Gå til innhold

Pentax S4i vs Casio EX-Z40

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe et lite digitalkamera. Først hadde jeg bestemt meg for Casio EX-Z40 som man jo får for ca 3000kr, men så ble Pentax S4i interessant. Dette koster ca 3700 på det billigste tror jeg.

Spørsmålet er, er det verdt det? I følge en ansatt på en fotobutikk bli bildene bedre med Pentax, det er mindre og raskere.

Noen som har erfaringer, er Pentax verdt de ekstra 700 kr???

mvh

Amatørfotograf som først og fremst vil ha gode bilder og et kompakt og brukervennlig kamera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en del tråder om akkurat dette her på forumet etterhvert. Virker som mange er misfornøyde med bildene til EX-Z40, og nevner at fargene blir blasse, og at bildene har ett fargestikk. I tillegg har Casio en sterkere oppskarpingsprosess som ved første blikk kan se bra ut, men som i realiteten ødelegger mange finere detaljer.

Sjekk på forumet her... mange erfaringer med Casio kameraet og noen med Pentax sine modeller. Virker som S4i er ett bedre kamera kvalitetsmessig sett.

Lenke til kommentar

Hei og takk for tilbakemeldingen!

Skjønner at Pentax S4i foretrekkes av de fleste fremfor Casio EX-Z40. Ser i et annet innlegg at Canon Ixus 430 også er et bra alternativ mot Pentax kameraet. Jeg har det første Ixus digitalkameraet som kom, dette gir hverken særlig gode bilder samt at batterikvaliteten er dårlig.

Er det kun bildekvaliteten som er bedre hos Ixus kameraene fremfor Pentax eller mange andre grunner til å velge f.eks Ixus 430? Prismessig er ihvertfall IXUS å foretrekke...

Lenke til kommentar

Det er stort sett bildekvaliteten som gjør at Ixus kameraet er en storselger, men mange faller også for designet.

Batterikapasitet er fortsatt ikke blant de beste, autofokusen er fortsatt relativt treg og noe på kameraet virker litt lite gjennomtenkt, som den plastdingsen som beskytter USB port. Selv har jeg ett Ixus V3, og kan ikke si at dette irriterer meg, men er enig i at den plastdingsen kunne vært litt mer gjennomført.

Batteriet lades på ett par timer, og varer ett par hundre bilder ved normalt hyppig bruk. Det varer altså mer enn lenge nok til en fest, men skal du på noen dagers tur uten mulighet til å lade batteriet, bør du nok ha med deg flere batterier. Autofokusen er treg, men har du mulighet til å forhåndsfokusere, så tar den bilde i det du trykker ned utløseren (jeg forhåndsfokuserer alltid, men er kanskje ikke like lett med viltre barn og dyr). Dockingstasjon medfølger ikke, men selv om det høres kult ut, kan dockingstasjon ha like mange ulemper som fordeler.

Pentax kameraet er lite og lekkert. Bildekvaliteten er god, men ikke helt på høyde med Ixus. Det er imidlertid bedre på batterikapasitet og på hvor rask autofokusen er. Dockingstasjon medfølger, men ettersom du ikke må ha kameraet i dockingstasjonen for å lade batteriet, kan du bruke ett batteri mens du lader det andre. Imidlertid tror jeg du må bruke egen USB kabel for å overføre bilder, slik at du ikke må ha med dockingstasjonen for å koble kameraet til en annen pc.

Casio kameraet er overlegen på batterikapasitet. Autofokus og utløsertid er minst like bra som på Pentax kameraet. Bildekvaliteten er i følge tester og personlige erfaringer her på forumet, dårligst av disse tre. Skjermen er større, men kan for enkelte virke mer uskarp på grunn av at oppløsningen ikke er bedret (det har jeg selv erfart). Det mangler også tv-ut, og du må ha kameraet i dockingstasjon for å lade og overføre bilder.

Lenke til kommentar

Hvilke tester er det som hevder at bildekvaliteten på Pentax Optio S4i er bedre enn Casio Exilim Z40? Den eneste seriøse testen jeg har sett av dette kameraet kommer til en helt annen konklusjon:

The overall image quality in 2304x1728/ mode was disappointing. Most of our test shots were very soft, a number of them appeared out of focus on the far-left side of the frame. When using the flash (forced On) outdoors it dramatically changes the white balance, skin tones, and color saturation. You can see this by taking a look at our  sample photos.

[...]

The Optio S4i would not be my first choice for a high-resolution, ultra- compact camera. Hopefully the next version of this camera will solve the image quality problems, or possibly a future firmware upgrade (Not the version 1.01 listed below.) If you must have the smallest digicam available, we recommend looking at Canon or Casio, both of their current offerings in this class are far superior. If you don't mind a slightly larger camera than go with the Optio S40.

Link

Lenke til kommentar
Hvilke tester er det som hevder at bildekvaliteten på Pentax Optio S4i er bedre enn Casio Exilim Z40? Den eneste seriøse testen jeg har sett av dette kameraet kommer til en helt annen konklusjon

Som sagt før, enkeltstående tester stoler jeg ikke på, da alt avhenger av personlige preferanser (og det går også mye på good-will og lignende, desverre, uten at jeg påstår at Steve's digicam lider under dette... men jeg har sett en del tester derfra som er totalt forskjellige fra andre tester).

I dette forumet er det flere som uttaler at Optio S4i har bedre bildekvalitet enn Casio Z40. Bedre hvitbalanse, ikke så blasse farger, mindre "falsk" oppskarping av bildet. Mindre oppskarping kan føre til at bildet ser mer soft ut, men til tross for dette er flere detaljer bevart.

Som sagt, har jeg ingen personlige erfaringer, men ut i fra hva jeg har lest av erfaringer her på forumet, så vinner Optio S4i på bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Leste mange tester av både Casio Z-40, Z4 / Z3 og Pentax Optio S,S4 og S4i. Har også vært i butikk og sett på hele optio serien og klådd litt på noen kollegers Z3. Etter å ha sett på testbilder, og kollegers feriebilder falt til slutt valget på S4i som nå endelig er bestilt etter en lang periode med tvil. (Elkjøp sitt Z-40 tilbud var så godt at jeg slet med å bestille den mye dyrere S4i)

Skal legge inn erfaring på dette når jeg får det litt ut i uka... gleder seg ja :-)

Endret av Freeload
Lenke til kommentar
Er ikke noen fotoekspert, men jeg har selv et pentax otio s4i og er ganske fornøyd, det eneste er billedkvaliteten som jeg ikke er helt fornøyd med når jeg ser på billedene i max kvalitet i 1:1 på pc-skjermen

Hvis du skriver ut i A4, bør det bli bedre. Verken en PC skjerm eller TV skjerm er i utgangspunktet egnet til å se på bilder.

Og det er mulig du har satt litt for hard kompresjon på bildet... sjekk i menyen at du har satt kvalitet OG oppløsning på maks. For hard kompresjon fører til dårlige bilder. Senest i dag hadde vi en person inne i butikken der jeg jobber, og han var så imponert over at han kunne lagre flere hundre bilder på det 32MB kortet som fulgte med. Han hadde laveste oppløsning og hard kompresjon. Måtte ta ett lite lynkurs med han da.

Lenke til kommentar

Mulig jeg bommer litt nå - men etter å ha studert bildene fra steves digicams (sammenlignet S4i og Z-40) virker det som om det er en del støy fra bildebrikka (Områder med jevn farge sliter med litt støy). Så bildene ser kanskje ikke så pene ut - men når jeg skrev ut de var de fine. Så ingen rester av pixelstøyen.

Er dette problemet ditt?

(Litt OT: Z-40 har samme objektiv og bildebrikke, men kjører en støyreduksjonsalgoritme som gjør bildet litt glattere. Fjernet selvsagt støyen, men også litt av kontrastene i bildet - Fy i boka mi *s*)

Edit

Testbilde fra Steves Digicams - av S4i. Se på støyen på flatene, særlig m&m figuren.

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...