Gå til innhold

Problemer med "hvite ansikter" og scenelys

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg filmer en del revyer/teater/konserter o.l., men har problemer med at personer i midten av bildefeltet (eller noen ganger også motsatt, i periferien) får helt kritthvite fjes, mens andre er helt normale.

Dette er når de står på scenen og har rimelig sterkt scenelys på seg. Det som er snodig er at hvis jeg flytter kameraet noe, så er det plutselig andre som får disse kritthvite fjesene.

Jeg bruker forskjellige typer Sony-DVkameraer i rimelig høy "amatør-klasse".

(ikke 3CCD).

Hva kan man gjøre for å unngå dette.. er det noen innstillinger i kameraet, eller må scenelyset settes på en annen måte?

takker for svar!

mvh Håkon Aarøen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen kameraer har et spotlight-program for eksponering.

Hvis disse ikke har det, er det ingen vei utenom manuell eksponeringsinnstilling. Da er det best hvis du har kamera med sebrastripe-funksjon for ekspneringskontroll.

Lenke til kommentar

ja siden alt omkring er veldig mørkt, kompenserer kameraet for det ved å gjøre det som ikke er fullt så mørkt litt lysere... Og siden det er så lite som er passelig opplyst (ansiktene) så blir dem VELDIG lyse.....

Du må nesten bruke backlight-funksjonen eller manuell eksponering ja.

Lenke til kommentar
Noen kameraer har et spotlight-program for eksponering.

Hvis disse ikke har det, er det ingen vei utenom manuell eksponeringsinnstilling. Da er det best hvis du har kamera med sebrastripe-funksjon for ekspneringskontroll.

MagneH: Hva er slik "sebrastripekontroll" ?

Håkon

Lenke til kommentar

En del avanserte kameraer har denne funksjonen for å markere de delene av bildet som blir overeksponert. Disse delene blir da knallhvitt med sorte bølgende streker, veldig godt synlig.

Da juster man ned eksponeringen til det ikke er noe overeksponert.

Angående backlight, så brukes denne bare hvis hovedmotivet er mørkt og alt bakenfor er lyst. Dette vil ikke virke i spotlight, der du trenger motsatt effekt i lysmålingen. Jeg hadde et Canon MV550i som hadde slik spotlight-innstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...