Gå til innhold

Crystal / Orange / Blue Orb? Hva er BEST!

mFaFa

Anbefalte innlegg

Vil ha ny kjøler til mitt Creative GeForce2 GTS. Tror microplex selger alle sammen. Har hørt noe dritt om Blue Orb, at viften blir dårlig med tid og bråker noe infernalsk. Derfor er vel kanskje det heller et spørsmål om Crystal Orb eller Orange Orb! Forskjeller? Takk for hjelp! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Crystal Orb er mest effektiv. Blue orb er mer en ting man kan beundre i Plexiglasset, og orangeorb er billigversjonen. Jeg tror jeg husker at man kan kjøre dem på 7v uten at det tar noe mer på kjølingen. Skaff deg Zalman Spenningsregulator, da kan du selv velge støynivå.

Lenke til kommentar

Da dropper jeg Blue Orb ettersom jeg ikke har plexi, pluss at jeg har hørt negative greier om den. Orange Orb er på tilbud hos microplex til 68,-kr. Mens Crystal Orb koster 138,-kr. Da blir det mer et spørsmål om hvor mye penger jeg gidder å bruke. Fint å høre at de kjøler tilnærmet like bra på 7V, ettersom de sikkert demper støyen noe. Spenningsregulering mekker jeg selv :smile:

Takk for hjelpen folkens.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke satser på utseende så ikke kjøp noen av Orb-kjølerne! De bråker (selv på 5.5volt!) og kjøler ikke noe særlig bra i forhold til ei skikkelig kjøleribbe med vifte på.

Jeg bruker ei lita kjøleribbe fra en 486 og vifta fra Taisolen min (den går på 5.5volt). Dette kjøler knallbra og kjøler også ramen! Har ikke sensor på skjermkortet slik at jeg har fått lest av temperaturene, men jeg kjente med fingern på baksida av kortet. Med Blue og Orange Orb svei jeg nesten fingrene av meg (på full og halv fart), men med den sjølmekka løsninga mi kjente jeg ikke noe særlig varme. Billig er det også.

Alle kjøleribbene var skikkelig planslipt og det var brukt AS2 på dem.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, Corleone!! Når jeg tenker meg om så har jeg noen kjøleribber liggende. Klarer sikkert å feste en vifte på ett eller annet vis også. Da kan jeg heller bruke kjøler-pengene på Arctic Silver Thermal Adhesive, til 170 penger :razz: Forresten, hvor får man tak i våtslipepapir osv. Microplex selger planslipings-sett, men duger de? Er det nok til en del sliping?

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-04-11 15:16 ]

Lenke til kommentar

Sant. Å kjøpe noen *få* komponenter fra en annen sjappe (bare for å ha mekka røklet selv), vil bli dyrere. Best å bestille alt fra ett eneste sted. Men men. Jeg går GK Elektro, så jeg har tilgang til litt stasj :smile:

Lenke til kommentar

Går på elektronikk jeg og man kan få tak i haugevis med stasj på skolen.

Har fått kjølribber og potmeter til og Voltmodde kortet , ting til og låse opp XP. (Fikk det idag)

Hvis du spør noen så kan du få alt du vil.(nesten)

Og det er gratis skader jo heller ikke.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 12:51, Corleone skrev:

Hvis du ikke satser på utseende så ikke kjøp noen av Orb-kjølerne! De bråker (selv på 5.5volt!) og kjøler ikke noe særlig bra i forhold til ei skikkelig kjøleribbe med vifte på.

Orange Orb er oppgitt til 5000 o/min og 30 db. Det er ikke mye bråk i forhold til de fleste CPU-kjølere. At de kan bli varme er en anna sak.

Har forresten en taisolkjøler liggende. Lurer på om jeg kunne få plass til den på skjermkortet mitt... hm... det ville bli bra kjøling... :smile:

- PoWeR iS nOtHiNg WiThOuT cOnTrOl -

[ Denne Melding var redigert av: d_jay på 2002-04-13 17:31 ]

Lenke til kommentar

Jeg hadde en gammel kjøler for Athlon K7 650Mhz liggende, og choppet den opp i tre biter. Midten passer perfekt til GPU (m/50x50mm vifte) og hjørnene vil bli heavy duty ram sinks! Tror nok GeForce'en vil holde holde seg *rimelig* kjølig. Gjenstår bare å bestille Arctic Silver lim (pluss noe annet småtteri) og ta av original kjølern :smile: Kommer til å ta litt tid dessverre, ettersom jeg har dårlig med penger..

Minnet (333 @ 380MHz) har jeg sikkert ikke mye å gå på. Tror ikke varmen er problemet der. Men _kanskje_ den vil neste steg, hvem vet? Kjernen derimot vil sikkert la seg overklokke mer med denne kjølingen.. (200 @ 220MHz) Håper på at den vil kjøre på 250MHz :smile:

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-04-14 00:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:

mFaFa skrev (2002-04-11 15:13):

Forresten, hvor får man tak i våtslipepapir osv. Microplex selger planslipings-sett, men duger de? Er det nok til en del sliping?

Jernia ol. sjapper pleier å ha våtslipepapir opp til 1200. Du trenger ikke finere papir enn det! Bilrekvisitasjapper har også veldig fint slipepapir. Sikkert mye høyere finhetsgrad enn det du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...