Gå til innhold

hengende harddisk - problematisk?

Anbefalte innlegg

hei

noen som vet om det vil være skadelig for en harddisk å operere når den henger som vist under?

diskoppheng.gif

de svarte linjene illustrerer kraftig strikk e.l., og de grønne prikkene er det eneste stedet disken er festet til kabinettet. den henger med andre ord "løst" i luften - vil vibrasjoner etc kunne føre til lese-/skrive-feil eller skader?

--

torerik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken tar ikke noe skade av det, hvis den får henge i fred. Derimot, så skal det mindre rystelser til, før den disken begynner og svaie. Svaiing er ikke bra .... ei heller dunking inn i kabinettveggen (ved for stor svaiing).

Hvis du er påpasselig å ikke riste/dunke kabinettet, bør det gå finfint (og stille).

Lenke til kommentar

så diskens vibrasjoner i seg selv vil ikke utvikle svaiing som kan være skadelig?

kabinettet skal henge på veggen, så det får nok stå i fred. jeg fant ut at ved å montere disker på denne måten får jeg plass til langt flere enn ved å sette dem horisontalt med strikken festet på begge sider. prosjektet er dog bare på tegneblokka, så vi får se ;)

--

torerik

Lenke til kommentar

Det går sikkert fint om du ikke rører på PC'n så mye at disken svaier og kræsjer i kabinettveggen ja. For å unngå det kan du feste strikk mellom disken og noe som er under disken (f.eks kabinett-gulvet).

Jeg har selv gjort noe tilsvarende. Festet 4 doble syltestrikk loddrett mellom den kassen der diskene skal skrues fast og bunnen av kabinettet. Så har jeg satt disken vannrett mellom disse strikkene. Hver doble strikk passerer der hvor de 4 skruhullene på disken er. I hvert skruhull har jeg skruer som er skrudd halvvegs inn slik at strikken kan surres en gang rundt skruen. I god av stand til disken har jeg kledd bunnen av kabinettet og "drev-kassen" med sokker for lyddemping av luftbåren lyd. Dette fungerer utmerket på min 4 år gamle svært støyende WD-disk. PC'n er nå nesten lydløs sammenlignet med før. Ventilasjonssystemet på kontoret overdøver i hvertfall støyen fra PC'n selv om det er ganske stille det også.

(Resten av PC'en inneholder to stillegående vifter: 1 PSU-vifte @12V og 1 CPUvifte@7V. Dette holder i massevis for en Pentium3 1GHz (vanlig utgave: typ 22W max 30W) og et S3 grafikkort uten kjøleribbe en gang.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke sette en srtikk rundt som er festet på undersiden i tillegg, så hindrer du diskens mulighet til å svinge?

da må den i så fall være så stram at disken ikke faller ned dit strikken er festet nede ;)

Jeg har selv gjort noe tilsvarende. Festet 4 doble syltestrikk loddrett mellom den kassen der diskene skal skrues fast og bunnen av kabinettet. Så har jeg satt disken vannrett mellom disse strikkene. Hver doble strikk passerer der hvor de 4 skruhullene på disken er. I hvert skruhull har jeg skruer som er skrudd halvvegs inn slik at strikken kan surres en gang rundt skruen.

sikkert en god løsning, men om jeg forstår det riktig vil denne løsningen ta mye mer plass. jeg planlegger plass til 8-10 disker :)

en annen mulig løsning jeg akkurat tenkte på, er å legge strikk horisontalt som et gulv for disken, og la den ligge løst oppå. det burde være relativt brukbart..?

--

torerik

Lenke til kommentar

Ok, jeg trodde det bare var snakk om 1-2 disker.

Med så mange disker så må du selvfølgelig bruke en litt annen løsning enn meg. Da høres egentlig begge forslagene dinge greie ut. Både det om vertikale disker hengende ved siden av hverandre og det om strikk som "gulv" for hver disk i flere etasjer oppover.

Med så mange disker så vil nødvendigvis diskene måtte stå ganske tett. Bare husk på å plassere noen vifter strategisk slik at de ikke blir for varme. (kjenn med fingeren. Hvis du kan holde fungeren på siden av disken i over 5-10 sekunder uten at du brenner det så er det OK temperatur (<50'C))

Lenke til kommentar
Husk også at strikker morkner. Så sjek dem med gjevne mellomrom. :thumbup:

jeg skal ikke bruke vanlige strikk, men noen gummi-ringer som sannsynligvis tåler litt mer, både mtp morkning og varme :)

ja, vet at slike finnes, men skal jeg ha slike blir det med den prisen rundt 1500 kroner, og det er litt mye ;)

siden ingen har ropt ut, vil vel løsningen jeg skisserte og varianter av den være trygge for disken, så da finner jeg nok på noe som passer. takk for hjelpen, alle sammen :)

--

torerik

Lenke til kommentar

Sunbeam_HDDSilenser_005.jpg

159kr for en slik høres kanskje ikke så mye ut, men når man skal ha 8-10 disker og vet at en pakke med flere hundre solide sylte-strikk koster et par tiere på binders så kan det fort lønne seg å være litt oppfinnsom og kreativ selv. (for ikke snakke om stolthet, heder og ære for å ha laget en bra løsning :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...