-Pondus- Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Har nå solgt min Canon 300D pakke og nå ha ett mindre og lettere kamera! Har lyst på ett 8mp kamera,har da sett på Nikon Coolpix 8700,Canon PRO1 og Konica Minolta A2.Synes A2 tar veldig bra bilder,noen som har det her og kan bekrefte det? Tar også i mot andres forslag med takk! Hva synes dere forøvrig m prisn jeg fikk for mitt 300D? Pakken bestod av: Canon 300D m 18-55mm linse. Batterigrep m\2stk batteri. Soligor 2x Telekonverter. Tamron AF 28-75mm F2.8 Sigma EX 70-200mm F2.8 PQI 256mb 40x CF kort. Fikk 16K for det,har selv gitt 22K over 3-4mnd. Lenke til kommentar
vvizard Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Er ikke sikker på hvordan prisen er, for jeg kjenner ikke prisen på 300D, og ihvertfall ikke brukt-verdien. Men Sigma-linsa der kunne du nok fått 6500-7000 for dersom den ble solgt løst, og er perfekt optisk/mekanisk. Jeg fikk det budet for min i Januar/Februar en gang, men gadd ikke selge. Batterigrepet er vel ca 2500,- nytt om det koster det samme som 10D sitt, og ekstra batteri har nypris på rundt 800? Tamron-linsa der er vel god, men jeg vet ikke prisen på den (men det er vel ikke all verden).. Tror du fikk en sånn "passe grei" pris på det. Gjensalgs-verdien på 300D kan vel ikke forventes å være all verden nå som folk selger unna 10D'er for å finansiere 1D MK-II'er, samtidig som det ryktes en mulig 10D MK-II lansert under Photokina seinere i år. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 sjekk denne lenken.... I mine øyne ble det merkelig nok Olympus som virket som det hadde flest fordeler i denne omgang. http://www.dpreview.com/reviews/olympusc8080wz/page17.asp Lenke til kommentar
s-ki Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hei! Ja, jeg kjøpte en A2 før påske og jeg er svært godt fornøyd med kameraet. Det er utrolig raskt med en klar og fin søker hvor du får all den info du ønsker. Knapper og hjul ligger logisk plassert og skal du foreta justeringer på iso, WB, blits eller hva, så slipper du å gå inn i et "kronglete" menysystem og lete deg fram. A2's største fortrinn overfor konkurrentene må vel være AS- funksjonen og skikkelig bufferminne for Raw opptak! Jeg har tatt bilder på frihånd og 200mm på 1/25 s uten antydning av bevegelsesuskarphet! Dette medfører jo at du kan fotografere på 64 iso når kameraer uten denne funksjonen enten må ha stativ eller opp i 400 iso, eller mer! Kameraet har blitt kritisert for sine noe "bløte" bilder, det kommer av at kameraet har ett innebygd støyfilter- ( i tillegg til det som trer i kraft ved lange eksponeringer) - slik at støy, KA og "blødningen" (som bl.a. Sony 828 er plaget med) er svært godt kontrollert, ja helt fraværende. I valget mellom pest og kolera, valgte altså Minolta å kvitte seg med pesten-(støyen). Du kan selv stille opp kontrast og skarphet på kameraet, men jeg foretrekker å foreta justeringene i PS, eller i minoltas eget program - i ettertid. I Raw blir bildene helt fantastiske, her tar kameraet bilder uten det innebygde filteret i funksjon og da ser en hva kamera og objektiv kan utrette. Bildene blir utrolig skarpe og klare og med flotte farger! Den eneste justeringen en behøver å foreta før en konverterer til jpeg eller tiff - er event. på fargetemp. og eksponering - hvis du bruker den innebygde blitsen. Dette har medført at jeg nå faktisk bare fotograferer i Raw, man har full kontroll fra en tar bildet til det er ferdig! Kameraets innbygde blitz er en vits, du skal ikke langt fra motivet før det undereksponerer med 1 -1,5 steg - og mer! Fotograferer du i Raw er det ikke noe problem, da stiller du som sagt eksponeringen i ettertid, men i Jpeg, håpløst! Du kan stille bits kompens. opp