Gå til innhold

Michael Moore vinner Gullpalmen i Cannes

Anbefalte innlegg

Michael Moores ny film Fahrenheit 9/11 vant i dag Gullpalmen i filmfestivalen i Cannes. Fire av de ni jurymedlemmene, blant dem Tarantino, var amerikanere. Var prisutdelingen politisk motivert? Det nevnes i de fleste medier, uavhengig av politisk ståsted (grunnene varierer naturlig nok).

(EDIT: Det er snakk om andre grunner enn den opplagte: å opplyse folk om den politiske situasjonen. Det har vært snakk om at filmen er en del av valgkampen i USA osv.)

Resultatet blir ihvertfall at filmen sees av mange. Vil det bli noen konsekvenser av dette? Selv er jeg fornøyd. Nå blir det ikke vanskelig å finne en kino som viser den (hvis det noen gang var tvil om at det skulle bli det). Liker stilen hans og en del ting er på en måte litt subtilt. Han har blitt kritisert for å drite ut folk på lerretet, men han gjør tilsvarende med publikum.

F.eks. i "Roger & Me" er det en scene hvor en fattig dame dreper og flår en kanin for å bruke den til mat. Det er utrolig mange som har reagert på denne scenen med avsky, og sagt de ble dårlig av å se på den. I den følgende scenen blir en svart mann skutt og drept av politimenn, tilsynelatende uten grunn. Ingen har reagert på at dette ble tatt med i filmen. Kommer vi til å bli utsatt for lignende ting i den nye filmen?

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GENIALT, GENIALT!

Michael Moore opplyser de bredere lag av folket ved å gi ut filmer som Bowling for Columbine og Fahrenheit 911 på en humoristisk måte. Han er muligens ikke 100% objektiv, men det han lager (og skriver) er tankevekkere...

Gleder meg til filmen kommer på lerettet...

Lenke til kommentar

Det er jo det som er så genialt!

Hvordan tror dere filmene ville vært om de hadde vært "objektive" ?

Tror ikke en ren "redegjørelse" på film ville blitt så bra, i forhold til hva Moore gjør, med bruk av mange virkemidler.

Jeg er ikke enig i ALT han sier, men han har et par interessante ideer. Og han er kritisk, noe som alltid er sunt.

Lenke til kommentar

Politisk motivert eller ei, filmen er sikkert bra den, derav gullpalmen.

Personlig gir jeg en lang F i hva Mikkel Rev måtte finne på å si om whatever.

Jeg er veldig nøytral til den amerikanske valgkampen. Kerry har lovet å forbedre forholdet til Europa, og det er jo positivt.

Lenke til kommentar
GENIALT, GENIALT!

Michael Moore opplyser de bredere lag av folket ved å gi ut filmer som Bowling for Columbine og Fahrenheit 911 på en humoristisk måte. Han er muligens ikke 100% objektiv, men det han lager (og skriver) er tankevekkere...

Gleder meg til filmen kommer på lerettet...

Han er så objektiv man kan forbli, mer kan vi ikke kreve en vanlig person, derav er det så genialt

Lenke til kommentar

Michael Moore er en mann som åpenbart liker seg i rampelyset spesielt når han blir bejublet av sine egne. Man kan se han har det som plommen i egget når han er i sitt rette element. Problemet hans etter min mening er at han stort sett når ut til dem som allerede har hans meninger. Man enten elsker eller hater Michael Moore. Diskuterer man med en konservativ og bruker Michael Moore som kilde er det like dødfødt som å bruke Ann Coulter overfor en liberaler.

Kort sagt, han heller bensin på bålet til folk som allerede misliker Bush.

Jeg derimot får meg en "tankevekker" som en annen kaller det her når jeg leser Ann Coulter og hører Rush Limbaugh.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...