Gå til innhold

Error i PartMagic

Anbefalte innlegg

Vel..

Jeg har en IBM Deskstar 60 GB disk som jeg ikke får gjort noe særlig med..

Når jeg booter med en bootdisc og kjører Partition Magic så får jeg bare opp

" ERROR #4 " og ikke noe annet. Prøver så å formatere den i samme program, men da kommer det bare en feilmelding : "Error #4 Bad argument / parameter "

Så kommer jeg tilbake til hovedscreenen i PTM og da står det "Error #116"

Er den helt ødelagt, eller er det noe å gjøre?

Edit:

Skreiv feil, ikke WD men IBM.

+

Oppdatert info.

Endret av dimdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ett lignende problem for ett år eller to siden, og da var det fordi disken var formatert til ext3 at PTM ikke klarte å lese disken.

Så om du har lekt med linux, så kan det hende at det er årsaken.

Om jeg ikke husker helt feil så brukte jeg fdisk til å rette opp feilen.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ett lignende problem for ett år eller to siden, og da var det fordi disken var formatert til ext3 at PTM ikke klarte å lese disken.

Så om du har lekt med linux, så kan det hende at det er årsaken.

Om jeg ikke husker helt feil så brukte jeg fdisk til å rette opp feilen.

Ja det kan være mulig, for jeg sitter primært med Linux her hjemme, hmm, men kan jo evt. bruke DiskDruid til å formatere, men er ikke 100 % sikker på at jeg noen gang har brukt ext3 på den disken. Dessuten står det jo at du kan lage ext3 partisjoner i PTM da..

Endret av dimdal
Lenke til kommentar

kjørte tidligere dualboot windows og suse på laptopen, før jeg ga den helt over til suse. Jeg fikk ikke til å bruke PTM til å formatere den disken heller. Så når jeg tenker etter så var jeg også der nødt til å bruke fdisk for å fikse biffen.

Lenke til kommentar
forøvrig, uten å ha sjekket det, står det noe i ptm sin dokumentasjon om de kan redigere ext3 partisjoner, eller er det så ustabilt at det kun kan opprette en partisjon?

i PTM har du muligheten å opprette ext3 og ext2 partisjoner.

Lenke til kommentar

JFR the allmighty google:

I was just wondering......is there a version of Partition Magic that supports EXT2 and EXT3 reliably?

Yes, PM should. It will also resize them, BUT -- you must first use "tune2fs" on linux to turn off journalling in the filesystem. That will make it an EXT2 filesystem.

Then run PM. Then turn journalling back on.

Lenke til kommentar

Om du har en IBM harddisk kan du laste ned Drive Fitness Test. Det er sikkert ingen skade på HDen, men prøv med en lavformatering. Tror dette verktøyet skal gjøre blant annet dette for deg.

PS: Har vært borti samme problmet med mine WD harddisker, og har alltid løst problemet med en lavformatering.

Men det kan sies at Fdisk i Linux også har løst problemet. Det er litt kraftigere enn sin navnebror fra Microsoft...

Lenke til kommentar

Dimdal:

Hvis du bruker linux tror jeg du har noe imot ms,

siden de fleste linux-brukere har det,

og PM er anbefalt av MS! :D

Uansett så trodde jeg at PM skulle klare å behandle et format like bra under dos som under windows.... :hmm:

Jeg har nettop opprettet en LINUX SWAP partisjon uten problemer (selv om den ikke knoppix klarer å lese den :D )

Lenke til kommentar
Dimdal:

Uansett så trodde jeg at PM skulle klare å behandle et format like bra under dos som under windows.... :hmm:

Jeg har nettop opprettet en LINUX SWAP partisjon uten problemer (selv om den ikke knoppix klarer å lese den :D )

Jeg har ikke noe imot MS , hvorfor kommer du med sånne idiotiske innlegg?

Hva har det egentlig med saken å gjøre?

Det synes jeg du kunne spart deg for :mad:

Fikk ordna problemene btw, Smart Fdisk som ligger på Hirens BootCD 5.0 fiksa biffen :)

Lenke til kommentar
Dimdal:

Så man kan ikke bruke Linux, uten å hate Bill Gates (selv uten å ha møtt fyren personlig, så skal han hates)?

Alle som bruker Linx = 1337 h4xx0rz = hate Windows, Bill Gates og verden = skumle fyrer som lager virus som raner banker og ødelegger ?

Tror seriøst du burde :

1.) Sjerpe deg en del hakk

2.) Lære deg definisjonen av ordet "hate"

3.) Ikke forsøke deg på mer generalisering. Generalisering er noe INGEN liker.

4.) Prøve begge platformene og se hva du liker.

5.) Holde slikt rølp for deg selv herretter.

Ha en ellers god dag.

- Hilsen en som liker BÅDE Win2000 og Debian ;)

Endret av ufo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...