Gå til innhold

Michael Moore vinner Gullpalmen i Cannes

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

Moore lurer folk til å tro at det han sier er fakta, men når han skal si noe offisielt og offentlig, så sier han at hans filmer er komedie og slikt, og ikke skal tas helt på alvor. Men hvorfor da er det alle disse Moore-narkissene som tror alt han sier er sant, når han selv sier at det han sier ikke er helt "riktig"...? Det er fordi Moore hjernevasker de.

Moore kommer med påstander som er umulig å motbevise, og det er kjennetegnet av en konspirasjonsteoriartist. Han sier at Disney are imot filmen hans fordi det ville gått utover skattelettelser fra Florida under Bush... Hvordan skal man sjekke om det er sant?

Han sa at Icon (Gibsons filmselskap) trakk seg fra F 9-11 fordi det Hvite Hus ringte han opp og sa at han ikke var velkommen der lenger hvis han støttet og lagde denne filmen. Igjen, hvordan i all verden går det an å motbevise en slik påstand?

Siden de ikke går an å motbevise (a la Gud eksisterer) så løper de som er hjernevasket rundt med teoriene hans som sannheten, selv om ingenting grunnlegger påstandene.

Slik er mange her på forumet også. Tankegangen om at andre må bevise at din egen ubevist påstand er feil er helt ulogisk og usaklig. Men likevel, så hører vi ofte at folk kommer med påstander som ikke har noe grunnlag, og så sier de at andre må bevise at deres påstand er feil.....

Excellent dear Moorians...

Goebbels would be proud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man enten elsker eller hater Michael Moore. Diskuterer man med en konservativ og bruker Michael Moore som kilde er det like dødfødt som å bruke Ann Coulter overfor en liberaler.

Det er ingen med over middels intelligens som bruker Moore som kilde i en debatt. Og tro meg, Moore vil heller ikke like å bli brukt som referanse på hva som er sannheten.

Moores filmer og bøker er laget for å underholde og skape debatt. Han presenterer saker fra sitt ståsted, er det noe galt i det? Bruk heller kildereferanse hans, de pleier å være gode nok.

Tilbake til emne: Moore fikk prisen for dyktig filmteknisk arbeid, det var ingen politiske årsaker inni bildet. (Sitert fra Tarantino i BBC news.)

Lenke til kommentar
Men hvorfor da er det alle disse Moore-narkissene som tror alt han sier er sant, når han selv sier at det han sier ikke er helt "riktig"...? Det er fordi Moore hjernevasker de.

Moore-narkisser? I Europa er Moore godt likt fordi han har meninger som går i mot de konservative miljøene i USA, som ikke er spesielt populære her. Men jeg tror det er svært få som sluker alt han sier som sannheter. I USA virker det som at landet er delt i pro-Moore, anti-Moore og hvem-er-Moore? Pro-Moore og Anti-Moore er ganske like ved at det begge helt ukritisk tar hans ord for henholdsvis sannhet og løgn.

Problemet er at amerikanere i det store og hele har vanskelig for å forstå politisk satire. Når noe samtidig inneholder sannhet for å opplyse og løgn for å underholde blir det for komplisert for dem. I Storbritannia blir politikerne latterliggjort daglig i form av små dukkefigurer. Alle skjønner at det som kommer fram ikke nødvendigvis er sant, men alle kjenner igjen hva som var grunnlaget for å bringe fram en bestemt sak.

Lenke til kommentar
Problemet hans [Michael Moore] etter min mening er at han stort sett når ut til dem som allerede har hans meninger.

Det har du helt rett i. Det kan være et resultat av at han er litt for brautende, eller det kan skyldes at all kritikk som kommer fra venstre fortsatt sees på som kommunisme. Chomsky gjorde en undersøkelse på dette for en tid tilbake, der han blant annet konkluderte med at antikommunismen lever i beste velgående; men den er jo selvsagt også omstridt i det forjettede land. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Men jeg tror det er svært få som sluker alt han sier som sannheter.

Da har du tydeligvis ikke vært her på forumet lenge...

Eller på DemocraticUnderground...

Jeg forstår satiren til Moore, og jeg er underholdt av hans filmer. Men jeg blir riktig nok provosert når folk her og ellers bruker alt han sier som den "hemmelige" sannheten om "hvordan ting egentlig er"....

Også når man beviser mange ting som Moore sier er bullshit, tror de ikke på det fordi "Moore er en hellig frelser" eller noe sånt.

Jeg misforstår ikke hva Moore prøver å gjøre, men tydeligvis er det svært mange som gjør det. Og Moore har fått til dette med vilje, og dermed er jeg ikke veldig stor fan. Om han ikke hadde gjort dette, hadde jeg hatt litt mer respekt for mannen.

Han sier en ting til nyhetskameraet, og en helt annen til supporterene hans (les: de hjernevaska).

Lenke til kommentar
Da har du tydeligvis ikke vært her på forumet lenge...

Eller på DemocraticUnderground...

1. Var det verre før? Eksempler på noen skikkelig usakelige argumenter etterfulgt av henvisninger til Moore.

2. Tok en titt på nettstedet. Minnet mer om en slags sekt enn en politisk bevegelse. Er medlemmene der representative for det amerikanske folk? En kan jo til sammenligning si at rasismen står sterkt i Norge og henvise til Vigrid sin hjemmeside.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

1. Jeg gidder ikke prøve finne frem til noen Moore-argumenter. Det er jo noen folk som har sagt sitt i dette tema som tror på alt Moore sier... ("jeg har ingen grunn for å tro at noe Moore sier ikke er sant")

2. DemocraticUnderground er ikke representativt nei. Som jeg sa tidligere, ble jeg bannet derfra innen 1 time, bare fordi jeg sa noe litt kritisk til en 9-11 konspirasjonsteori de løper med der... Alle som ikke er enige i deres meninger blir sensurert og bannet. Dette fra de som snakker om at Ashcroft og Bush sensurerer folk...

Lenke til kommentar
1. Jeg gidder ikke prøve finne frem til noen Moore-argumenter. Det er jo noen folk som har sagt sitt i dette tema som tror på alt Moore sier... ("jeg har ingen grunn for å tro at noe Moore sier ikke er sant")

Langt fra overraskende. Beklaglig nok.

Lenke til kommentar
Dette er seriøst en av de beste nyhetene i det siste! Men gullpalmen "må" filmen vises i USA, kanskje da de godtroende amerikanerene kan tro litt på andre enn sin nåværende leder George W. Bush? Det hadde ikke gjort noe.

Som sagt, filmen er sikkert bra og en fin "tankevekker" for dem som liker Michael Moore (Mikkel), men jeg anser den ikke som noe orakel.

Lenke til kommentar
Dette er seriøst en av de beste nyhetene i det siste! Men gullpalmen "må" filmen vises i USA, kanskje da de godtroende amerikanerene kan tro litt på andre enn sin nåværende leder George W. Bush? Det hadde ikke gjort noe.

Som sagt, filmen er sikkert bra og en fin "tankevekker" for dem som liker Michael Moore (Mikkel), men jeg anser den ikke som noe orakel.

Til godtroende amerikanere er det helt unødvendig med et orakel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...