Gå til innhold

Hva gir mest for pengene?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er også blandt de som før alltid har brukt pc, men som nå vil gjerne over på en bærbar maskin fra Mac. Jeg lurer imidlertidig på hva som gir mest for penga av en 1.2 gb Ibook 14¨med superdrive eller en 12¨powerbook med superdrive. Jeg kommer nok mest til å bruke maskinen til å redigere bilder tatt med mitt digitalkamera, samt kanskje lage litt lett musikk. Kommer nok også til å bruke den til tekstskriving og Internett surfing og chatting. Drømmen min er nok å kjøpe en 15¨powerbook med superdrive, men er redd for å bruke så mye penger på noe jeg ikke helt kan så mye om. Tror kanskje at de to valgene jeg står mellom gjerne er mer en greitt nok for meg.

Er det noen av dere som kan gi meg noen råd ang dette, så hadde jeg blitt kjempe glad for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "lett musikk"?

Du vil antakeligvis få utnyttet hver krone bedre i en iBook, men om du er ute etter det lille ekstra er nok PowerBook bedre. Dessuten har 12" PowerBook samme oppløsning på skjerm som 14" iBook, så du får en mindre og lettere maskin å bære på, som attpåtil er fetere ytelsesmessig.

Lenke til kommentar

Takk for rådet. Når jeg snakket om lett musikk...så mente jeg bare evt det å ikke bruke tunge musikk-prgrammer, slik som mange band osv bruker.

Men vil du/dere anbefale meg å evt kjøpe en 12¨powerbook uten cd-brenner..og heller bruke pengene på større harddisk og evt mer ram?

Endret av Gunnaren
Lenke til kommentar

12" iBook, 14" iBook og 12" PB har alle samme oppløsning så vidt jeg vet.

Men hvis du ikke er veldig avhengig av Superdrive hadde jeg gått for 12" iBook'en.

Men derimot er du avhengig av Superdrive (og det _lille_ ekstra) velger du 12" PB'en. Laptop med 12" skjerm er det mest geniale som er funnet opp noensinne. De er så sinnsykt utrolig enkle å ha med å gjøre.. :)

Lenke til kommentar
Takk for rådet. Når jeg snakket om lett musikk...så mente jeg bare evt det å ikke bruke tunge musikk-prgrammer, slik som mange band osv bruker.

Men vil du/dere anbefale meg å evt kjøpe en 12¨powerbook uten cd-brenner..og heller bruke pengene på større harddisk og evt mer ram?

Hm, ok.

Får man kjøpt bærbar i dag uten CD-brenner da? Men jeg mener at man ikke må ha DVD-brenneren SuperDrive. Har ingen slik enhet selv, og har heller ikke noe abnormt behov for å brenne DVD-er.

Har selv en iBook G4 1.07Ghz, og den duger fint, er rask nok til det jeg trenger, og det er i det hele tatt et godt sted å starte. Dessuten svir du av mindre penger på den enn en powerbook, så det gjør mindre om du skulle finne ut at mac ikke er noe for deg likevel. :-)

Har du bestemt deg for hvilket musikkprogram du skal bruke?

Men ja, jeg anbefaler på det sterkeste at du iallfall svir av spenn på mer RAM. 256MB er alt for lite til daglig bruk. Selv har jeg 512MB i iBooken, og 1.25GB i PowerMacen. Foreløpig har ikke jeg behov for mer. :-)

Lenke til kommentar

Sorry...mente DVD-brenner og ikke cd-brenner. Takk for rådene...

Men noen sier at skjermen på 12¨powerbook ikke er så bra som 15¨dersom man ser skjermen fra siden...stemmer dette?

Endret av Gunnaren
Lenke til kommentar

Når det gjelder superdrive, hadde jeg heller kjøpt en ekstern firewire-stasjon. Kan jo ikke være _så_ ofte man har bruk for det. Og DVD/CDR-kombo følger jo med standard på iBook. Ibook burde fungere helt greit for deg, og selv om Powerbook kanskje ser mer solid ut, så er visst ikke det nødvendigvis tilfellet etter hva jeg har lest i ymse tråder på http://www.macnn.com (forum-delen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...