Gå til innhold

NW's vannkjølings-prosjekt, jobber med RADIATOR nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ingen problem å bruke stålskruer.. håper jeg :)

 

Har brukt stålskruer på min NB blokk uten problemer.. men jeg lagde noen plast skiver framme og bak på hovedkortet.. rekkefølgen blir da skrue, plastskive, hovedkort, plastskive, mutter, vannblokk, metallskive, mutter.

 

Legg merke til at jeg skrudde skruen fast i hovedkortet.. hvis jeg trenger å demontere vannblokken, eller skifte den ut, så trenger jeg ikke å demontere hovedkortet.. men bare løsne de øverste to mutterne og løfte av vannblokken..

Lenke til kommentar

Janders: takk takk, det var bra. Tror pappa skulle ha noe derifra så da bestiller jeg med han :)

 

Men en mindre god ting er at NB-blokka lekker, så den må limes på nytt. Har funnet ut at jeg skal ha en forsenket skrue i hvert hjørne i tilleg. For når jeg bruker skrueklemme så får jeg ikke pressa blokka nok sammen i hjørnene og det var nok derfor det lakk.

Lenke til kommentar

Kobberplater på 10 mm er ikke lenger kobber-plater akkurat....

 

De har vel kobberemner på 10x10x500mm og 20x20x500mm og noen andre men ikke så veldig breie så det spørs på hvor brede du trenger.

 

Update kommer så snart jeg får fatter til å hjelpe meg med de forsenka skruene.

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt inn materialer til radiator, men vet ikke hvor kameraet mitt er akkurat nå så bilder få vente på seg litt...

 

Jeg har kjøpt 6 meter kobberrør fra en lokal jernvare/rør-forhandler som kostet med 255 kr. Og 2 stk aluminums 1mm plater fra Clas Olson, art nr 30-6349 som kostet meg 47kr stk (totalt 94kr).

 

Her har dere ett regneark som jeg laget: http://www.home.no/northwave-88/Prosjekter/rad-kalk.xls

Hvis du forandrer de røde tallene vil resten også forandre seg.

Slik kan radiatoren tilpasses 80mm vifte osv.

 

Prinsippet jeg bruker vil bli veldig enkelt og vil bruke enkle verktøy.

Her er en liten tegning av det som jeg mekket kjapt i paint:

radiator-prinsipp.gif

 

Har også fått borret hull i blokkene mine og har funnet ut at jeg skal bruke en pakning mellom hvert "lag" i stedet for å lime. Det blir enklere og forhåpentlighvis minst like bra. En annen fordel er at jeg kan demontere blokka igjen senere.... Men somsagt må dere vente litt før dere får se noen bilder.

 

 

EDIT: jeg lager ikke radiatoren nødvendighvis fordi det blir så mye billiger og bedre, men tar det som ett lærerikt prosjekt! NB: som en del kanskje har lagt merke til tar ting gjerne litt tid hos meg... :p

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...