kristian_e Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 hallo.. Kva stoff skal ej ha i vatnet i vannkjølinga mi..?? Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 10% isopropanol i destilert vann. Eller ACfluid som du får kjøpt på www.microplex.no Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Er vel en del som bruker frostvæske også, hvis jeg ikke tar feil? Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Jepp, korrosjonshindrende (puh). 10-20 % av væskemengden. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Har testa både acfluid og frostvæske frostvæske fungerer best Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 10% isopropanol i destilert vann. Eller ACfluid som du får kjøpt på www.microplex.no Øh isopropanol..? Frostvæske trur eg vi seier. Prøvde å vaske slangane mine i isopropanol i dag, det gikk til he*vete Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Isopropanol er vel kondensfjerner. Mao brannfarlig. Lenke til kommentar
H2H Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 er det ikke isopropanol i frostvæske da? eller er d spylervæske? Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 10% isopropanol i destilert vann. Eller ACfluid som du får kjøpt på www.microplex.no Øh isopropanol..? Frostvæske trur eg vi seier. Prøvde å vaske slangane mine i isopropanol i dag, det gikk til he*vete skal vel helst blande det ut. Frostvæske er helt fett det Lenke til kommentar
klikko Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 det som er dumt med frostvæske er at det over tid sliter veldig på pakninger fordi det inneholder alkohol... og det dreper fargen på glowmotion Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 det som er dumt med frostvæske er at det over tid sliter veldig på pakninger fordi det inneholder alkohol... og det dreper fargen på glowmotion Nei det sliter ikke på pakningene og det er ikke alkohol i den. Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Vel, det er fint om folk kan følge det gode gamle kinesiske (?) ordtaket: "Dersom du ikke vet, skal du ikke svare." Det er litt kjipt når noen svarer noe som er helt feil. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Nei det sliter ikke på pakningene og det er ikke alkohol i den. Saklig at det ikke er alkohol i isopropanol. Isopropanol er en alternativ form av propan-1-ol, propanol. Den kjemiske formelen er C3H7OH, og er følgelig i stoffgruppen alkoholer, den har en -OH-gruppe. Det er ikke etanol i propan-2-ol (isopropanol), men alkohol er det. Den brukes som kondensfjerner i bensin. Mens "vanlig" propanol har struktorformelen CH3-CH2-CH2-OH, har Isopropanol strukturformelen CH3-CH(OH)-CH3. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Koffor er Frostvæske best ? Er det mykkje forskjel? Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Nei det sliter ikke på pakningene og det er ikke alkohol i den. Saklig at det ikke er alkohol i isopropanol. Isopropanol er en alternativ form av propan-1-ol, propanol. Den kjemiske formelen er C3H7OH, og er følgelig i stoffgruppen alkoholer, den har en -OH-gruppe. Det er ikke etanol i propan-2-ol (isopropanol), men alkohol er det. Den brukes som kondensfjerner i bensin. Mens "vanlig" propanol har struktorformelen CH3-CH2-CH2-OH, har Isopropanol strukturformelen CH3-CH(OH)-CH3. Vel, se hva du svarer på mann! Frostvæske prates det om, ikke isopropanol. Og frostvæske er ikke lik isopropanol Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Koffor er Frostvæske best ? Er det mykkje forskjel? I forhold til isopropanol meiner du? Fordi det ikkje har nokon som helst hensikt å tømme isopropanol i kjølinga. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Koffor er Frostvæske best ? Er det mykkje forskjel? Egentlig er destillert vatn best, altså kun H2O. Problemet med det er: Korrosjon og mikroorganismar. Ingen av disse tinga skjer om vatnet inneheld kun H2O, i praksis er det ikkje så enkelt. Om du blandar forskjellige metall i systemet ditt vil det korrodere endå meir. I følge ein her på forumet som muligens har peiling må du ha opp mot 30% frostvæske om du har f eks aluminium radiator og koparblokk. Frostvæska forhindrar korrosjon og drep mikroorganismar. 10-15% skal vere nok til å forhindra begge deler. Saken er at det er ikkje bra for kjølinga om du har for mykje frostvæske. Grunnen til dette er at den termiske konduktiviteten blir dårligare ved høgare konsentrasjonar av frostvæske. Ein anna ting som ikkje alle veit er at lavaste frysepunkt ligg ved 60% frostv. og 40% vatn. Frostvæske inneheld: 1,2-etandiol eller etylenglykol som det kan kallas. OG det er ein alkohol, det også, trur eg (litt lenge sidan eg har hatt kjemi). Den dagen frostvæske slit på pakningene blir samme dagen som eg blir pensjonert. for meir info sjekk ut www.overclockers.com Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Frostvæske inneheld: 1,2-etandiol eller etylenglykol som det kan kallas. OG det er ein alkohol, det også, Den dagen frostvæske slit på pakningene blir samme dagen som eg blir pensjonert. Det kan stemme det ja. Og ja, alle stoff som ender på -ol, er alkoholer. (og mange som ikke ender på -ol, er likevel alkoholer ) Jeg sier: "Den dagen frostvæske sliter på pakningene, blir samme dagen som jeg blir pensjonert." -Gammelt kinesisk (?) ordtak Endret 23. mai 2004 av Vaffelkake Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Det kan stemme det ja. Og ja, alle stoff som ender på -ol, er alkoholer. (og mange som ikke ender på -ol, er likevel alkoholer ) Aha! Det var derfor eg berre fekk ei skei med Sanasol for dagen då eg var liten. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Nå kan det vel diskuteres om Sanasol er et stoff.. Det er nok snarere et produktnavn . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå