Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installasjon av et enkelt hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Da får jeg ikke kontakt. Jeg har også klart å komme meg på internett med gjeldende konfigurasjon med den stasjonære PC'en, så det er rekkevidden på ruteren som er problemet. Ruteren skal vel dekke denne avstanden??? Noen som har idé til forandringer i konfigurasjonen på ruteren?

Info:

Ruter: Linksys WRV54G

Mixed modus

64bits WEP

MAC-låst til de to nettverkskortene

802.11b-kort på bærbar

802.11g-kort på stasjonær (usb)

Hvis den stasjonære fungerer, men ikke den bærbare når den står på samme sted trenger du nok et bedre nettverkskort til den bærbare. Om du har internt nettverkskort kan du koble til en annen antenne på kortet inni maskinen, da vil du merke stor forskjell. Om du skal kjøpe nytt så pass på å få et med ekstern antenne (ikke innebygget som de fleste pcmci-kort har).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lest gjennom guiden og finner ikke noe om en ting jeg har lagt merke til at mange mange mange gjør feil.

Hvordan sette opp ett nettverk med et routende modem OG en trådløs router.

------------------------------------------------------------------------------------------

En ting jeg stadigvekk ser er at folk har problemer med å koble en trådløs-router på nettverket sitt. Dette gjelder spesiellt for folk som har et modem med innebygget ruter (f.eks. nextgentel og telenor abbonenter med topcom modemet). Det veldig mange gjør er å koble en nettverkskabel fra modemet og inn på WAN inngangen til trådløs-routeren. Dette fungerer, MEN det fungerer mye dårligere enn det kunne gjort. Fordi modemet sin DHCP server deler ut IP til trådløsrouteren og trådløsrouteren deler ut DHCP adresser til maskiner som er koblet på via nettverk eller i lan-portene til trådløs-routeren.

Istedet bør du gjøre følgende:

1. La modemet fungere som DHCP server (som vanlig).

2. Skru AV DHCP serveren til trådløsrouteren.

3. Sette en fast IP på trådløsrouteren OG passe på å velge samme IP range og subnetmaske som modemet deler ut, deler modemet ut i området 10.0.0.x så velg f.eks. 10.0.0.100 og subnetmaske 255.255.255.0. Grunnen til at det er viktig er for å kunne konfigurere trådløsrouteren senere.

4. Når man kobler en nettverkskabel mellom modemet og trådløsrouteren skal man koble ledninga på EN AV LAN portene, IKKE wan porten.

5. Koble PCer med kabel til de andre lan portene.

Trådløsrouteren vil da bli koblet opp som ett trådløst accesspunkt + en switch istedet for en trådløsrouter.

Dette ble skrevet litt seint på kvelden (11:00 om mårran), så jeg er litt usikker på hvor velformulert dette ble ;) , men jeg håper hvertfall at dere skjønner hva jeg mener :thumbup:

Takk og lov for den forklaringen der!! Har køddet med dette i evigheter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg takker for en veldig nyttig tråd! :thumbup:

Savner likevel litt opplysning rundt:

1) modemer, routere etc.

Feks hvilke typer produkter kan brukes som xdsl modem og kan dette produktet brukes som server samtidig som det brukes som modem?

2)Hva blir utfordringene ved å bruke router og nettverkskort med forskjellig produsent?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Heisann. Har en Linksys WRT54G. Jeg har èn PC som er koblet til denne PC'en via kabel og èn trådløst... Men jeg får ikke tilgang til filer som jeg har delt o.l. Har satt begge Pc'ene i samme arbeidsgruppe. Får ikke til å pinge datamaskinnavnet eller IPen til den andre PCen, får bare "Forespørsel avbrutt" på alle. Jeg har prøvd å pinge routeren og ADSL-modemet og det funker bra...

IPen til den som er koblet til routeren kablet er 192.168.1.100 og den som er koblet til trådløst er 192.168.1.101 .

Det er ganske irriterende at jeg ikke får det til. Nå har jeg en FTP-server på den ene PCen slik at jeg i hvert fall kan få tak i filene, men det er så vrient med FTP når man ikke kan åpne dokumenter og annet direkte og lagre direkte etterpå, man må først laste ned, endre det du vil og så laste opp igjen til FTPen...

Modemet er av typen Speedtouch 510i og jeg har Telenor ADSL 1500/300 .

Noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...