til +3, men da får du straks mer støy i bildene, for det som skjer er at du øker isoverdien tilsvarende. En ekstern blits er m.a.o. et must! Det samme med batterier, kjøp et ekstra med en gang, helst hele batteripakken med grep, for der kan en også bruke AA batterier. Kameraet kan dessuten ha problemer med å fokusere i dårlig lys, det har ingen "hjelpestråle", men da snakker vi om svært dårlig lys! Og en ting til, om du går for A2, det første du gjør er å slå av standardfokusen, dvs det brede fokusfeltet og så setter du Flex Fokus Point og setter den i senter. Bruker du standardinnstillingen fokuserer kameraet i hytt og pine, sjeldent der du vil ha fokus og resultatet blir uskarpe bilder! Vil du ha et kamera som gir syllskarpe bilder rett fra kameraet tror jeg nok Canon Pro 1 eller Oly 8080 er et bedre valg. Oly’en har også "hjelpestråle" for fokusering selv i bekmørket! Det er dessuten en god del billigere. Men da får du ikke manuell zoom, 200mm tele eller AS! Om du ble noe klokere av dette svaret vet jeg ikke, men jeg har fotografert med speilrefleks siden slutten av 60-tallet og dette kameraet dekker ”nesten ” alle mine behov. I dette kameraet har du 90%, og vel så det, av alt du måtte trenge. Med event. batteripakke og ekstern blitz i tillegg, samt lader - får det fortsatt plass i en liten video-bag! Hadde Sony 828 hatt same bufferminne for Raw som A2, ville jeg ha valgt det kameraet, 828 er et fantastisk kamera, men tilnærmet håpløst ubrukelig i Raw, dessverre! Når det gjelder tester av disse kameraene så kommer de svært så forskjellig ut, Phil Askey i - http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa2/ - rangerer det dårligere enn Canon, Nikon og oly’en! Michael Reichmann i - http://luminous-landscape.com/reviews/came...-location.shtml - og her- http://luminous-landscape.com/reviews/came...hoosing-8.shtml - kommer fram til At A2 er best med Sony 828 hakk i hæl, selv om det er små marginer som han sier. Enhver må vurdere ut fra eget behov, AS- funksjonen og rask fotografering i Raw ble for meg det avgjørende! Mvh s-ki Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) I mine øyne ble det merkelig nok Olympus som virket som det hadde flest fordeler i denne omgang. Ja, her er en annen test som bekrefter at Olympus har gjort en god jobb med sitt 8mp kamera. Likte denne testen godt, 6 stk 8mp kamera testet samtidig under samme forhold. http://www.kamerahuset.dk/ følg så linken videre ned til høyre. Her kommer Olympus C-8080 best ut på billedkvalitet. Hverken Nikon eller Canon kommer særlig ut her, beskyldes for halvhjertes forsøk. Sony sliter videre med sin etter vært kjente lilla fargefeil, men er det klart hurigste kamera. Konica Minolta A2 kommer bra ut, sammen med Leica Digilux2. edit: sknivefeil Endret 23. mai 2004 av Roncon Lenke til kommentar
MEI Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hei Jeg har ikke tatt meg tid til å lese de testene dere har linket til ennå, men jeg har nettopp lest en test av mange av 8mp kameraene i den nyeste utgaven av PCWorldNorge. Alle kameraene har sine + og - men det virker som det er ganske tett i teten (sony'en fikk "best i test" stempelet)!! Noe av grunnen til at det blir forskjellig resultater i forskjellige tester er sikkert fordi alle kameraene er veldig gode, men har forskjellige (små) svakheter som vektlegges forskjellig. Jeg selv synes at Minolta'en ser finfin ut MVH MEI Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Sony F828 skal jeg IKKE ha,takler ikke så mye støy i bilder! Hmm,er i tvil her nå ja. Lenke til kommentar
CamCorders Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Var i selv i tenkeboksen før jeg kjøpte mitt Canon Powershot Pro1 og er knallfornøyd med valget. Alle testene jeg har lest av 8 MP kameraene sier følgende konklusjon. Allround vinnern er Sony, Nikon 8700 er minst, Canon har best bildekvalitet og Fuji er budgetvinneren. Nikon sitt kamera er mer tungvint å betjene. Sony sitt er så stort og tungt at man like gjerne kan kjøpe seg digital speilrefleks. Canon kameraet har glimrende funksjonalitet og er uhyre lettbetjent og god vidvinkel i tillegg til zoom. Har hørt noen klage på zoomen, men den fungerer glimrende og har en egen hurtig knapp for å bevege seg fra vidvinkel til tele kjapt, slik at man slipper å dra ringen rundt og rundt. Eneste minuset er dekslet foran objektivet, men det løste jeg ved å sette på et Hoya 58 mm UV filter og Canon ultra objektiv deksel. Tipset fikk jeg fra Marc Nero som er konspept designer for filmindustrien i Australia - og Pro1 entusiast. Ta en titt på sidene hans: http://www.pbase.com/nero_design/pro1_camera. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Ikke mye å legge til etter at s-ki har sagt sitt... Kjøpte A2 pga bildestabilisatoren og kjapp betjening. For de som skulle være i tvil om bildekvaliteten, kan man se hva denne karen får til med en DiMAGE 7Hi. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Best 8mp kameraet? Om du skal ha bilder med god kvalitet så les tester av kameraer med gode objektiver, ikke tenk så nøye på om det er 4-5-6-7 eller 8 MegaPixler. På mindre kameraer enn 300D så er det optikken som setter begrensninger for bildekvaliteten og ikke antall megapixler. Et godt utgangspunkt for sammenligninger er http://www.dpreview.com og et godt utgangspunkt for priser er her på akamera.no PS. Jeg tror den gamle 300D'en din tar betydelig bedre bilder enn et hvilket som helst kompakt 8 MegaPixel-kamera. Om jeg hadde vært deg ville jeg spart på 300D'en og brukt det til kvalitetsbilder (artistiske flotte bilder, høytider, konfirmasjon/bryllup etc), og heller kjøpt et rimelig og ok kamera med 3x optisk xoom og 3 MegaPixler til festbruk, sykkelturer, bilder av grillpartyet i hagen etc. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) For de som skulle være i tvil om bildekvaliteten, kan man se hva denne karen får til med en DiMAGE 7Hi. Bildene på linken er jo i veldig veldig lav oppløsning (ca 200x300) så de sier meg ingenting om kvaliteten på kameraene som er brukt. De sier meg egentlig bare noe om kamera-brukerens teft for bra motiver. Endret 23. mai 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 For de som skulle være i tvil om bildekvaliteten, kan man se hva denne karen får til med en DiMAGE 7Hi. Endel av bildene er tatt med 10D...(ihvertfall de siste) Men det er vel ingen tvil om at det er fullt mulig å ta bra bilder med begge kameraene. Kanskje er det lurt å ha både et lite, hendig kamera og et stort, avansert kamera, hvert til sitt bruk. Det er tross alt noen fordeler med de store kameraene (da tenker jeg på speilrefleks). Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Bildene på linken er jo i veldig veldig lav oppløsning (ca 200x300) så de sier meg ingenting om kvaliteten på kameraene som er brukt. Det er naturlig å legge bilder ut i en slik oppløsning at det skal være mulig å se dem uten at det skal ta for lang tid. En fotograf av dette kaliber bruker neppe et kamera som ikke holder mål mht kvalitet? Magnar Fjørtoft er en norsk fotograf som produserer bøker av ulike slag med fotografiet som verktøy. Hans artikkel i bladet Fotografi nr. 4/2003 var sannsynligvis årsaken til at jeg valgte A1 som nytt kamera den gang. Han bruker idag en A1. Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Mulig jeg går "opp" til 10D også.. Men da skulle jeg ikke solgt linsene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå