Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av trådløs løsning

Anbefalte innlegg

Skal på ferie i sommer til svigers. De har ADSL, men ikke trådløst nettverk som jeg trenger til min laptop (ettersom jeg ikke orker å sitte på gutterommet til 15-åringen i huset).

Har hatt trådløst nettverk her hjemme i ca. 2 år nå med B-standarden, og har en 4-5 PC'er i nettverket - hvorav 3 er trådløse. Nok om det....

Ønsker da å investere i en trådløs løsning som jeg kommer til å benytte meg av hver gang jeg er på reise i verden/Norge (nei, svigers får ikke ha utstyret hos seg....), og siden dette ikke blir en løsning som vil brukes så altfor ofte trenger den ikke akkurat å være RÅ. Og jeg ønsker også en rimelig løsning - helst med G-standarden, men kan også innfinne meg med B-standarden. (Vil bli lite intern deling, og de har bare 2 Mbps ADSL uansett.)

Har gjort litt research og kommet frem til to alternativer:

1) En trådløs router/accesspoint med innebygget switch

2) Trådløst accesspoint + en switch

Kort sagt trenger jeg et trådløst accesspoint som har mulighet til å koble til én kablet PC og en trådløs PC. Evt. må jeg bruke en et accesspoint (uten switch) og en switch i tillegg, slik at ADSL-modmet (de har Telenor ADSL) kobles til switch'en, for så å koble til den kablede PC'en og accesspoint'et i switch'en også.

Eksempel på løsning 1:

3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps, WPA

Pris: 750,-

Eksempel på løsning 2:

Asus SpaceLink WLAN AP/bridge 11 Mbps 802.11b

+ CNet Nway Switch 10/100 5P Eksternt power

Pris: 745,-

Kan noen nevne fordeler og ulemper med de to løsningene? Løsning 2 vet jeg vil funke med både NextGenTel og Telenor ADSL, men vil løsning 1? Men løsning 1 er raskere da, men hørt at router mot router/modem ikke skal være så bra? Alle synspunkter er velkomne!

Andre forslag til billigere/bedre router/accesspoint? Husk at jeg skal reise med løsningen, så jo tynnere (plass i en laptop-veske) jo bedre.

Håper på noen gode svar! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men løsning 1 er raskere da, men hørt at router mot router/modem ikke skal være så bra? Alle synspunkter er velkomne!

Bruker selv router (DI614+) mot routeren fra NGT (netopia), det fungerer helt fint.

Da bruker du router'n (D-Link DI614+) kun som accesspoint da? (Evt. "trådløs switch" om du vil....) Altså, du benytter ikke dens router-funksjoner...

Altså blir det:

1) Kabel fra veggen inn i Netopia-router'n

2) Kabel fra Netopia inn i WAN-porten til DI614+

Riktig? Skjønner DI614+ at den ikke skal "rout'e" data som strømmer gjennom den da, eller blir all data i nettverket ditt rout'a to ganger? Det vil jo isåfall gjøre ting tregere? Selv om det neppe er veldig merkbart for en ikke-proffbruker.

Det ideelle for meg ville kanskje rett og slett være et trådløst accesspoint med innebygget switch, men har ikke funnet noen som tilbyr det.... (som altså er uten router-funksjonalitet).

Må da være flere kreative sjeler her på Hardware med gode forslag? ;)

Lenke til kommentar

De fleste trådløse routere trenger ikke å benytte seg av router delen. En enkel måte å deaktivere dette på er rett og slett å bare deaktivere dhcp serveren. Da kan du koble kabelen fra netopia boksen til en av LAN kablene, og maskinene på nettet får ip fra netopia/cisco boksene til ngt og andre som leverer med router.

Det kommer noen løsninger som blandt annet deaktiverer dhcp serveren om det ikke er koblet til noe på WAN porten. Samt noen løsninger som gjør at du kan konfigurere en basestasjon/gateway som enten gateway eller aksesspunkt. Blant annet Asus wl-500g kan gjøre dette. Asus kommer med en ny liten sak som heter wl-530g som deaktiverer dhcp serveren. Mer om denne finner du her:

http://www.tomsnetworking.com/Sections-article81-page4.php

edit: det finnes en enhet som har to LAN porter og er et aksesspunkt, merk at denne ikke takler PPPoE oppkobling og har heller ikke DHCP server.

http://www.ovislink.com.tw/1120ap.htm

Endret av bludern
Lenke til kommentar
De fleste trådløse routere trenger ikke å benytte seg av router delen. En enkel måte å deaktivere dette på er rett og slett å bare deaktivere dhcp serveren. Da kan du koble kabelen fra netopia boksen til en av LAN kablene, og maskinene på nettet får ip fra netopia/cisco boksene til ngt og andre som leverer med router.

