Gå til innhold

Studio 9 og film-look? Ikke noe problem!


Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid erget meg over muligheten til å få film-look i Studio 9, og kom til konklusjonen at det var umulig gjøre det i programmet. Jeg prøvde derfor mange andre programmer som visstnok skulle gjøre dette, men de fikset heller ikke biffen (les: Jeg var for dum til å kunne forstå de).

 

For et kvarter siden satt jeg meg ned, og skulle se om det var noe jeg enda ikke hadde skjønt med Studio 9 (red. anm. jeg kunne 99.99 % av programmet på det tidspunktet). Dro ned et klipp i timelinen, dobbelklikket på klippet, og valgte "add an effect to a cideo clip". Deretter valgte jeg "Color effects", så "Color Correction". Her besvimte jeg - jeg var i himmelen. Løsningen for å få film-look på filmen min har ligget foran nesen min hele tiden, uten at jeg visste det. Jeg lekte meg litt med målerne, og kom frem til at dette oppsettet var et genialt oppsett for utendørsscenen jeg holder på med:

 

Brightness: 2

Contrast: 5

Hue: 8

Saturation: 150 +/-

 

Vel, jeg har ikke noe screenshots fra forskjellen, men har en kjapp snutt på syv-åtte sekunder hvor de første fire sekundene viser et stillbilde uten looken, og de neste tre-fire sekundene med looken:

 

Bedøm selv!

 

Vel, håper noen liker tipset, og vil ha bruk for det.

 

Mvh. c_u_m8.

Endret av c_u_m8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til å være "filmlook" synes jeg du har valgt alt for sterke farger. Fargene blør over i hverandre. Jeg har drevet litt med dette selv, men gjort det via After Effects. Jeg har en tutorial jeg har brukt. Men som den sier, shit in, shit out. For å virkelig oppnå en film look, så må man også gjore lyden og lyset i film kvalitet. Det innebærer tre punkts lyssetting og god mikrofon.

 

Tutorialen er 2 sider, og side 1 tar for seg bevegelse, og side to tar for seg farger. Se hva du får ut av Side 2 og kan emulere i studio 9.

 

http://www.dvinfo.net/articles/filmlook/broadway1.php

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Altså, som jeg skrev, har prøvd andre programmer, og After Effects er altfor dyrt til at jeg kan gå til anskaffelse av programmet.

 

Derfor var dette et kjerringråd. Nærmere et litt vagt forslag, men det kan brukes. Sier ikke at det blir noe bedre enn ved hjelp av andre programmer, men for oss trofaste Studio brukere, føler jeg at dette er et OK tips.

Lenke til kommentar

du burde heller prøve å bruke bare ca 60% saturation (fargemetning) i stedet for 150%, da knallfarger er litt mer sånn "musikkvideo" mens matte farger likner mer på film. (Pga filmens mye større fargekontrast som gjør at den ser litt blassere ut på en TV fordi den ikke klarer å gjengi hele spekteret).

 

Uansett: du kan jo ikke gjøre alt vi sier heller. Om du velger 150% metning og synes det er kult nå, bare for å finne ut om 3 år at det ser helt horete ut så lærer du egentlig enda bedre på den måten :) eventuelt ser du at resultatet ble så bra at du klarer å starte en ny trend i Norge og kanskje hele verden :D

 

stå på!

Lenke til kommentar
Altså, som jeg skrev, har prøvd andre programmer, og After Effects er altfor dyrt til at jeg kan gå til anskaffelse av programmet.

 

Derfor var dette et kjerringråd. Nærmere et litt vagt forslag, men det kan brukes. Sier ikke at det blir noe bedre enn ved hjelp av andre programmer, men for oss trofaste Studio brukere, føler jeg at dette er et OK tips.

Det ser ut som om du leste min post litt fort og ikke fikk med deg denne settningen her:

 

"Se hva du får ut av Side 2 og kan emulere i studio 9."

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Premier Pro:

 

-Finn fram til ønsket klipp

-effects/video effects/color corrector - dra ned til effect controlls

 

Da får du en haug med forskjellige ting du kan stille på. Spesielt curves er fin til å lage forskjellige "fargestemninger" i klippet.

 

Det er bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Altså, som jeg skrev, har prøvd andre programmer, og After Effects er altfor dyrt til at jeg kan gå til anskaffelse av programmet.

 

Derfor var dette et kjerringråd. Nærmere et litt vagt forslag, men det kan brukes. Sier ikke at det blir noe bedre enn ved hjelp av andre programmer, men for oss trofaste Studio brukere, føler jeg at dette er et OK tips.

Det ser ut som om du leste min post litt fort og ikke fikk med deg denne settningen her:

 

"Se hva du får ut av Side 2 og kan emulere i studio 9."

 

AKIRA

Joda, leste det og prøvde det i Studio. Det var ikke merkbar forskjell, for å si det sånn. Studio mangler Gamma Control o.l, så derfor blir forskjellen svært liten, og lite merkbart.

Lenke til kommentar

jeg gjorde dette på en litt annen måte i Premiere Pro... Må si meg særdeles fornøyd med resultatet. Sjekk ut dette bildet, så forklarer det det meste: filmlook

 

Husk at det tok meg 16 timer å rendre 15 minutter, så om du skal gjøre dette må du være serriøs, ass!! :)

 

Bildet til venstre er altså Videospor nr 2, mens bildet til høyre har 100% opacity og er videospor 1.

 

Skulle meget enkelt kunne overføres til alle andre redigeringsprogram som Liquid, Vegas, Final Cut eller Avid.

 

Lykke til!

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

Dette synes jeg var "filmlook"! Jeg er imponert av folk som er så fokusert på jobben at de tar seg tid til en slik "ekstra touch". Må innrømme at jeg er av den skikkelig late sorten sjøl og bare retter opp de groveste manglene. Men altså: Dette var profft! :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg gjorde dette på en litt annen måte i Premiere Pro... Må si meg særdeles fornøyd med resultatet. Sjekk ut dette bildet, så forklarer det det meste: filmlook

 

Husk at det tok meg 16 timer å rendre 15 minutter, så om du skal gjøre dette må du være serriøs, ass!! :)

 

Bildet til venstre er altså Videospor nr 2, mens bildet til høyre har 100% opacity og er videospor 1.

 

Skulle meget enkelt kunne overføres til alle andre redigeringsprogram som Liquid, Vegas, Final Cut eller Avid.

 

Lykke til!

den var god! :) har du tips om innstillinger til en bilscene?

Lenke til kommentar

dersom du bruker Premiere Pro, så kan du prøve å bruke kun litt levels på V2 (som altså her er samma videofila som på V1) for så å stille opacityen til kanskje ca 40%... Da skal du få sterkere kontrast i bildet. Dette kan gi en sånn fargerik effekt á la TAXI eller Amelie... KANSKJE.... Jeg har ikke prøvd men jeg regner med noe sånt hadde falt i smak. MEN den kan jo ikke skille seg for mye ut fra resten av filmen. Selv tror jeg at jeg hadde mikset og trikset med de innstillingene jeg brukte ovenfor for å finne en perfekt balanse.

 

good luck!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...