total Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 et annet bergensutrykk det tok laang tid før jeg forstod var "hin". Eks.: "Han hin" eller "på hin side" "Hin" betyr vel noe i retning av "andre"? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 et annet bergensutrykk det tok laang tid før jeg forstod var "hin".Eks.: "Han hin" eller "på hin side" "Hin" betyr vel noe i retning av "andre"? På dansk betyr "hinanden" eller noe i den duren, det uttales ihvertfall slikt, "ved siden av". Kanskje det ikke bare er østlandsdialekten som har fått impulser fra det danske språk? Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Litt off topic, men bare lurte på om alle bergensere som har vært innom denne tråden har registrert seg på bergen.lagring.net/ Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hva betyr stril? Brukes i dag som betegnelse på "bønder", eller alle som bor et stykke unna byen. Er egentlig en betegnelse folk som bor på noen av øyene rundt her eller noe, hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
jorn_:-D Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hva betyr stril? alle de som ikke snakker bergensk... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hva betyr stril? Brukes i dag som betegnelse på "bønder", eller alle som bor et stykke unna byen. Er egentlig en betegnelse folk som bor på noen av øyene rundt her eller noe, hvis jeg ikke husker helt feil. En stril for meg bor nært Bergen, men har allikevel nynorsk som hovedmål. Kjenner folk som kommer utenbys fra, men som snakker bergenk. Tenker ikke på dem som striler selv om de 'egentlig' er det. Ny glose: Kubbe = sovne pga. overdrevet inntak av alkohol Og særbergensk uttrykk: "Min mor og de" = mine foreldre Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 ille, folk har jo glemt "slitan"... noe du sier til noen som har fått noe nytt Lenke til kommentar
Chosiso Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hva betyr stril? alle de som ikke snakker bergensk... Så bra! hehe... Ja stril er folk som er stril rett og slett, folk som snakker rart innen bergensk språket! strilinger rett og slett Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 daiar= pupper Er disse typisk bergenske ord? daiar/daier er ikke noe typisk bergensk ord.. Det er mer strilene som sier det. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Hehe skulle til å skrive om "daier" Dette brukte eg mye som drittunge. I oslo sier man "ikke sant" når man snakker om noe mens i bergen sier man "sant" Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Vi bruker vel også "å flekke noen", når man f.eks kjører relativt fort forbi/i fra de med bil. Ellers er vi kanskje litt større i kjeften enn folk fra andre steder i landet... Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 At Bergensere er større i kjeften enn folk fra andre steder i landet, det er oppskrytt. Folk fra foreksempel Bodø/Tromsø/Vadsø og oppover der, er langt saftigere i språkbruken enn dere bergensere. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Men bergensere er mer hissig i språket... Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 To uttrykk jeg bruker en gang i blandt: Gåttebanen - i stedet for herregud el. Gåttesjøs - Samme som over Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Noen ord vi bruker i grenland: pokkerivold - langt vekk skakke - skal ikke hue (jævla hue) - Skjellsord, "Ditt forbanna/jævla/teite hue" skeiv - ikke helt god nisse - Skjellsord, men kan også være et adjektiv som brukes når man ikke finner annet Lenke til kommentar
Cera Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Så har du "gøyt" og "gåmann" Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Så har du "gøyt" og "gåmann" Av en eller annen grunn har jeg aldri hørt noen si gåmann siden jeg gikk i barnehagen. Dette ordet kan gjerne dø for min del, hvis det ikke har det allerede. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 skeiv - ikke helt god Å være skeiv er jo det samme som å være homofil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå