dimdal Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 skeiv - ikke helt god Å være skeiv er jo det samme som å være homofil... Nei.. skeiv er litt annerledes har jeg hørt, eller "ikke som alle andre".. derfor har det også blitt brukt om folk som er litt "rare" Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Skeiv er skeiv. Da er man liksom ikke bein... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Skeiv i grenland har ingenting med homofili å gjøre. Det betyr (når vi sier det) bare at du er teit osv. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Skeiv i grenland har ingenting med homofili å gjøre. Det betyr (når vi sier det) bare at du er teit osv. Nettopp Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Unger i barnehagen leker ofte i søla, og når man blander sølevann og jord/gjørme får man en substans som vi her i Tromsø kaller for "sjettikka". Heter det det samme over alt i landet eller er det vi her oppe som har funnet på et eget ord? Andre mer eller mindre "typiske" Tromsøvarianter (avhengig av hvor i byen man kommer fra): kansir/kensir/ka(n)melle? : hva skjer? 'kjemye : det man svarer når noen sier "kansir?". kjøttiss/knaillert/nukkis/daillert/kommelpong/peis : en dust. gloint : guttunge (brukes av eldre mennesker, ordet har så og si gått ut). lode : råne bæsa : det kvinnelige kjønnsorgan. blæsa : toern. schnydns : veldig beruset. Som i: "Æ e fan mæ schnydns nu." Alle jeg kom på på stående fot. Hvis man forresten kommer på besøk til Tromsø en gang og føler at du ikke glir helt inn i mengden er løsningen enkel. Bare putt minst ett "fan", "dæven steike" eller "inni hælvette" inn i hver eneste setning, og vi vil trykke deg til brystet som en av våre egne. Helt sant. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Vet ikke om det passer, men dette ordet må blåses inn i det norske språk fo' real: Slyngel! Lenke til kommentar
sull Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Bergen: fyre'an = drikke alkohol Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hva betyr stril? Brukes i dag som betegnelse på "bønder", eller alle som bor et stykke unna byen. Er egentlig en betegnelse folk som bor på noen av øyene rundt her eller noe, hvis jeg ikke husker helt feil. Og du er ikke en ekte stril hvis du snakker bergensk Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Unger i barnehagen leker ofte i søla, og når man blander sølevann og jord/gjørme får man en substans som vi her i Tromsø kaller for "sjettikka". Heter det det samme over alt i landet eller er det vi her oppe som har funnet på et eget ord? Vi har "blautaskit" her i Bergen. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Det kalles "drit og møkk" her på Jessheim. Lenke til kommentar
Chosiso Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Unger i barnehagen leker ofte i søla, og når man blander sølevann og jord/gjørme får man en substans som vi her i Tromsø kaller for "sjettikka". Heter det det samme over alt i landet eller er det vi her oppe som har funnet på et eget ord? Vi har "blautaskit" her i Bergen. Blautaskit er det ikke mangen som sier.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Ke det går i? <-- Hva skjer? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Vet ikke om det er sagt før, men Sløkket er vel et ord som ikke alle forstår. Sløkket - Sløv, teit osv... Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Fyre=drikke comman=kom Fanken=faen Helsiken=helvete Godt mulig noen av disse blir brukt i andre steder i norge. Kommer fanken ikke på ord som er bergenske selvom eg bruker de. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Ke det går i? <-- Hva skjer? Kan også brukes hvis du blir knuffet rundt på TMP av en eller annen Piddi eller Bønni. Da betyr det mer noe sånt som "hva feiler deg, da?". Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Sier dere "selvom" istedet for "for det" (f.eks: "jammen for det så trenger du ikke ...") ? Mener ikke for det som i "for det så trenger du ...." Ach!! Jeg har problemer med å gjøre meg forstått!! Eller er det bare en jeg kjenner fra Bergen som sier? Endret 21. juni 2004 av dimdal Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Det er en del som sier det, men jeg personlig bruker heller "for det" Lenke til kommentar
diversity Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) ordet skeiv kan bety så meget.. kan bety, Homofil, Høy "Stein" (røykt noe lure greier), og rett og slett bare dum Endret 21. juni 2004 av bakemesterharepus Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) tøs: misbrukes i dag, men betydde opprinnelig liten jente så vidt jeg vet mige: pisse Endret 22. juni 2004 av darkness| Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå