Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hadde dog vært litt gøy å spilt nyere spill på en "gammel" arcade maskin og da. Tar jeg ikke feil så kommer den saken til å fungere fint på de fleste spill selv om den er tenkt til å kun kjøre gamle spill..

Jeg lurer på hvordan det hadde vært å spille med den kontrollerne. tastene osv

Det kan se ut til at jeg går for den 64bits løsningen, da blir det absolutt muligheter for å kjøre endel spill av nyere dato. Problemet med "first person shooters" vil være, slik som du nevner, at kontrollene ikke er ideelle, vanskelig å styre synet til karakteren med en stikke/trackball, frem tilbake og strafe med knappene og i tillegg klare å skyte, hoppe, dukke ++! Man vil få nok å gjøre og sikkert fingerbrokk allerede på "Training" brettet! :p

Ser du er i tråden nå DrSpawn.. Det MÅ jo love bra!  *glede seg til update* Du overgår deg selv hver gang!
He! He! Det kan stemme at det er noe på gang ja! ;)

Oppdatering

Da er vi fremme ved en liten update dere, jeg beklager så mye forsinkelsene, men har sittet klistra foran "Final Fight" siden mitt nye "bankebrett" var ferdig natt til søndag! :D

PS: Dere ba om mange bilder så jeg gir dere MANGE bilder, gi beskjed om det skulle være FOR mange! ;)

mini-DSCN4803.JPG

Startet med å måle opp og forborre det som skulle finnes av hull. Knappene trenger 28mm og stikkene 28,5.

Her skal jeg vise hvor viktig det har vært med en test før utførelsen av det ferdige produktet. Ta en titt på disse hullene: :nei:

mini-DSCN4810.JPG

Slik skal det IKKE se ut! Problemet var at mitt 200,- bor fra Clas ikke var særlig egnet for simple treslag som denne furuplata. Jeg var egentlig ute etter et flatbor, men det hadde de ikke på 28mm, derfor måtte jeg gå for en dyr og dårlig multibor løsning. Jeg har etter dette forsøket bestemt meg for enten å gå for et skikkelig hardt treverk i plata eller benytte meg av 20mm MDF, det vil IKKE flise iallefall!

mini-DSCN4822.JPG

Men nok om den lille "oppdagelsen", jeg boret alle hullene ferdig, dette skal jo være en test av det elektroniske først og fremst. Som dere kan se har jeg gjort litt om på tasteoppsettet, da jeg oppdaget at kun 0,01% av alle spill er avhengige av et 8-knappersoppsett.

mini-DSCN4817.JPG

Første prøveoppsettelse av knapper og stikke, det begynner å ta form!

mini-DSCN4829.JPG

Alle knapper og stikkene er plassert ut slik jeg ønsker å ha dem. Dessuten er hull til trackball saget ut.

mini-DSCN4831.JPG

Slik ser baksiden ut, knappene er gjenget og festes med noen store muttere som skrus på bakfra. Mikrobryterene er enda ikke montert.

mini-DSCN4835.JPG

Så kom trackballen på plass, og nå kan man endelig få en skikkelig følelse av hvordan dette vil ta seg ut til slutt.

mini-DSCN4840.JPG

Neste skritt var å montere mikrobrytere på alle knappene.

mini-DSCN4845.JPG

Deretter var det I-Pacen sin tur, montert på plastikkben som festes til plata med treskruer.

mini-DSCN4848.JPG

Neste del av arbeidet var det desidert mest prikete og tidkrevende. Dette er det som skulle benyttes og oppgaven var å få koblet alle knappene og stikkene til I-Pacen.

mini-DSCN4849.JPG

Først tok jeg meg av jord, eller "-" polen, denne kan være felles for alle knappene så jeg laget bare en løkke av ledninger som gikk fra kontakt til kontakt og endte i "gnd" inngangen på I-Pac.

mini-DSCN4850.JPG

Her er alle knapper og begge stikkenes ene pol koblet sammen i en stooor løkke!

mini-DSCN4853.JPG

Neste skritt var så å få strukket ledninger fra hver enkelt bryter til rett inngang på I-Pac, et tidkrevende og møysommelig arbeid som jeg satt oppe med til klokka 03:30!

mini-DSCN4863.JPG

Men når alt var koblet opp til slutt så det hele egentlig ganske så pent ut, tidspunktet og våkenheten til tross! :D

Jeg har benyttet meg av forskjellig farge på ledningene til de forskjellige gruppene av brytere så blir det litt enklere å finne frem i kabelsalaten etterpå!

mini-DSCN4868.JPG

Neste på programmet var å få montert mr. Opti-Pac og koblet trackballen og dens to knapper til denne.

mini-DSCN4866.JPG

Slik ser brettet ut på baksiden, ferdig montert og ryddet for kabelsalat så godt det lot seg gjøre!

- Så da skulle alt egentlig være klart for den store testen.

Jeg fyrte opp MAME og lasta inn "Final Fight".....

mini-DSCN4883.JPG

......WOILA! Det fungerte perfekt fra førset sekund! :w00t:

Dermed var min videre skjebne den helgen beseglet! :p

mini-DSCN4876.JPG

Prototypen vakte stor begeistring blandt publikum, her representert ved to av mine "samboere" i dyp konsentrasjon kl 03:00 natt til mandag! Vanskelig å se på bildet, men "SummerGames" er spilet som frembringer en slik tilstand! Hvor gøy blir det ikke med det ferdige produktet når vi kan more oss så mye med en uferdig testversjon av kontrollbrettet! :yes:

Da skulle det meste være dekket, jeg regner med å gå løs på originalutgaven av brettet i løpet av uka, har allerede skaffet meg et skikkelig 28mm flatbor fra JERNIA, så jeg er igang! ;)

-Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar

DRIT KULT!!!

synd med de litt mislykede hullene da :)

Mdf vil garantert holde ;)

Er vel ikke så mye som er mer kompakt enn det heller.. hehe..

Er det mye arbeid å programere den plata di der?

edit: Fins det no datablad på den chippen så det går ann å se hvordan den fungerer? :wee:

Endret av Axentrix
Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at dere koste dere når brettet var satt sammen ja. :D Husker jeg og noen kompiser holdt det gående hele natten når jeg kobla opp SNES maskina mi på prosjektor og Super Mario World.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
utrolig fett gutt. Men en ting.. jeg husker at plata på de der maskinene pleier å være svart. med masse fine klistremerker.. dette er vel for sent nå?

eller skal du gå for en trefarget maskin?

Kremt.....kremt....!

Nu må du lese worklogen skikkelig da gutt! :p

Dette er bare en test på hvordan elektronikken vil oppføre seg, jeg starter på originalen i løpet av neste uke. Tidligere tidligere i tråden har vi diskutert inngående om hva som passer seg av farger og strukrurer på overflaten av kabinettet. Vi kom vel frem til en matt svart med figurer og klistremerker som du her nevner! ;)

....Er det mye arbeid å programere den plata di der?

edit: Fins det no datablad på den chippen så det går ann å se hvordan den fungerer?

Ikke mye arbeid med det nei, følger med et program som gjør den jobben lekende lett, "pek og klikk" prinsipp! :)

Jeg finner ikke noe datablad på I-Pac kontrolleren, men HER finnes endel inngående informasjon om den.

Får jeg lov til å spør om vi kan se koblingskjemaet viss du har noe da ?

Sinnsykt bra forresten

Det ligger trygt forvart oppe i mitt hode! ;)

Hva står for tur nå? selve kabinettet?
Nei, som sagt i posten over, så skal jeg nå til uka starte på selve kontrollpanelet, det originale, ikke testen som jeg har gjort over! Ikke før om 2 uker kan jeg starte på kabinettet, det er da jeg flytter inn i større lokaler.

Hvor kraftig maskin må du ha for å kjøre mame ??

Har en gammel 486 25 sx med 8mb ram og en pentium 166 med 32 mb ram.

Med en Intel Celeron eller AMD Duron 700 MHz med 64-128MB RAM, regner man å kunne spille omtrent halvparten av spillene som MAME støtter. Den resterende halvparten krever kraftigere og kraftigere maskin, noen av de siste ROM dumpene krever minst 2,4Ghz Pentium eller Tilsvarende AMD XP!
Lenke til kommentar

* Misunne samboene dine så veldig * Har dere prøvd 1942 enda??

Dr Spawn, har du tenkt noe mer på hva slags løsning du skal ha på "gromkassa", blir det speil eller monterer du TV'n "rett frem" ?

Spørsmål 2: Kommer du til å utlyse en "logokonkurranse", som med BeQuiet ?

Kommer til å følge med på denne med spenning... ;)

Lenke til kommentar
* Misunne samboene dine så veldig *  Har dere prøvd 1942 enda??

Dr Spawn, har du tenkt noe mer på hva slags løsning du skal ha på "gromkassa", blir det speil eller monterer du TV'n "rett frem" ?

Spørsmål 2: Kommer du til å utlyse en "logokonkurranse", som med BeQuiet ?

Kommer til å følge med på denne med spenning...  ;)

Vi runna 1942 på madag, en av mine desiderte storfavoritter! - Jeg kjenner det i høyrehånda mi fortsatt!

Jeg monterer nok TVen, evt PC-skjermen, "rett frem", blir enklere å løse rent teknisk, plus at jeg tror det rent plassmessig ville blitt vanskelig med speilløsningen. Men jeg har ikke slått den helt fra meg så vi får se....!

Logokonkurranse? Hmmmm......! Slettes ingen dårlig ide, må bli en Marquee (det lysskiltet som er i toppen av kassa) konkurranse det da! :p

Lenke til kommentar

Helt utrolig bra, blir ENDA bedre når du får ny plate, håper hull borringen går bra da :yes:

Du har kommet langt nå, å sette sammen alt det derre på kontroll panelet er jo værste jobben ser det ut som.

Selve kassen tror jeg blir ganske grei jobb med endel saging og skruing, Håper du har stikksag, blir fort litt skjev saging med håndsag, og da blir det dårlig kant mot kant.

Dette blir bra! :thumbup:

Lenke til kommentar

Kremt.....kremt....!

Nu må du lese worklogen skikkelig da gutt! 

Dette er bare en test på hvordan elektronikken vil oppføre seg, jeg starter på originalen i løpet av neste uke. Tidligere tidligere i tråden har vi diskutert inngående om hva som passer seg av farger og strukrurer på overflaten av kabinettet. Vi kom vel frem til en matt svart med figurer og klistremerker som du her nevner! 

hehe leser ingen worklogs når jeg har lineær algebra eksamen som jeg sliter sånn med.. Det er et møkkafag uten like.. Og jeg tror jeg bestod med et hårstrå eller no.. akkurat ferdig.. HUFF! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...