Gå til innhold

Underklokke vifte

Anbefalte innlegg

Hvis jeg vil senke turtallet på en vifte kan jeg gi den mindre volt? Det vil si å koble +5 volteren og 0 volteren på viften, og på den måten levere mindre strøm til viften? Er dette farlig? Hva med å kjøre +5 og +12, er dette farlig?

Har fjernet "støpselet" til kontaktene og teipet +5 på den ene lederen og 0 på den andre. Er det greit?

Dette er snakk om en maskin som vil stå på 24/7 så vil ikke at noe skal ta fyr :)

Edit: +5 ikke -5 :D

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er så risikofritt som du kan få det.. om du gjør det riktig, skal det ikke være noe problemer. Jeg har selv satt ei vifte på 7v, på denne måten.. den har sikkert ståttpå i et halvår. Jeg brukte en "terning" til og sette kablene sammen :)

Lenke til kommentar

Ja fy, og fy igjen!

Tape ledningsforbindelser skal man aldri gjøre, enten det er svak- eller sterkstrøm!

Det kan i verste fall føre til uante og lite hyggelige opplevelser. Slike forbindelser bør loddes eller skrues fast i en "sukkerbit" / lysterklemme!

Lenke til kommentar

Hmm skjønner ikke helt, men hva med en Zalman FanMate? (Jepp microplex har dem i flere utførelser) Kan regulere viftehastigheten manuelt trenger ikke bekymre deg for volt og sånnt da.

Edit: Skjøte ledninger, da lodder man ledningen og har krymestrømpe over! hehe

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Det enkleste er og sette drevkontakten feil vei i, du må da spikke litt av hjørnet på drevkontakten.

Du får da gul på rød og rød på gul.

Du får da byttet om +12v og +5v, altså får du 7v til viften.

Dette forutsetter selfølgelig at du har vifter med drevkontakt.

På minidrev kontakter funker dette også, men er litt vanskeligt og få til.

Hvis du vil kutte strømkabelen fungerer det bra med en sukkerbit.

Endret av bluesman
Lenke til kommentar
Caution! There are people, who will say "You can't feed current back into your power-supply" and they are right!

If you plug something between the 12V and 5V lead, you have to be absolutely sure, that no current is fed back into the PSU. Because if this happens, the output voltage of the 5V rail will start to raise.

Hva betyr dette? Vil det si at jeg må bruke opp all strømmen som blir levert? (Kan ikke mye om strøm)

og hva er ens vifte spenningsområde?

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...