Jonhoo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Jeg kjører Linux og Windows Xp dual-boot og har noen mp3 filer på Windows-partisjonen som jeg også vil ha mulighet til å spille av på Linux-partisjonen. Jeg vil gjerne opprette en partisjon som begge OS'ene kan lese fra og som Windows kan skrive til. Hvilket filsystem må jeg bruke på partisjonen så Linux også kan lese den? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 fat32 er nok den enkleste løsningen. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Finner Linux da partisjonen med en gang eller må jeg stille inn noe spesielt? PS: HELT ny i Linux Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Kommer ann på om det er støtte for det i kjernen som du bruker. Det er som oftest det og det skal ikke være noe stort problem. Om du bruker en nybegynnerdistro så skal den også klare å mounte selv, som vil si at du kommer til å se det som en annen harddisk, akkurat som i Windows. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Jeg kjører Fedora Jeg har nå prøvd å bare konvertere partisjonen til FAT32 og legge inn filene, men Feodra finner ikke filene.... Under maskinvare --> Diskstasjoner ser den at det er en partisjon der som er FAT32, men jeg finner den ikke i noen av filmappene... Endret 23. mai 2004 av Jonhoo Lenke til kommentar
Scalpel Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Om du har laget FAT32 partisjoner, så skal det gå greit å mounte de i Linux. Omtrent noe av det følgende oppretter disken. Du må vite hvilken partisjon som er FAT32 disken (f.eks /dev/hda3), også må du ha laget en tom katalog som disken skal ligge under (f.eks /mnt/windisk) mount /dev/hda3 /mnt/windisk edit; eventuelt mount -t vfat /dev/hda3 /mnt/windisk -o umask=022 Endret 23. mai 2004 av Scalpel Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Om du har laget FAT32 partisjoner, så skal det gå greit å mounte de i Linux. Omtrent noe av det følgende oppretter disken. Du må vite hvilken partisjon som er FAT32 disken (f.eks /dev/hda3), også må du ha laget en tom katalog som disken skal ligge under (f.eks /mnt/windisk) mount /dev/hda3 /mnt/windisk legg til -t vfat etter mount Lenke til kommentar
sim Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 legg til -t vfat etter mount også kjekt med -o umask=022 etter /mnt/windisk Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 for å gjøre det automatisk legger du til denne linjen i fstab: /dev/hdXY /mnt/windisk vfat umask=022 0 0 bytt ut XY med riktige argumenter ha en tom mappe /mnt/windisk Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Har nå fått Linux til å finne filene mine, men jeg får ikke spilt dem av. Har sett litt på nettet og funnet ut at man må laste ned et program eller ne sånt for å få spilt det av. Kan noen gi meg en enkel forklaring på hvordan jeg får Linux til å spille MP3? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Går an å mounte NTFS partisjoner også... Det jeg pleier å bruke. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Let på forumet, masse greier om fedora og MP3. Fedora støtter ikke mp3 ut-av-boksen pga. patentstyr. Men det er veldig lett å få det til å virke. Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Har nå fått Linux til å finne filene mine, men jeg får ikke spilt dem av. Har sett litt på nettet og funnet ut at man må laste ned et program eller ne sånt for å få spilt det av. Kan noen gi meg en enkel forklaring på hvordan jeg får Linux til å spille MP3? Hvis du bruker Fedora skal XMMS være installert (prog ala winamp), men støtten for MP3-formatet er fjernet, så du må installere MP3-patchen....det enkelste er å bruke Yum. Skriv i konsoll som root: yum install xmms-mp3 Da skal det fungere. Lenke til kommentar
mikis Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Du kan laste ned xmms mp3-plugin til Fedora her: http://dag.wieers.com/packages/xmms-mp3/ Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 rythmbox _er_ da faktisk bedre enn XMMS... (følger også med) en annen ting: apt.freshrpms.net last ned for FC2 så fort den er nede i konsollet som root: apt-get update apt-get install synaptic ta en titt i systemverktøymenyen din! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå