Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry folkens, jeg lovte å komme med dette igår, men..........

 

Uansett her er en større oppdatering til deres fornøyelse!

 

Spørsmål først:

 

hvor mye koster det sånn ca å lage hele greia......?
Hmmm.......

RASKT overslag:


  •  
  • Monitor -2000,-
     
  • Hardware -2500,-
     
  • Materialer -1000,-
     
  • Deler -1000,-
     
  • Arbeid -Priceless :D
     

 

 

 

Utrolig fett DrSpawn. Selge den når du er ferdig?
Hmmmm.....!

NEI!!!! - Min BARE min!!!! :p

Men jeg kan lage et tomt kabinett til deg, la oss si 5000,- Avtale? :yes:

 

 

Oppdatering:

 

For å ta det første først, gjettekonkurransen:

 

Det dreier seg om en liten relè boks med tre relèer som kobler inn idet PSUet gir ut 12V på drevkontaktene. Den plugges inn i en drevkontakt og kobles til 220V. Ut fra boksen kan det så kobles på tre 220V apparater som skal startes samtidig med at PCen startes, i mitt tilfelle er det lys, forsterker og monitor.

 

 

 

 

mini-Skjema.jpg

Skjematisk fremstilling av boksen:

 

 

 

mini-UltiMAME13.jpg

Her har jeg tegnet opp banene på kretskortet, de tykke skal det gå 220V igjennom og de tynne 12V.

 

 

 

mini-UltiMAME15.jpg

Kortet i etsebadet, her etses all kobber som ikke er tusjet vekk.

 

 

 

mini-UltiMAME19.jpg

Ferdig etset og komponenthull drillet, banene befinner seg på undersiden.

 

 

 

mini-UltiMAME24.jpg

Komponenter og ledninger loddet fast.

 

 

 

mini-UltiMAME25.jpg

Banene som skal føre 220V ble forsterket med et skikkelig lag loddetinn, for å ungå mulig oppheting av en for tynn bane.

 

 

mini-UltiMAME30.jpg

Det ferdige kortet plassert i en boks med inganger og utganger i form av sukkerbiter.

 

 

mini-UltiMAME35.jpg

Den ferdige Relèboksen!

 

 

Kabinettet:

 

 

mini-UltiMAME_047.jpg

I bunn og i bakkant har jeg benyttet meg av kraftige 2"X2" lekter i hjørnene for å gjøre kabinettet skikkelig stabilt. I resten av kabnettet vil jeg benytte mindre dimensjoner.

 

 

mini-UltiMAME_049.jpg

Her er bakplata montert, i denne vil det komme en hengslet dør slik at man lett kan komme til maskina innvendig for reparasjoner og diverse servicearbeid. ;)

 

 

mini-UltiMAME_052.jpg

Frontplate montert, her vil det senere dukke opp en myntdør og skuffen til tastaturet.

 

 

mini-UltiMAME_061.jpg

Jeg liker å dissekere lamper (les: RadioSphere), denne gamle arbeidslampa skal bli en ypperlig bakgrunnsbelysning til min vakkre Marquee!

 

 

mini-UltiMAME_066.jpg

Lampe montert, det samme er platen som høyttalerene skal festes i og topplatene i kabinettet. Legg også merke til festene for kontrollpanelet som samtidig fungerer som holdere for plata som monitoren skal stå på.

 

 

mini-UltiMAME_073.jpg

Mitt erverdige test-kontrollpanel har fått ta plass i kabinettet, dette ser da slettes ikke så værst ut eller? :)

Skikkelig god følelse stå foran kabinettet nå altså, perfekt høyde!

 

 

 

Resterende arbeid:

 

Fortsatt MYE som skal gjøres, men det ser ut til å gå temmelig smertefritt for seg her (god planlegging er halve jobben! :) ). Neste skritt blir å få ferdig tastaturskuffen og kassa som skal beskytte undersiden av kontrollpanelet. Deretter kommer vel turen for myntdør og servicedør.

Lengere enn det klarer jeg ikke tenke! :D

 

 

Jeg har gjort endel innkjøp av komponenter i det siste, så det meste som trengs for å fullføre prosjektet skulle være i hus nå. Senest idag blakket jeg meg på Biltema, her er dagens fangst.

 

 

mini-UltiMAME_072.jpg

- 100W bilhøyttalere, ikke beste kvalitet, men huskat lydene som skal strømme ut igjennom disse for det meste ligger i sjangeren biiiip, biiip!

- Beskyttelsesgitter til høyttalerene.

- Pianohenglser til en servicedør på baksiden av kabinette og til kontrollpanelet slik at dette kan vippes opp for reparasjoner og lignende.

- Skuffeskinner til tastaturskuffen som skal kunne dras fram under kontrollpanelet.

- Svart, matt lakk til oppussing av myntdøra.

- en mengde skruer og nyttige/unyttige dingsebomser! :)

 

 

Her er en liten oversikt over de resterende komponentene som ettehvert skal fylle kabinettet.

 

 

mini-UltiMAME08.jpg

- Gigabyte K8VNXP, 64 bits HK

- AMD Athlon XP 3000+ 2.0 GHz

- 256 MB Twinmos DDR RAM

- 400W PSU

- Arcade VGA skjermkort, basert på radeon 9200 128 MB

- 40 GB Western Digital HD

- LianLi HKbrett, genial sak det der altså! ;)

- Logitech tastatur

- Trackball på kontrollpanelet fungerer som mus!

 

 

Slik, nu håper jeg dere er fornøyde! Det er iallefall jeg! :)

 

Bye!

 

-Audun

Lenke til kommentar
Gigabyte K8VNXP, 64 bits HK

- AMD Athlon XP 3000+ 2.0 GHz

 

Very good

Litt overkill med A64 kanskje :)

 

Er vel en liten bom her? AMD64 HK (64bit) og vanlig Athlon XP CPU (32 bit)? Det er jo ikke mulig... Har ikke sjekket hvordan hovedkort K8VNXP er egentlig da.. går ut ifra at det DrSpawn skrev var rett

Lenke til kommentar
....Skjermen virker å være litt lav. Synes fin den kunne vært noen cm høyere.....
Det stemmer det, jeg har foreløpig plassert skjermen midt på høyden av åpningen i front, men både av praktiske og esttiske grunner skal den heves 5 cm.

 

- Hjemme fra skolen, helgen er igang, ingen andre planer enn å komme så langt som mulig på prosjektet! (kanskje en liten tur ut også da! ;) )

 

Jeg starter nå med kontrollpanelboksen, kommer nok noen små oppdateringer utover kvelden, heng med! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...