Gå til innhold

NW's vannkjølings-prosjekt, jobber med RADIATOR nå


Anbefalte innlegg

Jeg skulle nok ha hørt på deg ja Novec!

Jeg knakk nettop innerveggen på blokk nr2 pga at borret hang seg fast... Men det går nok greit å lime det sammen igjen, selv om det ikke er helt optimalt da.

 

Men nå har jeg da kommet litt lenger også:

-Jeg har kuttet opp nipler i kobber (fant ett 12mm rør) og pusset de

-Skåret opp kobber til blokk nr2 (GPU)

-Laget kanalen til blokk nr2, men den måtte limes også

-Har bestemt meg for å ikke bruke skruer, bare lim (sikaflex)

-Har målt opp avstand til festepunkter

-Har pusset alt med 80 papir slik at det er klar til liming

 

Skal legge opp noen flere bilder snart også

 

EDIT: her er bildene jeg lovte

 

Liming av det lille "uhellet mitt":

tumb00010.jpg

 

Niplene jeg brukte/lagde

tumb00011.jpg

 

De to kobberbunnene klare til å bli laget riller i, noen som har forslag til hvordan det skal gjøres? (uten dremel)

tumb00012.jpg

 

De to "kanal-blokkene":

tumb00013.jpg

 

I tilleg så har jeg nå limt niplene fast til toppplata på NB-blokka, og jeg tror jeg har funnet på en lett måte å lage blokker med søyleborr uten borr.

 

Følg med for update!

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn da var jeg kommet tilbake fra klassetur slik at jeg kan jobbe mer med prosjektet. Kommer med en større update litt senere, må jo på jobb også. Så mye har skjedd siden sist gang: Jeg er ferdig med ca 1/4 med borringa på kobberet, men så knakk borret så jeg må fortsette med 2,5 mm bor (de har vi nok av). Jeg må lære meg å ikke være så gjerrig på (rød)spriten :p

 

Men jeg lurer litt på om jeg kanskje skal borre opp hele kanalen i steden for de små hullene jeg har nå... De blir så små i diameteren og dype så jeg frykter at det vil bli svært dårlig med vannsirkulasjon der.

Hva synes dere?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Sånn da var jeg kommet tilbake fra klassetur slik at jeg kan jobbe mer med prosjektet. Kommer med en større update litt senere, må jo på jobb også. Så mye har skjedd siden sist gang: Jeg er ferdig med ca 1/4 med borringa på kobberet, men så knakk borret så jeg må fortsette med 2,5 mm bor (de har vi nok av). Jeg må lære meg å ikke være så gjerrig på (rød)spriten :p

 

Men jeg lurer litt på om jeg kanskje skal borre opp hele kanalen i steden for de små hullene jeg har nå... De blir så små i diameteren og dype så jeg frykter at det vil bli svært dårlig med vannsirkulasjon der.

Hva synes dere?

jeg syns du står opp alt for tidlig jon! :D ellers helt supert..

Lenke til kommentar

Haha basse, sant det. Men jeg skulle jo på jobb klokka 09, så jeg hadde egentlig ikke noe valg! :p Jeg står ikke opp så tidlig for ingenting...

 

Hyggelig at du stakk innom forresten!

 

EDIT:

 

Update:

 

Nå har jeg borret ut alle hullene i kobberet, men jeg hadde ett lite uhell (som med alle de andre tingene i detta prosjektet). Jeg stod og tenkte på noe annet og plustelig var jeg (nesten) for langt. Jeg kom ikke helt igjennom, men det ble en liten bulk på baksiden så jeg risikerer ingenting og fyller huller med litt epoxy...

Nå har jeg funnet ut at kanalen i plexien går feil vei i forhold til hullene i kobberet så jeg må borre litt mer, men det er igrunnen likegreit for da får jeg ned vekta på blokka en del...

tumb00014.jpg

 

tumb00015.jpg

 

Her er festeplata med påmonterte nipler. Niplene er 12mm OD så jeg må frem med hårføneren når jeg skal tre 9mm ID slangene mine over :p

tumb00016.jpg

Plata skal kappes litt i hver ende slik at den ikke blir for stor.

 

PS: det er altså NB-blokka jeg jobber med nå

Men jeg husker ikke helt hvor jeg har lagt kobberet til GPU-blokka akkurat nå, så jeg må lete litt :S

 

Update2: Nå har jeg funnet GPU-kobberet og har borret ut det.

Her har jeg brukt 4 mm bor, for jeg tror det blir litt bedre og så ble det ikke så mange hull og borre heller...

tumb00017.jpg

 

tumb00018.jpg

Øvelse gjør mester?

 

Her er NB-blokka til liming:

tumb00019.jpg

 

tumb00020.jpg

 

tumb00021.jpg

 

Jeg fant også ut at GPU-blokka var bittelitt for stor så jeg måtte skjere den til litt for at festeskruene skulle få plass. Det er altså det lille hakket du ser inn her:

tumb00022.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Pcgutten: sikker? jeg kan ikke huske å ha sett noe...

 

Diablito2k: Takk, men jeg synes ikke NB-blokka ble så bra, men det er ikke så viktig for den skal ikke ta opp så mye varme akkurat.

Jeg lagde den med vilje først slik at jeg hadde litt erfaring når jeg kom til GPU-blokka som en en god del viktigere...

 

Skjønte ikke helt hva du mente med den andre setningen, festemekanismen har jeg allerede tenkt ut. Jeg borrer bare hull i den øverste plexi-plata som jeg trer plast-skruer igjennom og bruker de festehullene som den kjøleren jeg skal erstatte bruker.

 

 

Jeg har visst glemt å nevne hva disse blokkene skal kjøle i detalj, de skal kjøle: NB på ett NF7-S og GPU'en på ett Sapphire R9800 np.

 

Resten av vannkjølings-systemet mitt består av en Swiftech MCW5000-A cpu-blokk, Eheim 1048 pumpe og egen-laged radiator bestående av 7 meter 3/8" kobberrør bygget inn i en kasse og 9mm ID (1/2" OD slanger). Kan legge opp noen bilder av det...

 

EDIT:

Radiator-boksen min utvendig

tumb00023.jpg

 

Radiatorboksen innvendig

tumb00024.jpg

 

Ikke akkurat den beste og peneste løsningen, men det fungerer og var ikke så veldig dyr akkurat. Kabinettet mitt er faktisk ett modifisert Fujitsu Simens men jeg har kanskje tenk til å lage ett nytt i tre hvor jeg kan ha alt, inkludert vannkjølingen så da blir det ny radiator også. Hvis jeg får veldig høy vanntemp etter å ha montert de nye blokkene så kanskje det prosjektet blir framskyndet en del.

 

Og hvis dere lurer så måler det termometeret romtemp og vanntemp. Øverste er romtemp og nederst er temperaturen på vannet. Merk at den tempen er ved load, kjører nemlig D2OL her ;)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...