (RH's install-program) ta seg av resten. Bare still den til "bruk ledig plass". Apropos anaconda og partisjonering... For ca. 10 minutter siden skulle jeg teste noe som kalles kickstart. (at du lager oppsettet på forhånd, legger det som en fil på en diskett, og gir "linux ks=floppy" på kommadolinja til syslinux). Satt den på "GÅ IGJENOM STEG FOR STEG" eller noe sånt - tenkte å reboot før selve installen (som van vaneligvis kan. MEN TROR DU IKKE DEN ***** bestemte seg for å starte med å slette partisjonene med en gang - når jeg skulle boote inn (hadde ikke en gang kommet halveis i installeren) i mitt installerte FC2 system igjen - fikk jeg bare en kommandolinje fra GRUB. Puls 120. Jaja, tenkte jeg, og begynner å kopiere fra laptopen - root (0,0) - og får beskjed om at partisjonen ikke eksisterer. puls 200. prøver 0,1 1,0 (hd eksisterer ikke) etc. puls 250. Laste ned TomsRTB. Faen. Orker ikke vente på at den 1 MB blir ferdig. Roter fram noen gamle Pmagic disker. Putter inn den ene... Sett inn disk 2. KOM IGJEN DA!!!! (begynner å bli bekymret for den intense bankinga...) Der! HD 1... TOM.. TOM!!! UÆÆÆÆÆÆ!!!! Setter meg ned foran laptopen ved siden av. pulsen faller nå... faEN!!! Får plutselig øye på noe... Papirkurven... det ligger noe i den. Åpne. titte... Usannsynlig flaks! Der lå dokumenter, bilder, mail (evolution-mappa), programering + litt til... Eneste jeg mistet var alle nedlastinger av div programmvare, et par divX, samt de siste dagers mail. FLAKS!!!! Moral: backups. ikke utsett det (som jeg hadde gjort snart 6 mnd...) Moral Lenke til kommentar
sim Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hørtes ut som en god treningsøkt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Det var nesten det. Foretrekker nesten cooper'n framfor det der. i alle fall hvis ikke de backupsene hadde dukket opp. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Spørsmål 1: Har lest at det var en del problemer med dual boot med Core 2 og XP. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? http://slashdot.org/articles/04/05/23/1448...tid=110&tid=187 Litt diskusjon om problemet der. Om jeg ikke husker alt for feil sto det noe om at Mandrake 10 også hadde det problemet, så hvis du fikk inn mandrake uten problemer, skal det gå fint med fedora. Men ikke stol for mye på min hukommelse Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 XP bootet på laptoppen etter install av FC2. Rebootet fortest mulig ut igjen, men den kom opp... Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Jeg har faktisk aldri prøvd å lage dual-boot med XP og Linux før, kun fresh install. Hvis jeg legger in Core 2, og får til Dual boot, kan jeg da enkelt sette opp hvilket operativsystem som er default? Vet at dette går med Xp sin bootloader, men har som sagt aldri prøvd det med Linux. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 ja du kan gjøre det i installen (legg inn bootloader-config eller .no hvis du vil ha noe grafisk senere, eller ta en titt på /etc/grub.conf) Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 grub.conf ligger som oftest som /boot/grub/grub.conf eller /boot/grub/menu.lst Lenke til kommentar
Stim Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Den er også linket til /etc/grub.conf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå