Gå til innhold

Durelyd i høyttaler (UPC)


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med durelyder i høyttalerene. Tidligere har problemet vært når jeg har hatt både s-video fra PC og kabel-tv koblet til TVen samtidig. Nå har jeg kjøpt en switchboks for å bytte mellom lyd input fra PC og fra TV til stereoanlegget, og der er akkurat samme problemet. Har lest at man kan kjøpe et slags filter som skal stoppe dette - hva heter det, og hvor mye koster det?

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å koble PCen til en ikke-jordet stikkontakt? Tror ikke jeg har en slik :hmm:

 

Det er kjipt å måtte drive å trekke ut ledninger for hver gang jeg skal bruke PCen på TV/stereo istedet for kabel-tv... Vet noen hvor problemet ligger? Forskjell på jord og spenning i kabelnettet eller noe slikt? :ermm:

Lenke til kommentar

Har samme problemet. Har funnet ut at det er jordinga/skjermen på coax kabelen som det er noe støy på, eller det blir i alle fall støy når den er tilkoblet. Tror ikke støyen er i signalet på coaxen, men på jordinga/skjermen. Tenkte å prøve og jorde Skjermen på coaxen sammen med den andre jordinga i huset. Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar

Problemet er at kabelanlegget (TV) har et annet jordpotensial enn det du har hjemme i stikkontakten. Så når du kobler sammen f.eks. PC og TV, så kan du oppleve at det går strøm gjennom skjermingen til coaxen. Kan prøve et galvanisk skille, men som regel hjelper det lite. Har du en feil på TV'en din, kan du få opp til 115V ut på skjermingen, og det er mindre hyggelig å få støt av når du fikler med kablene.

Lenke til kommentar
Hmm, det kan stemme. Fellesnevneren i problemene mine er hvertfall kabelnettet! Holdet det å ha en ledning mellom ledningen til kabeltv og en av klemmene i en stikkontakt?

Du kan jo prøve, men det beste er vel å ringe kabelselskapet og be de sjekke anlegget sitt.. Bor du i blokk e.l. skal TV-forsterkeren som sitter i blokken være jordet til bygningens jordpotensial, noe den i 99% av tilfellene IKKE er. Og dermed får du jordpotensialet til en forsterker som er jordet opp til flere kilometer unna..

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar
Du kan jo prøve, men det beste er vel å ringe kabelselskapet og be de sjekke anlegget sitt.. Bor du i blokk e.l. skal TV-forsterkeren som sitter i blokken være jordet til bygningens jordpotensial, noe den i 99% av tilfellene IKKE er. Og dermed får du jordpotensialet til en forsterker som er jordet opp til flere kilometer unna..

Jeg bor i enebolig, men det kan jo godt være at det er forskjell på jordingen som er problemet.. sender en mail med en gang :)

Lenke til kommentar
Kapp skjoldet på antenneledningen, deretter lodder du en kondensator mellom. Fungerte flott for meg da jeg slet med dette på en hybel jeg hadde tidligere. Holdt på å bli gal før jeg fant ut hva som var roten til problemet  :cry:

Hva gjør den kondensatoren? :confused:

Fungerer som et høypassfilter. Forutsatt at det er brum som er problemet (durelyd i bassområdet som følge av problemer med jording) så vil jeg si det er verdt et forsøk.

 

Alt du trenger en er liten kodensator, husker ikke helt verdien jeg brukte, og en loddebolt. Selv kjøpte jeg to små antenneledinger, sagde av en del av skjoldet på begge slik at de ikke kom i berøring med hverandre når jeg satte de to ledningene sammen, og loddet kondensatoren over mellomrommet i skjoldet. Litt vanskelig å lodde på den overflaten, men det går. Deretter tapet jeg de sammen slik at jeg fikk et skjøtestykke som inneholdt denne kondensatoren og dermed var lett å koble til og fra.

 

Hvis dette var umulig å forstå, så kan du jo bare ta en tur i en elektrobutikk å spørre om de har en antenneisolator.

Lenke til kommentar
Hmm, det kan stemme. Fellesnevneren i problemene mine er hvertfall kabelnettet! Holdet det å ha en ledning mellom ledningen til kabeltv og en av klemmene i en stikkontakt?

Får du jordfeil på anlegget hvis du gjør det blir det baj baj kabel-TV! :roll:

Ja, det stemmer nok det.. Altså ingen lur idé. Chassiset i en TV er "hot" eller hva det heter, dvs. at den er på en måte jordet via den ene fasen. Så blir det feil på TV'en din, kan du få 115V ut på kabelnettet, og det er vel ikke så snilt mot alle naboene dine :roll:

Lenke til kommentar
Hmm, da prøver jeg ikke det ;) Får vente og se hva UPC svarer. Er jeg urimelig om jeg krever at de retter opp i problemet?

Nei, men hvordan de løser det er opp til dem. Tror forskriftene for kabelnett tilsier at utstyr skal jordes lokalt. Men når det er sagt, så kan det også være TV'en din som lager problemet. At det er TV'en din som "lekker" jordstrøm ut på kabelnettet. Dette er vanlig på gamle TV'er hvor kondensatoren som skal forhindre dette, er tørket ut og ute av funksjon. Problemet kan også være så banalt at du har en nabo med "ødelagt" TV som lager problemer med jordstrømmer, som igjen kan lage krøll for deg.

 

Men det beste er vel å få en tekniker fra UPC til å se på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...