Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytt hus iten telefon hvordan adsl ut dit?

Anbefalte innlegg

Nå skal vi veldig snart begynne å bygge et nytt hus og det SKAL ha internett fordi jeg skal flytte dit :D.

Nå har det seg slik at vi skal ikke ha fast telefon ut dit så jeg bare lurte på hvordan jeg skal gjøre det, jeg tenkte jeg skulle dra en tp mellom husene og ha switcher imellom.

Hadde tenkt to å gjøre det slik

Nå har jeg ikke verden av pengertil switcher og utstyr men kan skrape sammen 1500.. Jeg hadde tenkt to av disse skulle gjøre susen vil ha 3com har alt annet 3com så derfor velger jeg det.

Nå kommer kabelen.. Jeg er ikke helt sikker på hvor lang kabel jeg skal ha og hva slags kabel jeg skal ha men jeg tenker jeg må ha ialfall 150m. Så en trommel må jeg sikkert kjøpe.

Også må jeg ha de pluggene det kan ikke koste all verden. Men det er ikke vannskelig å lage disse kablene er det vel?

Jeg vil helst ikke bytte kabelen en gang i året. Det jeg hadde tenkt var at jeg skal putte kabelen inni en hageslange også grave den ned fra hus til hus. Er dette lurt eller er det helt dustete??

Eller har dere noen andre forslag eller ser dette greit ut? Jeg vil ikke ha internett over wlan pga tregheter og lagg jeg som kommer til å sitte på internett mest liksom....

Endret av TeSp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bildet ditt fungerte ikke så fikk ikke sett hvorda du tenkte det. Men det er altså to hus ved siden av hverandre som skal ha ADSL begge to eller skal du bare ha ADSL i det nye huset? Hvor langt er de unna hverandre?

Om du bare skal ha ADSL i det nye huset kan du få det uten å ha fasttelefon, blir bare noen få kroner (60 kr. pr. mnd) ekstra. Om du skal ha internett via en ADSL i begge husene, så kan du legge TP kabel som du kanskje tenkte så lenge det ikke er over 100 meter. Er det lenger, er jo trådløst nett en mulighet, men det blir litt dyrere.

Lenke til kommentar

Bildet ditt fungerer ikke nei.

Vil ikke anbefale å legge nettverkskabel på over 100m, da må du nok over på trådløst eller fiber, og da snakker vi fort penger :)

Tror jeg ville bestilt ADSL uten fasttelefon og betalt de 60 sure kronene dette koster ekstra i mnd.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville bestilt ADSL uten fasttelefon og betalt de 60 sure kronene dette koster ekstra i mnd.

Men hvis han bygger nytt hus og ikke skal ha fasttelefon der, hvordan skal han da få ADSL inn i huset. Hvis han ikke har fasttelefon gidder jo selvfølgelig ikke Telenor å legge/strekke en kabel inn til ham. En kabel som faktisk er nødvendig for at du skal kunne få ADSL.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale å legge nettverkskabel på over 100m, da må du nok over på trådløst eller fiber, og da snakker vi fort penger :)

det fungerer helt fint da switchene forsterker signalet

Lenke til kommentar

det fungerer helt fint da switchene forsterker signalet

Switchene forsteker signalet men for å ha en kabel over 100m og fortsatt ha en kabel som "garantert" fungerer må du ha en switch i midten. Cluet er at et enkelt kabelstrekk ikke skal over 100m.

Benytt fiber f.eks.

Eventuelt kan du bestille telefon fra telenor og si den opp etter at den er koblet opp. du vil da ha linjeføring til huset... den ene 1000 lappen dette koster er ikke akkurat en stor innvestering i forhold til å bygge huset ;)

Lenke til kommentar
Nå skal vi veldig snart begynne å bygge et nytt hus og det SKAL ha internett fordi jeg skal flytte dit :D.

Nå har det seg slik at vi skal ikke ha fast telefon ut dit så jeg bare lurte på hvordan jeg skal gjøre det, jeg tenkte jeg skulle dra en tp mellom husene og ha switcher imellom.

Hadde tenkt to å gjøre det slik

Nå har jeg ikke verden av pengertil switcher og utstyr men kan skrape sammen 1500.. Jeg hadde tenkt to av disse skulle gjøre susen vil ha 3com har alt annet 3com så derfor velger jeg det.

Nå kommer kabelen.. Jeg er ikke helt sikker på hvor lang kabel jeg skal ha og hva slags kabel jeg skal ha men jeg tenker jeg må ha ialfall 150m. Så en trommel må jeg sikkert kjøpe.

Også må jeg ha de pluggene det kan ikke koste all verden. Men det er ikke vannskelig å lage disse kablene er det vel?

Jeg vil helst ikke bytte kabelen en gang i året. Det jeg hadde tenkt var at jeg skal putte kabelen inni en hageslange også grave den ned fra hus til hus. Er dette lurt eller er det helt dustete??

Eller har dere noen andre forslag eller ser dette greit ut? Jeg vil ikke ha internett over wlan pga tregheter og lagg jeg som kommer til å sitte på internett mest liksom....

Bestill ISDN (eller analog tlf?), så har Telenor plikt til å levere, selv om de må grave frem kabel. :D Så er det bare å avbestille det etterpå.

Lenke til kommentar
tull, grensen for cat 5 er ifølge skolebøkene 185m, men vet om plasser der det ligger boritmot 300m cat 5 uten noen form for trøbbel

Nei, ikke for 100mbit.

Men du kan fint dra kabelen lengre... kom bare ikke til meg å syt for packetloss og andre ymse problemer ;)

Lenke til kommentar
Wlan sier bare jeg :) koster deg neppe mer enn 1500 kroner for et rimelig "starting kit"

Med klar sikt så har d en rekkevidde på over 1000 meter.. ihvertfall her hjemme hos meg :love:

Tja, i tillegg må han jo ha antenner og kabel så blir noe mer en dette, men trenger ikke bli så kjempemye mer.. Antenner går det jo ann å lage selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...