Gå til innhold

Mister man mer og mer på et minnekort

Anbefalte innlegg

Har et Canon 300D med Sandisk Ultra II 512Mb.

Første gangen jeg startet stod det 152 bilder jeg kunne ta. Slettet så bildene. Da stid det 142 bilder. Når kortet var fult stod det at hadde brukt 496mb. Nå formaterte jeg kortet og står at jeg kan ta 117 bilder.

Mister jeg litt mb for hver gang man sletter eller formaterer bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du spør om kan jeg ikke svare deg på men vis du eller noen andre har stilt inn oppløsningen og hvor fine bildene skal være så tar de jo større plass..

Noe annet er at vis du bruker og ta video film med kamera så går jo det utover lagringskapasiteten til bildene siden disse er på samme.

Lenke til kommentar

En skal ikke miste megabytes slik nei. Prøv å formatere kortet, slik at mapper på kortet osv blir borte. Har bare hørt om slikt, der folk aldri har formatert kortene. Bare slettet bilder manuelt. Kjenner ikke ditt kamera, men der er kanskje et valg i menyen for formatering?

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Det med ISO verdi var nytt for meg, men ganske logisk i og med at bildene får mer støy ved bruk av høy ISO verdi

Men tror ikke det har så stor innvirkning. Men prøv å formater kortet som Jove sier. Ved sletting av ett og ett bilde hender det ofte at det blir liggende igjen litt informasjon her og der som du ikke får fjernet ved annet enn formatering. Ellers så vil jo det å forandre kvalitet og oppløsning ha litt å si, og to bilder tatt med samme kamera er sjelden like store uansett. Det kommer ann på hvor lett det er å komprimere bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...