Det kommer noen løsninger som blandt annet deaktiverer dhcp serveren om det ikke er koblet til noe på WAN porten. Samt noen løsninger som gjør at du kan konfigurere en basestasjon/gateway som enten gateway eller aksesspunkt. Blant annet Asus wl-500g kan gjøre dette. Asus kommer med en ny liten sak som heter wl-530g som deaktiverer dhcp serveren. Mer om denne finner du her:

http://www.tomsnetworking.com/Sections-article81-page4.php

edit: det finnes en enhet som har to LAN porter og er et aksesspunkt, merk at denne ikke takler PPPoE oppkobling og har heller ikke DHCP server.

http://www.ovislink.com.tw/1120ap.htm

Takker for svar!

Hørtes fornuftig ut at man kan deaktivere DHCP-serveren. Er jo litt overload å ha en router-device når jeg knapt skal bruke 1/4 av dens potensiale, men siden det knapt finnes rene accesspoints med innebygget switch så må det vel bli det om man skal ha en integrert løsning.

Vil nok ønske å bruke Netopia som router her hjemme fortsatt da denne er ganske heavy config'a fra min side. Vil også når jeg er på reise benytte routeren/modemet som allerede er på de plassene jeg besøker som router, mens den trådløse device'en jeg tar med meg vil bli brukt som et "trådløst accesspoint med switch". (Svigers har forresten ADSL-modem fra Telenor.)

Så du sier at følgende kobling skal funke:

1) Kabel fra veggen inn i allerede eksisterende modem/router

2) Kabel fra eksisterende router inn i en av LAN-portene på nytt accesspoint

Da skal jeg være på nett med laptop'en? (Forutsatt at DHCP er deaktivert i det trådløse accesspointet.)

Men de ASUS-router'ne var i stiveste laget prismessig da, hva mener du/dere om 3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps, WPA, 4P switch da?

Så spennende ut accesspointet fra Ovislink. At det ikke støtter PPPoE-oppkobling eller DHCP spiller vel ingen rolle så lenge det kun skal funke som accesspoint etter en router/modem? Men problem da, finner ingen forhandlere som selger det - i hvertfall ikke i følge HW's produktguide.

Bruker router delen. Netopia routeren er koblet til wan porten og bruker dhcp på DI614+ til å dele ut ip-adresser til pcéne i huset.

Hmmm... forklar. Kabelen fra veggen går inn i Netopia eller inn i D-Link? Har du deaktivert DHCP i en av dem da? Ellers vil det jo i hvertfall bli dobbel routing såvidt jeg kan se? Men er ingen nettverksekspert jeg da.

Derfor jeg spør! :DFlere forslag/synspunkter tas imot med stor takk! :w00t:

Edit: skrivefeil og feil router-link

Endret av voluz
Lenke til kommentar

3Com'en skal fungere helt fint den, den har også et meget behagelig webgrensesnitt.

Ovislink finner du hos itbutikken og koster 507 kr. Itbutikken har ikke lagt med sine nettverksprodukter i prisguiden enda, men det kommer forhåpentligvis om ikke så lenge.

Og ja du forsto det jeg sa riktig :), det kan være det beste for deg at du setter IP adressen til det nye aksesspunktet / routeren til 10.0.0.254 slik at du fortsatt får tak i webgrensesnittet når du er koblet på via ngt boksen. Dette er også meget enkelt å endre hos de aller fleste leverandørene av slikt utstyr.

Du kan også bruke produktguiden for trådløse produkter:

http://produkt.barbara.no/vis_kategori.php?cat_id=62

Lenke til kommentar
3Com'en skal fungere helt fint den, den har også et meget behagelig webgrensesnitt.

Ovislink finner du hos itbutikken og koster 507 kr. Itbutikken har ikke lagt med sine nettverksprodukter i prisguiden enda, men det kommer forhåpentligvis om ikke så lenge.

