Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er radiatoren som kjøler ned vannet.... Så det er overflate og effektivitet av denne som bestemmer vanntemp (pluss vifta oppå da :p ) Jeg vil tro at du oppnår mye bedre kjøling med en større radiator enn med en liten, siden at overflaten er mye større.

Lenke til kommentar
Det er radiatoren som kjøler ned vannet.... Så det er overflate og effektivitet av denne som bestemmer vanntemp (pluss vifta oppå da :p ) Jeg vil tro at du oppnår mye bedre kjøling med en større radiator enn med en liten, siden at overflaten er mye større.

jaja, har jo litt logisk tankegang. Men blir det sånn i praksis?

Lenke til kommentar

Ja, sånn blir det, også i praksis.

Jo større radiatoren er, jo mer vil du nærme deg kjøleluftens (romlufttemperatur) på vannet.

En stoor radiator med en (noen) passende vifte®, vil gi deg en vanntemp på 1 til 2grader over lufttemp, men aldri lavere enn lufttemp!

Enkelte tror det, med det er altså ikke riktig.

Lenke til kommentar
En stoor radiator med en (noen) passende vifte®, vil gi deg en vanntemp på 1 til 2grader over lufttemp

Hva mener du med en stoor radiator? kan en dobbel radiator med 4 (to foran og to bak) holde vann tempen 1-2 grader under luft temp?

 

EDIT: mener seff 1-2 grader over luft tempen...trykkleif

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Hva mener du med en stoor radiator? kan en dobbel radiator med 4 (to foran og to bak) holde vann tempen 1-2 grader under luft temp?

Haha, stoor er jo et relaitvt begrep. Kan godt skjønne at du lurer.

Men i denne sammenheng mener jeg en raddis som gjerne er dobbelt så stor som de du vanligvis kjøper til vannkjølingssett, eksempelvis.

Da kan du nærme deg en vanntemp som ligger 1 til 2grader over lufttemp.

Og jeg presiserer igjen; Du vil aldri oppnå en vanntemp som ligger under den lufttemperaturen du bruker for å kjøle radiatoren.

Lenke til kommentar

Nei nei nei... Vanntemperatur vil ikke komme under lufttemperaturen samme hvor stor radiator du har og hvor mange vifter du fester på den! Grunnen er enkel: det er luften som kjøler ned radiatoren.

 

(Med forbehold mot bruk av bong-systemer o.l.)

 

Edit: ja, jeg håper også noen er ironiske her. Ironi og diskuskjonsfora på nettet går ikke helt sammen..

Endret av Halvsame
Lenke til kommentar
Joda, du kan få minusgrader på vannet hvis du har stor nok raddis! Det har jeg LEST...

Tull, sprøyt og visvas! Det er umulig å få vanntemperaturen lavere enn lufttemperaturen i et rent luftavkjølt system!

 

Men la gå; Om du setter radiatoren ute i kulda en vinterdag med minus 10 i lufta, så vil du selvsagt oppnå minusgrader på vannet også. Men fortsatt ikke så lavt som minus 10grader.

 

Men om du i tillegg tilfører en vanndusj i en normal luftstrøm på 20-25grader, kan du muligens klare det. Men da er vi inne på samme prinsippet som brukes i bl.a. bong-kjølere, og det er jo noe heelt annet.

 

Du må nok lese en gang til, Kauder......

Lenke til kommentar

Hvilken størrelse du skal ha på radiatoren avhenger veldig av hvor stort vannkjølingssettet ditt skal være. Hvis du bare skal ha cpu vannkjølt klarer du deg trolig helt greit med en enkel radiator. Vannet vil trolig ikke bli særlig mange gradene over romtemp uansett, så du vil tjene lite på å bruke en dual radiator Men hvis du derimot skal tillføre mer varme til systemet i form av gpu- og nb-kjøling eller peltier, bør du absolutt velge en dual radiator. Og skal du bruke kraftige peltierelementer er det nok lurt å ha en enda større en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...