Gå til innhold

Überfin vannblokk :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-10 15:30, Turbel skrev:

Ja, meget imponerende finish! Lurer på om den kanskje hadde vært bedre hvis det kalde vannet kom inn midt på, men jeg vet ikke..

I grunnen merkelig at han ikke har gjort det i en så nøye gjennomtenkt vannblokk. Det hat jo vist seg i flere sammenhenger at blokka fungerer best ved å la det kalde vannet komme ned rett over coren.

Lenke til kommentar

Wow!

Vedder nesten på at han kan lage seg et armbåndsur også! Han har nok en ganske grei maskinpark tilgjengelig!

Har en blokk med vannkanal som kan minne bittelittegrann om det han har laga, dvs spiral-løsningen.

Kjører normalt det kaldeste vannet inn over core, men har også forsøkt det motsatte. Forskjellen ble ikke større enn ca 1grad, så i praksis har ikke dette stor betydning, i allefall ikke på min blokk.

Lenke til kommentar

Quote:

Bøgge Bakken skrev (2002-04-11 08:17):

Hadde det ikke vert like greit og satt en liten kobberkloss som dekte coren til cpuen. Da ville det varme vanne bli overført med en gang.

Nei, poenget med å ha en blokk som er større en coren er at ra vil men kunne få større kontaktflate mellom vann og kobber. Varmen fra coren sprer seg lettere i kobberet og man får dermed større, indirekte, varmeoverføring fra core til vann. Mindere blokker og "direct die" kjøling er testet og det er bevist at disse ikke er like effektive.

Lenke til kommentar

Quote:

Corleone skrev (2002-04-11 12:29):

Det ser ut til at han kisen har misforstått prinsippet med å bruke spiralfjærer. De skal jo presse vannblokka/kjøleribba ned på coren, ikke bort fra den.

Fjerene er der for å kontrolere trykket mot coren når man strammer til skruene. De vil faktisk virke hensikstmessig selvom han har brukt fjærene litt anderledes enn de vanligvis er.

Lenke til kommentar

Til "Don" Corleone les artikkelen dahhhh...

Det finnes ofte flere måter å gjøre en ting på som gir samme resultat.

Forutintatthet leder skjelden til framskritt..

Bare måtte svare, no hard feelings :grin: :grin:

Competent people solve problems, smart people prevent them!

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-04-11 12:54 ]

Lenke til kommentar

Har et spørsmål, ville en vannblokk med et ca 2 cm hull i midten, rett over coren, og to kanaler ut til hvert sitt hjørne ha noe for seg? eller er det slik å forstå at varmespredningen i kobberet er så stor at man trenger effektiv kjøling til hele blokka?

Har nemlige planer om å skjære ut en blokk, men den ville da bestå av et hull i midten, og to kanaler ut til hjørnene, med 10mm nipler ut....

Lenke til kommentar

Quote:

Shepherd skrev (2002-04-11 12:52):

Til "Don" Corleone les artikkelen dahhhh...

Det finnes ofte flere måter å gjøre en ting på som gir samme resultat.

Forutintatthet leder skjelden til framskritt..

Bare måtte svare, no hard feelings
:grin:
:grin:

Ok det da, men nå er det jo du som er forutintatt da. Du antar at jeg er forutintatt. Grunnen til at jeg ikke har lest artikkelen er pga. at jeg hadde begrensning på hvor lenge jeg fikk være på nettet.

Dessuten så gir fjærbelastninga en annen effekt enn den jeg tenkte på.

Lenke til kommentar

Til oceana:

Designet på kobber blokker har ikke alt for mye å si, det vil ikke skille mange gradene mellom de forskellige designene i ett ellers helt likt oppsett (kvalifisert antagalse). Største faktoren på effektiviteten til et vannkjølesystem vil være radiatorens evne til å avgi varme.

Til corleone:

Grunnen til at jeg nevnte forutintatthet er at jeg faktisk regnet med at du bare hadde sett på bildet (av en eller annen grunn). Derfor ba jeg deg om å lese artikkelen.

Jeg så oxo bare på bildet, men hadde en annen tankerekke:

I første omgang så det rart ut, men en som har lagt så mye arbeid i ei blokk ville neppe legge inn en så fatal konstruksjonsfeil. Ergo han har en annen løsning enn den som er mainstream, litt kjapp tenking sa meg at da måtte jo fjærene seff være på baksiden av hk.

Denne løsningen vil ikke gjøre noen forskjell på funksjonen til blokka annet enn at den vil være litt mere tungvint å montere/demontere enn feks dd maze2 blokkene.

Lenke til kommentar

Quote:

Shepherd skrev (2002-04-15 20:44):

...litt kjapp tenking sa meg at da måtte jo fjærene seff være på baksiden av hk...

Unnskyld for dette, men jeg tror du tenkte litt for fort. Det er da ikke plass til å montere dette på baksida. Der er jo bakplata, og selv om han lager hull i bakplata så går ikke dette. Jeg har en annen teori:

Skruene skal presse blokka vekk fra hk. Dette fordi vannblokka er blytung. Det fjærene sørger for er å gi et gjevnt trykk på blokka på motsatt måte av det vi er vant til. Skruen i midten er til for å presse blokka mot prosessorekjerna, og siden blokka er så tung så må det være noe som forhindrer at den kommer ut av posisjon, og nettopp det gjør disse fjærene.

Hørtes det fornuftig ut?

Lenke til kommentar

Sakser fra art.

As you can see, my soldering skills need some work. I utilized the 4 holes provided on my A7V motherboard for mounting my block. The four long screws enter from behind the board with springs and isolating rubber washers at the back.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...