Og ja du forsto det jeg sa riktig :), det kan være det beste for deg at du setter IP adressen til det nye aksesspunktet / routeren til 10.0.0.254 slik at du fortsatt får tak i webgrensesnittet når du er koblet på via ngt boksen. Dette er også meget enkelt å endre hos de aller fleste leverandørene av slikt utstyr.

Du kan også bruke produktguiden for trådløse produkter:

http://produkt.barbara.no/vis_kategori.php?cat_id=62

Takker for linken til OvisLink. ;) Hmmmm... ikke akkurat merket som er på alles lepper. Har du hørt noe om det eller? Bra eller dårlig? Og hva vet du om dette accesspointet? Hvordan er rekkevidde og kompabilitet? Ser de har et identisk accesspoint (av utseende) som støtter G-standarden, men det hadde jo typisk ikke 2 LAN-porter.

Vil OvisLink-pointet funke bak et modem fra Telenor eller en router fra NGT selv om det ikke støtter PPPoE-oppkobling eller DHCP? Det skulle vel gå bra siden det ikke blir accesspointets oppgaver?

Hvilken løsning tror du blir mest optimal til mitt behov da?

Åpen for flere forslag! :D

Lenke til kommentar

Jeg er ingen nettverksguru selv, men her hjemme har jeg satt opp en Dlink 624+, som har en desktop koblet til med kabel, og en laptop koblet til via wlan.

Jeg har nextgentel med cisco router, og kjører denne inn i wan porten på dlinken. Deretter er desktopen koblet inn i lan port 1. Det er mulig jeg router all trafikken 2 ganger, for dhcp er enabled på dlinken, men ettersom jeg kan se så reduserer ikke det hastigheten min noe. Har 2mbit linje.

edit: skriveleif

Endret av diss
Lenke til kommentar
Takker for linken til OvisLink. ;) Hmmmm... ikke akkurat merket som er på alles lepper. Har du hørt noe om det eller? Bra eller dårlig? Og hva vet du om dette accesspointet? Hvordan er rekkevidde og kompabilitet? Ser de har et identisk accesspoint (av utseende) som støtter G-standarden, men det hadde jo typisk ikke 2 LAN-porter.

Vil OvisLink-pointet funke bak et modem fra Telenor eller en router fra NGT selv om det ikke støtter PPPoE-oppkobling eller DHCP? Det skulle vel gå bra siden det ikke blir accesspointets oppgaver?

Hvilken løsning tror du blir mest optimal til mitt behov da?

Åpen for flere forslag! :D

Ovislink er ikke kjent her i landet enda. Jeg venter på et produkt til test fra dem nå som seg meget interessant ut. http://www.ovislink.com.tw/9000intro.htm

Ovislink bruker gode brikkesett som er kjent for god rekkevidde og kompatabilitet. Sendestyrken er kraftigere enn de fleste 11g boksene i dag, nemlig 18 dBm (mot 15 dBm som er mest vanlig i dag). Den har ellers støtte for det aller meste nødvendige, og tilogmed bridging muligheter.

Ellers er ovislink flike til å opplyse hva maskinvaren inneholder, samt komme med nye firmwarer, så for meg virker de flinke.

Ja aksesspunktet vil fungere om du kobler den til modemet, men da må du bruke telenor sitt oppkoblingsprogram på pc'ene, og da fungerer bare en av gangen.

Hva som er mest optimalt er helt opp til deg, jeg synes det enkleste er å ha en gateway pga PPPoE oppkobling i den. Den WL-330 du satt opp fra asus er også veldig praktisk da den kan fungere som et klientkort i tillegg. Så om du kjøper to slike vil du kunne bruke den ene som et aksesspunkt i modemet og til den bærbare ,mens den andre er koblet til nettverksporten i den stasjonære slik at også den får tilgang. Det fine med disse er at de er veldig små, og at de kan få strøm via USB porten. Det kommer en ny versjon av denne som heter wl-330g snart også.

Lenke til kommentar
Må da være flere kreative sjeler her på Hardware med gode forslag? ;)

joda, problemet er at det er ganske mange som spør om trådløst nett, og ganske mange av dem som spør som ikke vet hva NAT er og som ikke vet hva en router er og som ikke vet forskjellen på basestasjon og aksesspunkt.

hvis du vet hva en NAT router gjør og hvis du vet hvordan et aksesspunkt opererer i forhold til resten av nettet (som en trådløs switch) så er det ikke så mye å si.

hvis den du skal til ikke har NAT men bare plugger modemet rett i maskinen, må du ha med en NAT basertløsning for å få begge på nett samtidig. Du må spørre pent om å få sette din NAT router mellom hans modem og hans maskin og portforwarde alle tjenestene han forventer skal fungere som før til hans ip. Gjerne forklare at han bør sette sin ip manuelt og vise han hvordan han gjør dette.

Hvis han allerede har en switch og et hjemmenett basert på NAT, er det bare å plugge din ting i den og velge selv om du vil route eller ikke hvis du har en basestasjon. hvis du bare har aksesspunkt er det bare å plugge i og tute og kjøre.

det er ikke så mye mer å si om den saken egentlig.

Lenke til kommentar
joda, problemet er at det er ganske mange som spør om trådløst nett, og ganske mange av dem som spør som ikke vet hva NAT er og som ikke vet hva en router er og som ikke vet forskjellen på basestasjon og aksesspunkt.

hvis du vet hva en NAT router gjør og hvis du vet hvordan et aksesspunkt opererer i forhold til resten av nettet (som en trådløs switch) så er det ikke så mye å si.

Nei, er ikke mye til nettverksguru skal jeg innrømme. Var såre enkelt å sette opp det trådløse nettverket her hjemme. Har en NAT-router fra NextGenTel (Netopia), fra denne går en TP-kabel inn i en 5-ports switch. Inn i switchen går 2 kablede PC'er og 1 accesspoint som gir trådløst nett i huset. Så enkelt var det....

Men nå ønsker jeg da et accesspoint/switch(/router) i ett, og skal i tillegg benytte denne også mot Telenor ADSL - noe jeg ikke synes virker like rett frem...

Hva som er mest optimalt er helt opp til deg, jeg synes det enkleste er å ha en gateway pga PPPoE oppkobling i den. Den WL-330 du satt opp fra asus er også veldig praktisk da den kan fungere som et klientkort i tillegg. Så om du kjøper to slike vil du kunne bruke den ene som et aksesspunkt i modemet og til den bærbare ,mens den andre er koblet til nettverksporten i den stasjonære slik at også den får tilgang. Det fine med disse er at de er veldig små, og at de kan få strøm via USB porten. Det kommer en ny versjon av denne som heter wl-330g snart også.

Vet ærlig talt om jeg ikke følger deg helt der. Stupid me. :blush:;) Er med på at det beste blir å velge en gateway pga. PPPoE oppkoblingen. Men ikke helt med på hvordan ASUS WL-330 fungerer som et klientkort i tillegg? Den har jo ikke switch heller, så må jeg ikke da ha en switch i tillegg for å få både en kablet PC. Er jo bare én port på den (såvidt jeg leser da...), og der må vel kabelen fra Telenor ADSL-modemet gå inn? Da er det ingen ledig til den kablede PC'en. Eeeh... med mindre du da mente at jeg skulle kjøpe 2 stk. ASUS WL-330? Slik at også den kablede PC'en blir trådløs? Men da blir jo prisen rimelig stiiiiiiiiv. :) Men mulig jeg totalt misforstår. My bad. ;) Forresten, den ene kan ikke få strøm fra USB-porten, for Telenor ADSL-modemet står 15 meter unna PC'en, og i etasjen under den kablede PC'en...

La oss istedenfor si at jeg går for 3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps, WPA, 4P switch.

Vil da følgende løsning fungere?:

1) Kabel fra veggen til Telenor ADSL-modemet

2) Kabel fra ADSL-modemet til en av LAN-portene til 3Com-routeren

3) Kabel fra en av LAN-portene i 3Com-routeren til den kablede PC'en

Da har jeg fortsatt 2 ledige LAN-porter og en ledig WAN-port i routeren, og skal i tillegg ha trådløst nettverk i huset? (Og jeg deaktiverer DHCP-serveren i 3Com-routeren hvis dette er mulig.)

Er det så enkelt, eller hopper jeg over mange ledd og kompliserende faktorer her? ;) Kjipt om jeg kommer fram til svigers hvor jeg skal være i nesten 3 mnd. i sommer også funker det ikke. :p

Denne 3Com-routeren synes for meg å være den billigste løsningen så langt i hvertfall (825,- inkl. frakt). OvisLink AirLive WL-1120AP virket også som et fint alternativ, den koster 610,- inkl. frakt, men da får jeg bare 2 LAN-porter og ingen router da...

Tusen takk for alle svar så langt!! :thumbup:Fortsatt åpen for flere forslag, og en bekreftelse på min "synsing" vedr. 3Com og Telenor ADSL-modem-løsningen. ;)

Lenke til kommentar

Jaja, ble brått slutt på hjelpa her gitt. Folk innså vel at jeg var umulig å få til å forstå noe som helst. :roll::no::scared::p:laugh:

Bestemte meg til slutt for å gå for en løsning med en trådløs router/accesspoint/switch i ett. Endte opp med 3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps, WPA til 825 kroner.

Mener selv da at følgende løsninger (nedenfor) skal fungere, så må dere gjerne motsi meg eller komme med bedre/andre løsninger om dere tror det funker bedre.

Løsning med Telenor ADSL:

1) Kabel fra veggen til Telenor ADSL-modemet.

2) Kabel fra Telenor ADSL-modemet inn i WAN-porten til 3Com-routeren.

3) Kabel fra 1 av de 4 TP-portene i 3Com-routeren til den kablede PC'en.

4) Setter routeren til PPPoE-oppkobling og legger inn passord/brukernavn.

5) Nettverk oppe og går (routeren ringer opp med/gjennom modemet).

6) Trådløst nettverk også oppe. Interne IP'er deles ut av routerens DHCP.

Løsning med NextGenTel ADSL:

1) Hiver ut routeren fra NGT (Netopia).

2) Kabel fra veggen inn i 3Com-routeren.

3) Kabel fra 1 av de 4 TP-portene i routeren til den kablede PC'en.

4) Nettverk oppe og går.

5) Trådløst nettverk også oppe. Interne IP'er deles ut av routerens DHCP.

Noen som har innvendinger? :thumbup::thumbdown::w00t:

Har enda ikke betalt/mottatt routeren, så om noen har sterke innvendinger kan jeg fortsatt stoppe kjøpet. :pSå fortsatt åpen for forslag! :hmm:

Lenke til kommentar
Løsning med NextGenTel ADSL:

1) Hiver ut routeren fra NGT (Netopia).

2) Kabel fra veggen inn i 3Com-routeren.

3) Kabel fra 1 av de 4 TP-portene i routeren til den kablede PC'en.

4) Nettverk oppe og går.

5) Trådløst nettverk også oppe. Interne IP'er deles ut av routerens DHCP.

Hvorfor skal du hive ut Netopia routeren? Hvis du ser på min tidligere post, så kjører jeg en dlink router koblet til bredbånds modemet fra ngt, og har ingen problemer med det. Såvidt meg bekjent så er det noe med at du ikke kan bruke andre routere enn de som du får fra ngt, med mindre du konfigurerer alt selv fra bunnen.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du hive ut Netopia routeren? Hvis du ser på min tidligere post, så kjører jeg en dlink router koblet til bredbånds modemet fra ngt, og har ingen problemer med det. Såvidt meg bekjent så er det noe med at du ikke kan bruke andre routere enn de som du får fra ngt, med mindre du konfigurerer alt selv fra bunnen.

Tenkte jeg skulle spare meg et ledd. Netopia'n er jo egentlig overflødig når jeg kjøper en trådløs router. Men om det er vanskelig å sette opp router'n fra bunnen av så må jeg jo nesten beholde Netopia. (Netopia'n er forresten ikke et modem, men en router.)

Men det viktigste er egentlig at den funker mot Telenor, men en stor fordel at den gjør det mot NGT også. (Og det gjør den jo bare jeg setter opp ting riktig....)

Lenke til kommentar

Sist jeg holdt på med en linksys router (2 år gammel) hadde den et valg hvor man kunne velge om den skulle fungere som router eller gateway. Man kunne også skru av firewallen. Jeg har aldri sett disse valgene på noen annen router (har brukt ganske mange).

Om linksys fortsatt har denne muligheten tror jeg du du vil være godt tjent med det siden du skal ha en "reise router".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...