ddd-king Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Jeg fant på en metode for å måle effekten til et kjøleskap(fryseboks) i en annen post. Hvis noen lurer på hvor godt radiatoren senker ned varmen kan min metode fortsatt brukes: Du fyller radiatoren med vann. det skal bare være vann inne i radiatoren. koble av vannslanger og slik. vann Cm = 4180J/Kg*K ( har du en ovn på 4180W, vil du kunne øke temp til vann 1 C per sekund) min tidligere formel: dK = P*t/(V*Cm) her vet du volum, spesifikk varmekapasitet, dK og tiden måler du. Da har du en ukjent i likningen din. Nemlig P som er effekt... t = tiden måler du løser du likningen finner du effekten til radiatoren. Et regneeksempel: V = 0,172l vann ( Danger Den Cube) dK = 5C (temperatur forskjellen. Du kan f.eks. starte med T= 25C og måle tiden radiatoren bruker for å kjøle ned vannet til 20C) Cm = 4180J/kg*K Det tar f.eks. 2 minutter å kjøle ned vannet ned 5C: Likningen blir: 5K = P * 2*60s / (0,172*4180J/kg*K) = 0,1669*P Da blir effekten til radiatoren lik P = 5/0.1669 = 29,95W Lykke til! :wink: skal til REMA 1000 og kjøper et termometer slik at jeg får målt radiatoren min som jeg skal bruke til kjøling ved hjelp av gass. ( fryseskap-prinsipp) [ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-10 17:09 ] Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 du har virkelig fulgt med i matte timen, den formelen hadde jeg vanskeligheter med å forstå, og den lagde du! _________________ [ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-04-10 17:58 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå