TCK Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hei! Eg skal bygge pc for første gang og lurer på ein god del ting! Hva er eit Integrert hovedkort?? Er eit hovedkort med kle133 chipsett bra til å spille med? Eg kom over ein pc pakke på http://www.psdata.no til 3795 kr . Den inneholdt det meste eg trenger til å bygge ein pc (ikke skjerm :sad: ) . Pakken inneholder AOPEN Case Midi ATX Tower 250W Blue USB/Audio Ready P4 MICROSTAR Mainboard Socket-A VIA KLE133 MicroATX Audio VGA LAN UDMA100 AMD CPU Duron 1.0GHz Socket A 200FSB Tray TITAN Cooling Fan For AMD/FCPGA W.1 BBF TTL <29dB (Low Noise) OEMR 128MB PC-133 Orginal Memory AOPEN CD-ROM 52X ATAPI Internal Bulk SAMSUNG Harddisk 20.0GB IDE 5400RPM UDMA-100 Noise Guard OEMA Speaker 60W Soundblower LOGITECH Mouse Pilot Plus Scroll PS/2 LOGITECH Keyboard Deluxe Access PS/2 Bulk Norwegian SAMSUNG Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" Internal Er dette noe å satse på?? Eg vil bruke pc`en mest til spilling men og litt bilderedigering og litt divx saker. Eg hadde eit emne tildligere det eg spurde om MICROSTAR Mainboard Socket-A VIA KLE133 MicroATX Audio VGA LAN UDMA100 var noe å satse på. Der fikk eg berre 2 svar og dei var ikke til noe stor hjelp! Håper noen som har skikkelig pleiling på data svarer!! Mvh :smile: TCK :smile: Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 ALt det der du har ramsa opp der er jo "low-end" deler. Men om du har et veldig begrenset budsjett er det jo bedre enn ingenting. Siden du sier du vil spille mye, må jeg nesten påpeke at du mangler et skjermkort. Jeg antar at det er fordi det er et innebygd på hovedkortet, men de skjermkortene der er temmelig svake til spilling. Se hvordan x-box er lagd. Midium styrke cpu, liten men rask Harddisk, Kraftig skjermkort, raskt minne. Det er nok det oppsettet som gir deg mest for pengene til spilling. Men det typiske i en ferdig pc er jo mye og treg ram, rask cpu, stor men treg harddisk, ofte ikke skjermkort, bare "onboard". Og det er ikke det du bør satse på..En siste ting er vel at skulle du ønske å oppgradere det oppsettet ditt burde du satse på et bedre hovedkort, et som minimum støtter DDR-ram 266 Mhz, og Athlon-xp cpu'er. Du kan få de nokså billig, men da kan man ikke velge en sånn komplett pakke. Kabinettet i den pakken har forøvrig for lite watt på strømforsyninga til en Athlon da du bør ha minst 300 watt. Men nå er jo også 133Mhz ram billigere enn 266, så det hele er vel egentlig et prisspørsmål. Hvis du likevel vil satse på den der, skaff deg et Geoforce3 200ti kort, eller tilsvarende og 256 Mbram, og om du klarer å få de til å bytte for deg, en Harddisk som går på 7200 rpm. Da skulle det være ganske bra tror jeg.. Alternativt om du skulle ha en eldre pc du kan slakte for å få kabinett, floppy, cdrom, kabler, tastatur og mus, vil du jo få muligheten til å bruke pengene på litt fetere komponenter, men til samme sluttpris. En bra ting tilsist..den duron cpu'en er faktisk ganske kraftig, på 1200 Mhz slo den faktisk P4 1500Mhz i enkelte tester... <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-04-10 17:20 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-04-10 17:26 ] Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Jeg ser at du skal spille. så jeg ville ikke satset på dette. Det hovedkortet har ett integrert skjermkort som ikke er allverden, og det har ingen AGP-slot for senere oppgradering (ev. oppgradering med en gang). Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Om du ikke krever det beste av lyd og grafikk og generell ytelse, vil den maskina der være helt grei... Husk at vi har gjort samme greiene på sløvere maskiner, før, uten å klage. Så denne burde duge helt greit. Bare ikke forvent deg "det beste" fra den. Personlig ville jeg ha valgt DDR RAM, CD-RW-drive istedetfor CD-Rom, hovedkort med lyd&LAN (Soyo K7V Dragon+) og eget skjermkort. Juzz... Lenke til kommentar
TCK Skrevet 10. april 2002 Forfatter Del Skrevet 10. april 2002 Er d noen som kan fåreslå ein billig spille pc?? eg skal foresten bruke han til å linke. Kommer til å spille mest CS,Starwars og andre strategispill. Krever strategi spillene mye av pc`en da? Men Syns ikke det hk var noe eg hellr. :smile: TCK :smile: Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Jeg ville heller ikke ha satset på det kortet hvis du skal spille. Sats som en sa lengere opp på ddr-ram, prisforskjellen er minimal, Skal du bruke sdram, må dy ha mye mer ram for å få tilnærmet samme ytelse, så det er ikke noe å spare. Kjøp et skikkelig grafikkort! Det funker sikkert ok-minus det som er innebygd, men du vil få MASSE hakking i spill. Hovedkortet er veldig bra det, til sitt bruk, feks. vanlig kontorarbeidsstasjon. Min erfaring er at det lønner seg å kjøpe skikkelig med en gang, istedenfor å ergre seg etterpå, for så å kjøpe det men EGENTLIG skulle kjøpt med en gang, senere. Noen som er uenig? [ Denne Melding var redigert av: Slowcooler på 2002-04-10 19:19 ] Lenke til kommentar
TCK Skrevet 10. april 2002 Forfatter Del Skrevet 10. april 2002 Noen som kan anbefale ein billig og SERIØS webshop?? Hva grafikk kort skal eg velge. eg vil ikke ofre for mye på denne maskina!! mvh :smile: TCK :smile: PS: Tusen takk til dere som har svart!! Dere sparer meg nok for ein del banning og sånnt!! Lenke til kommentar
Turboneger Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Anbefalinger for både webshops og komponenter (og hele datamaskiner) finner du på siden her (og de er bra nok) - hvis du vil ha mer: http://www.tomshardware.com http://www.anandtech.com http://www.amdmb.com http://www.hardwarezone.com Du finner alt av tester til det du vil eventuelt sjekke ut på disse - ta utgangspunkt i hw.no , og sjekk tester rundt om kring hvis du er usikker på om komponenten som anbefales her ikke passer deg helt. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
Juppjupp Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hvor mye vil du bruke på en PC? Mange gode tilbud hos både http://www.komplett.no og http://www.multicom.no Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 det som har mest å si for spilling er skjermkortet. Et geforce3 ti200 til 1800 kr er nok et bra kjøp, evt et GeForce2 Ti 64MB til 1200 kr. Sammen med dette trenger du en 1 ghz duron eller høyere, sdr burde holde, men har du ikke noe ram fra før av, kjøp ddr. (fra komplett.no pris fra butikk først, web etterpå) 108570 Creative 3DBlaster GeForce2 Ti 64MB - AGP, (Titanium),DDR, Tv-Out, Retail 100+ 1,250,- 1,156,- evt 108571 Creative 3DBlaster GeForce3 Ti200 64MB - AGP, (Titanium200), DDR, Tv-Out, retail 100+ 1,950,- 1,804,- 109451 Abit KR7A Hovedkort Socket A (DDR) - VIAKT266A, ATA/100, ATX 266MHz FSB 20-49 1,350,- 1,249,- evt 109444 MSI K7T-TURBO2B Hovedkort for Socket A - VIAKT133A, ATA/100, lyd, ATX, Bulk 100+ 995,- 920,- Lenke til kommentar
knut Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hvorfor er det ingen som foreslår et nForce baset hovedkort? Integrert bra lydkort og nettverkskort og et geforce 2mx basert skjermkort. Msi k7n-420 pro koster ca 1500 på komplett. Lenke til kommentar
mr.a Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Quote: On 2002-04-10 17:16, MortenH skrev:486DX33 Tseng Labs ET4000 1MiB 8MiB minne 130MB Maxtor GUS & SB Pro 2 :razz: Lenke til kommentar
Ash Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Kjøp et nForce bastert hovedkort, du finner de med integrert grafikk (Geforce 2 basert), lydkort, nettverkskort. Det du trenger ved siden av er minne (DDR), harddisk, kasse, prosessor (Duron, T-bird,XP), diskettstasjon, tastatur og mus. Det er veldig viktig at du kjøper 2 minnebrikker til disse hovedkortene istedenfor 1 pga måten minnekontrollerne fungerer (2x128Mb vil være raskere enn 1x256Mb osv). Et godt eksempel på et nForce hovedkort finner du her Lenke til kommentar
TCK Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Er nforce hk noe bra?? er det bra grafikk kort i det? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 15:44, TCK skrev:Er nforce hk noe bra?? er det bra grafikk kort i det? Det er ett gforce mx kort.. Det er ett helt ok kort, men det beror litt på din økonomi da:D Lenke til kommentar
mangulo Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Jag har själv ett MSI-K7N420 Pro Hovedkort som jag kör med en Duron 950 och en minnebrikke på 256 MB. Kör alla spel helt utan problem(hackar sällan) så jag kan bara rekomendera detta kortet(du behöver inte ha 2 minnebrickor för att spela spel, men om du har råd så blir det bättre med 2). Köp ej noname ram till det för det verkar vara känsligt just med rambrickorna. Har själv en Twinmos-bricka(kostar ändå nästan samma som noname). Enkelt och grejt att installera med bara en drivare som tar hand om allt! Köpte mitt hos Komplett. Lenke til kommentar
knut Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Et nForce kort er MYE raskere enn kle133 kortet du foreslo til å begynne med. Bare skjermkortet er 4-5 ganger så raskt, og siden den benytter seg av ddr ram blir også resten av systemet endel raskere. Så for 500 kr. ekstra er nForce kortet et mye bedre valg. Du har da også muligheten for et agp skjermkort hvis du får behov for det. du kan lese mer om nforce her: http://www.hardware.no/tester/hovedkort/nv...orce/index.html [ Denne Melding var redigert av: bludern på 2002-04-11 23:43 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå