Gå til innhold

Laptop HDD og rekonstrueringsprogramvare

Anbefalte innlegg

Hei folks.

Har en død Laptop HDD, når jeg booter den opp kommer det endel "garble" rett før OS-kernel skal lastes inn i minnet.

Jeg regner med at data-ene mine er relativt intakte fremdeles, men det er ikke det jeg lurer på.

Slik jeg ser det har jeg to muligheter, den ene er å forsøke å koble til en laptop HDD til en ordinær IDE-strøm, eller å bruke noen form for programvare på laptopen som kan hjelpe meg litt.

For å ta det i rekkefølge.

Numero Uno!

Laptop-HDD'er er jo noen artige dyr. Min er en Toshiba HDD2164, en 20 GB'er. Har noen noe som helst form for peiling på hvordan jeg kunne fått koblet denne til min stasjonære PC? Evt. klarer noen å grave frem spesifikasjonene til laptop IDE-grensesnittet slik at jeg kunne forsøkt å bygd min egen lille konverter? (Jeg er flink med loddebolten :p ).

Numero dos!

Jeg ser for meg at jeg trenger en form for programvare som gjør følgende:

1. Enten har sin egen boot-loader eller kan kjørest i f.eks. DOS (som jeg kan legge inn i en ramdisk og boote derifra).

2. Samme programmet må kunne ta et bilde av HDD-innholdet, lage en ISO av et slag, eller noe i den dur.

3. Opprette en nettverkstilkobling med TCP/IP protokollen (helst...) på T-Base 100mbit og overføre det nevnte bilde av HDD til min stasjonære PC slik at jeg kan behandle det her.

Jeg lurer på å kanskje forsøke å bruke en CD-versjon av linux, Knoppix eller lignende for å forsøke dette, men jeg har ikke så mye erfaring med diskgjenopprettingsprogramvare i linux, vet noen om noe som fungerer bra her?

Ble litt mye dette, men svar gjerne på det vesle du kan, det hjelper antakeligvis meg et lite stykke på veg. (alle monner drar, osv).

EDIT! Jeg ser nå at det eksisterer konvertere allerede, altså en duppeditt som konverterer fra 44-pin IDE med strøm til 40-pin standard IDE. Noen som har peiling på hvor jeg kan finne slikt her i Norge?

Endret av Atypic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Darkness falls.

I can hear my pulse.

Thinking of this tread

I turn out the light.

The city sleeps

black on grey.

Inside my mind

I'm reaching for help.

I'm all alone.

I'm all alone.

I'm all alone.

I'm all alone.

I'm all alone alone alone alone alone alone alone alone alone alone alone...

Dedicated to poor Atypic, who doesn't get any help :cry:

Lenke til kommentar

det enkleste er å ta laptop hdd ut og koble den til din stasjonære pc. vet ikke hvor du får en slik konverter, men du kan i allefall kjøpe et usb 2.0 kabinett til 2,5" harddisker. Da slipper også å åpne pcen din.

Et usb kabinett er jo alltid kjekkt å ha. har et selv.

Lenke til kommentar

Det letteste er nok å bare bruke Knoppix. Den starter opp rett i KDE, og du får partisjonenen dine opp som ikoner på venstre side. Har gjort dette med en haug med laptoper som ikke booter Windows, og det har funket like bra hver gang. Så er det bare å kopiere filene der du vil ha dem, via nett eller lignende.

Vil du ha adapter, får du det på f.eks Komplett

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...