Gå til innhold

pc til musikkinnspilling - hvor rask hdd i rpm?

Anbefalte innlegg

#dårlig emnefelt endret til noe mer beskrivende#

Skal bruke min nye bærbare til musikkinnspilling. Hva er minste rpm jeg bør gå for? Kan jeg drite i rpm'en på den interne hardisken dersom jeg skal ha en ekstern i tillegg, og heller ha 7200 rpm på denne?

Mvh. Knut Arne Birkedal

Endret av knarbi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vel heller sagt omvendt. Du bør ha en 7200rpm disk som kjører os og programmene du bruker til musikken. Og alt du lager og lagrer, kan du ha på en tregere disk. Om du har en 5400rpm disk til backup, spiller det altså ingen rolle.

Lenke til kommentar

Har hatt en tråd tidligere der jeg har hatt en diskusjon om jeg skal gå for dell inspiron 8600c eller tundra 1555...men det var så mye uenigeht at jeg hørte med onkelen min som jobber med pc...han mente dell var en bra og solid maskin...tør ikke gå for whitebox med tanke på garanti...et annet merke du vil anbefale?

Har lest en del reviews av 8600c, og det virker som om noen er misfornøyde, men og en del som er fornøyde...Hmmmm. Bestemmer meg til uka tror jeg

Lenke til kommentar

Er det en laptop du snakker om eller en stasjonær PC?

Hvis det er laptop, så kan du bytte haddisk etterpå. Det har jeg fått gjort på min Dell Latitude C810 som tilhører jobben. Fra 5400 RPM til 7200 merkes godt i mitt bruk.

Lenke til kommentar

Det er en laptop..Er dette vanskelig å gjøre? Har ikke peiling på bærbare whatsoever...Koster det mye med en 7200rpm disk? Noen anbefalinger? På den måten vil jeg vel kanskje spare litt penger, istedenfor å kjøpe delene fra dell.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at det dreide seg om en bærbar.

Da stiller det seg litt anderledes.

Men hvorfor ikke gå for to 7200 rpm. disker?

Edit: Skal du få mest for penga, så gå for en laptop med desktopprosessor og bra skjermkort. Desktopprosessoren gir bedre ytelse, men kortere baterilevetid, men er billigere. For mellomlegget kan du få en med bra skjermkort.

Endret av XenZor
Lenke til kommentar

Beklager..glemte å si at det var en bærbar. Desktopprosessor, vil det si pentium? Altså ikke centrino? Når jeg skal spille inn er jeg avhengig av en pc som er dødsstille...er det ikke smart å gå for centrino da? Jeg er litt blond på dette feltet...No offense mot blondiner :)

Lenke til kommentar
Beklager..glemte å si at det var en bærbar. Desktopprosessor, vil det si pentium? Altså ikke centrino? Når jeg skal spille inn er jeg avhengig av en pc som er dødsstille...er det ikke smart å gå for centrino da? Jeg er litt blond på dette feltet...No offense mot blondiner :)

Om det er viktig at den er stille så gå for en centrino el.

Men jeg har hørt en del Dellmaskiner som bråker en del. Det er riktig nok ikke hele tiden, men når vifta går. Har god erfaring med Acer, de jeg har prøvd har vært ganske stillegående. Jeg råder deg til å prøve litt forskjellige selv så får du høre hvor mye de bråker.

Edit: Husk at Centrinonavnet ikke er navnet på en prosessor, men en kombinasjoin av prosessor brikkesett og trådløst nettverk.

Endret av XenZor
Lenke til kommentar

Ok, tipper det er laptop du snakker om nå. (Noe du burde spesifisert i 1. post)

På systemdisken er raskere = bedre. 5400rpm er helt greit til det meste av bruk inkludert opptak av lyd (da snakker jeg om stereo 48ksamples/s per kanal i 16bit). Lyd er egentlig svært lite krevende så hva som helst holder egentlig til slike opptak. Det som er viktigere er at PC'n virker rask og responderende under bruk. Det er her det er nyttig med mange rpm.

3600 rpm er utgått for flere år siden

4200 rpm har lenge vært standard for bærbare

5400 rpm er i ferd med å bli den nye standarden for bærbare

7200 rpm er ganske nytt og dyrt fortsatt men det finnes altså

7200rpm brukes stort sett kun av de som har sterkt behov for en rask PC, eller de som har litt for mye penger og bestiller "det beste whatever".

Lenke til kommentar

Ja, jeg leste litt om Acer her tidligere...tror jeg skal ta meg en tur innom og sjekke Acer sine maskiner før jeg slår til..Høres ut som om jeg kan gå for 5400rpm uten å ha de store bekymringene. Men jeg får se hvor mye det vil bli ekstra...

Lenke til kommentar

På systemdisken er raskere = bedre. 5400rpm er helt greit til det meste av bruk inkludert opptak av lyd (da snakker jeg om stereo 48ksamples/s per kanal i 16bit). Lyd er egentlig svært lite krevende så hva som helst holder egentlig til slike opptak. Det som er viktigere er at PC'n virker rask og responderende under bruk. Det er her det er nyttig med mange rpm.

7200rpm brukes stort sett kun av de som har sterkt behov for en rask PC, eller de som har litt for mye penger og bestiller "det beste whatever".

Huff da!

7200 bærbar er ikke så dyrt heller da... koster kun to kamilla hos komplett. :D

Lenke til kommentar

Centrino er ikke noen prosessor. Du tenker sikkert på Pentium-M vs. Pentium4. (Centrino er bare et klistremerke som forteller at PC'n bruker Pentium-M sammen med et visst Intel chipsett og intel 11mibt trådløst nettverk.)

Pentium4 er en desktop CPU, mens Pentium-M er en CPU som er spesiellt laget for bærbare PC'er og har derfor et lavt strømforbruk. Les mer om dette i en av de øverste trådene under temaet "barebare PC'er" og "Valg av CPU".

En hver PC holder egentlig helt fint til enkle lydopptak (selv de som koster 8000kr inkludert mva). Om du skal ha kvalitetsopptak så kan det lønne seg å kjøpe eksternt USB 2.0 lydkort. (Jeg tror Creative har et eksternt Audigy-kort som er ekstremt bra til en relativt lav pris)

PS. Les litt på http://www.barbara.no og barbar-delen av forumet så finner du sikkert mye interresant og mange tips og råd.

Lenke til kommentar

Har kjøpt lydkort via firewire allerede..Og ifølge musiker-venner trenger jeg en solid maskin. Ihvertfall 768mb ram. Mener egenlig jeg burde gå for mac, men jeg har ikke peiling på mac i det hele tatt. Takk for oppklaringen med centrino! Som sagt, er blond når det kommer til hardware! Har sjekket ut barbara.no, og 8600c fikk ikke akkurat særlig bra kritikk der..får ta meg en kikk på andre maskiner.

Takk for hjelpen!

Endret av knarbi
Lenke til kommentar

Huff da!

7200 bærbar er ikke så dyrt heller da... koster kun to kamilla hos komplett. :D

Det er denne 60 GB hardisken jeg har. Jeg har ikke funnet noen andre leverandører en Hitachi på 7200 RPM.

En ting man må passe på hvis man skal bytte harddisk på en laptop er høyden. Noen er 9mm, andre noe høyere. Ikke alle laptoper har plass til høyere enn 9mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...