Gå til innhold

NW's vannkjølings-prosjekt, jobber med RADIATOR nå


Anbefalte innlegg

Da er vi igang med enda ett vannkjølingsprosjekt!

Får håpe dere sluker detta like rått som med alle de andre...

 

Jeg har ikke tenkt til å lage vannkjøling fra bunnen av, har det igrunnen fra før, men det er kun på CPU. Dette har jeg tenkt til å gjøre noe med, så derfor skal jeg lage NB og GPU blokk... Kanskje også en ny vann-tank og en enkel viftestyring også etterhvert. Jeg har fått mye inspirasjon fra de andre prosjektene her, og ikke tro at jeg ikke har fulgt med på deres logger bare fordi jeg ikke har deltatt så aktivt, for da tar dere feil.

 

Ok, videre til selve prosjektet:

 

Materialene jeg brukte:

tumb00002.jpg

 

Dette er 8mm plexi fra Clas Olson, en 5 mm kobberplate fra en jernvare forhandler og 10stk M5 skruer 30mm lange (også fra Clas)

 

Så langt:

tumb00004.jpg

Her har jeg kuttet opp delene til NB blokka. Det er en 50x60mm kobber bit i bunnen, 50x60mm plexi i midten, og 50x90mm plexi øverst.

 

Dette skal festes sammen ved at jeg lager gjenger i kobberet og bruker sikafleks i mellom hvert lag. Prinsippet er i grunnen veldig likt det Daron brukte i sitt prosjekt

 

Her skal jeg lage kanal til vannet:

tumb00003.jpg

Men det blir nok i morgen... (hehe, litt av en tid å starte ett prosjekt på dette ;))

 

Jeg prøvde meg også litt på det i dag, men det gikk heller dårlig...

Se bare her:

tumb00005.jpg

Den knakk fordi jeg var litt uforsiktig, men det gjorde i grunnen ingenting.

Brukte den heller bare til å øve litt slik at det ikke gå så ille neste gang. Har bestemt meg for å bruke en litt annen "teknikk" neste gang.

 

Men en ting jeg trenger litt hjelp til er valg av nipler... De må være ~10mm ID og av kobber eller plast. Noen forslag? Trenger også en løsning for å få nipler med 90 grader bend på GPU blokka.

 

EDIT: ekke så lett å få til de derre bildene

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er en del vannblokker på worklogs nå ja :). Du har vel tenkt å lage kanalen i kobberet også? Kan tenke meg at 5mm bunn blir litt tjukt..

Det blir nok kanskje en liten kanal i kobberet også, men egentlig så hadde jeg mest tenkt til å lage ca 2mm riller for økt overflate mot vann og turbulens...

Lenke til kommentar

Takk takk, fint at det er noen flere natteravner her slik at jeg får litt respons! :D Problemet er at jeg skal på klassetur fra og med tirsdag, men jeg håper på å ha blokkene klare til da, slik at jeg kan ta test i vannkjølins-systemet mens jeg er borte...

 

Får bare håpe at jeg har tid til dette, dama og skole oppgave som skulle vært levert... ;)

 

 

EDIT: Halvsame: Ja, jeg håper det vil fungere bra. Har tenkt på det ganske lenge og tror det vil fungere ganske bra. (Er ikke så mye jobb heller, noe jeg synes er litt viktig) Ekke noe vits i å lage ting mer komplisert en de må...

 

Men foreløpig så mangler jeg Dremel! :thumbdown: Håper på å få skaffet det ganske så fort da...

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Frakk2000: problemet er at det er søndag i morgen, og på mandag er det skole og på tirsdag drar jeg... Hadde håpet på å bli ferdig til da, men det klarer jeg ikke hvis jeg må kjøpe dremel kl 15 på mandag :(

Så jeg må nok satse på å låne en intill jeg får kjøpt meg min egen.

Lenke til kommentar

Mistet desverre alle tegningene mine i går (eller finner dem ikke igjen da), men hvis jeg finner de kan jeg sikkert legge de opp!

 

*lure på hvor de er*,

 

 

EDIT: Noen som vet hvor jeg kan kjøpe nylon-skruer/skiver/muttere?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Update: Nå prøvde jeg meg igjen på plexien og det sprakk igjen! :( Noen som har tips til hvordan jeg bør gjøre det?

Jeg bruker altså ett søylebor, må jeg forborre med tynt bor først eller går det greit å gå rett på 10mm'ern? Bør jeg bruke høy eller lav hastighet?

Lenke til kommentar

Skal gjøre det nå... Ergelig at jeg nå har knekt to plexiplater, menmen sånn går det. Jeg for ta det som ett prosjekt for det er jo det det er!

 

Hyggelig at du stakk innom også da Diablito2k! Du er vel egentlig "moren" til det meste av vannkjølings prosjekter her.

(No pun intended!)

Lenke til kommentar

Update:

 

Nå har jeg borret ut kanalen som vannet skal gå i.

Bilder:

tumb00006.jpg

 

tumb00007.jpg

 

Egentlig så er jeg greit fornøyd, er jo første gangen jeg borrer med søylebor omtrent... Men det ble en liten glipp på ene siden som jeg ikke likte helt. Borret glapp og hogg tak i den ene utstikkeren så en del knakk. Etter det turte jeg ikke borre så mye mer på den derfor ser den slik ut som den gjør.

 

Løsningen min for at ikke plexien skulle knekke var å borre først halvveis fra den ene siden, så resten fra andre siden.

 

EDIT: tror jeg går ned og gjør den litt bedre. Får bare håpe på at jeg ikke ødelegger den da!

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

hvis du har tilgang til ei stikksag med et fin kutteblad (metall blad) så bruk den på høy hastighet. funker supert til å kutte plexi med..

 

og jeg tror tykkelsen på kobberet kan gi deg problemer. nå skal jeg ikke si noe med 100% sikkerhet, men jeg tror du vil få bedre resultat hvis du borrer litt ned i kobberet slik at det blir 1-3mm mellom vannet og varmekilden (cpu)

 

key word of the day:

 

minst mulig metall mellom varmekilde og vann ;)

 

 

 

lykke til videre :thumbup:

Lenke til kommentar

Har desverre ikke tilgang på sånt :(...

Tykkelsen på kobberet har jeg allerede tenkt på, men takk alikevel.

Har planer om å lage 2-3mm dype riller i kobberet, og i tilleg så kommer jeg nok til å slipe en del på undersiden så det blir nok bra (håper jeg)

 

Takk for responsen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...