DjSlayer Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Hei Du kunne kanskje ta med WINS som ett supplement. Mange tar feil av WINS og DNS. Ett par andre feil kan også rettes, man trenger ikke å levere xDSL for å være en ISP. Den andre feilen er att det er kun 254 fungerende IP addresser i ett (udelt)klasse C nettverk ( f.eks 199.9.1.0 er nettverks addresse mens 199.9.1.255 er broadcast addresse). Ett annet supplement som kanskje kunne ha vært med er enkel feilsøking. Da som referanse til OSI modellen (man begynner på lag 1, og beveger seg oppover), eller ville dette være for avansert? - D.J. Endret 10. januar 2005 av DjSlayer Lenke til kommentar
Samurai99 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hei. Jeg har ADSL, og hver gang jeg logger på internett får jeg opp sånn oppkoblingsboks-ting. Nå har jeg skaffet meg router, og prøver fortvilet å opprette trådløst nettverk. Har prøvd å følge denne guiden, men det stoppet opp et eller annet sted. Tror det var rundt dynamisk ip-adresse et sted Problemstillingen min er: Jeg har koblet alle ledninger riktig, og maskinen min finner default, som nettverket ble kalt. Men internett, nei det kommer jeg ikke inn på. Klarer ikke å koble til med den oppkoblingsboksen nå som jeg er koblet opp via routeren. Kobler jeg fra alt og tar ledningen direkte fra modemet virker internett finfint. Synes det er så rart at jeg ikke kan koble til bare fordi jeg har gjort det gjennom routeren... Har forresten en switch, og gjennom den går det også fint, så jeg regner med at det er en eller annen innstilling jeg har tuklet med angående routeren. Hva kan dette være? Og enda et spørsmål, skal jeg koble opp med oppkoblingsboksen selv når jeg bruker trådløst? Har hørt noe om at man kan la routeren være koblet til 24/7 så jeg ikke trenger å gjøre det samme hver gang... Lenke til kommentar
jhenriks Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Heisann. Jeg har NGT router mot Internett og har til nå brukt en HUB innenfor denne for å kople på 3 maskiner med fast internt IP, utad har jeg også fast IP (mot Internett). Så kjøpte jeg en 3Com trådløs/kablet router som jeg tenkte skulle erstatte hubben eller kanskje NGTs router, men: Den spør etter gateway-adresse i oppsettet. Det er ikke gatewayen til NGT routeren(10.0.0.1) men den gateway som NGT har på sitt nett. MEN, den finner jeg ikke i oppsettet til NGT routeren, og jeg ringte derfor NGT og hørte om jeg kunne få den gateway adressen, men de sa at det hadde de ikke!?!?!?! Jeg trodde (dumme meg...) at det var en gateway som min NGT router måtte kople seg opp til. Den løsningen jeg foreløpig nå kjører er at serveren min kjører direkte mot den gamle hubben, mens den nye routeren koplet jeg også opp mot hubben slik at jeg kan kjøre DHCP mot de to gamle maskinene på det default trådløse nettet (jada....jeg har kryptert det...) Spørsmålet er egentlig: har NGT en gateway-adresse? Jeg trodde de måtte ha det får å kjøre routere mot nettet sitt. Jeg kunne nemlig tenkt meg å bruke min nye router som erstatning for NGTs router, men får altså ikke satt opp fast IP p.g.a oppsettet av den forlanger denne gateway adressen som NGT ikke har eller ville gi meg. Hjelp mottaes med takk Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Du kan ikke erstatte modemet til NGT siden dette ikke bare er en router, men et adsl-modem i tillegg. HUBen din kan du med fordel kaste. Om du leser ett av mine tidligere innlegg bør du finne ut hva du skal gjøre, men for å oppsumere det kort en gang til: 1. Sette fast IP på 3com routeren til f.eks. 10.0.0.254 slik at du kan accessere den ne etter at du har fått IP av ADSL modemet. 2. Skru AV dhcp-server på 3com routeren. 3. Koble tp kabel fra ADSL modemet til en av LAN portene på 3com, IKKE wan porten. Når du nå kobler en maskin til 3com routeren (enten trådløst eller via kabel) vil ADSL modemet dele ut IP til maskinen via 3com routeren, som hvis du har gjort det riktig ikke vil fungere som noen router, men som en switch og et trådløst accesspunkt. Lykke til. Et annen godt tips er at man bruker ISPen sine DNSer som DNS på hver maskin istedet for å ha routeren sin IP som DNS. Lenke til kommentar
losto Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 hvordan legger jeg inn krypterings kode??????? Lenke til kommentar
frloebe Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Fin artikkel, men knoter litt likevel. Har en PC med XP og en BB med 2000. Får ikke pinget mellom maskinene, men får respons på routeren. Av en eller anne grunn kommer den andre maskinen opp under arbeidsgruppen i MS W-nettverk, men jeg får ikke lov til å åpne filer på den. F Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Hei. Jeg har ADSL, og hver gang jeg logger på internett får jeg opp sånn oppkoblingsboks-ting. Nå har jeg skaffet meg router, og prøver fortvilet å opprette trådløst nettverk. Har prøvd å følge denne guiden, men det stoppet opp et eller annet sted. Tror det var rundt dynamisk ip-adresse et sted Problemstillingen min er: Jeg har koblet alle ledninger riktig, og maskinen min finner default, som nettverket ble kalt. Men internett, nei det kommer jeg ikke inn på. Klarer ikke å koble til med den oppkoblingsboksen nå som jeg er koblet opp via routeren. Kobler jeg fra alt og tar ledningen direkte fra modemet virker internett finfint. Synes det er så rart at jeg ikke kan koble til bare fordi jeg har gjort det gjennom routeren... Har forresten en switch, og gjennom den går det også fint, så jeg regner med at det er en eller annen innstilling jeg har tuklet med angående routeren. Hva kan dette være? Og enda et spørsmål, skal jeg koble opp med oppkoblingsboksen selv når jeg bruker trådløst? Har hørt noe om at man kan la routeren være koblet til 24/7 så jeg ikke trenger å gjøre det samme hver gang... Hei. Har du prøvd å sette kontrollpanel > alternativer for internett > tilkoblinger til "slå aldri et nummer" Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Hei. Jeg bruker en 3com OfficeConnect cable/DSL gateway. Men når jeg skal koble min andre (har to) win98 maskin til 3com greia med samme kabelkontakt som den 1. win98 maskinen min, får den ikke kontakt med 3com greia. Jeg har brukt de samme ip/tcp instillingene som på den 1. win98 maskinen som greier å komme på internett. Her er instillingene jeg har brukt: mota ip adresse automatisk bruk DHCP til WINS oppløsning har ikke skrevet noen gateway adresser deaktiver DNS Når jeg setter inn netverkskabelen i nettverkskortet lyser dioden som indikerer at det er kontakt mellom 3com greia og nettverkskortet/pcen f.eks ved bruk av ping (som funker på den 1. win98 maskinen) eller å skrive inn http://192.168.1.1 i nettleseren for å konfigurere 3com greia. Er det noen som har noen ideer eller vet hvorfor jeg ikke får ikke får kontakt til 3com greia via Ping, eller nettleseren eller tilgang til internett i det hele tatt? Takk for svar Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Nettverkssupport delen i windows 98 er en eneste stor bug. Istedet for å gidde å bruke tid å krefter på det burde du heller skifte OS Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Noen andre forslag Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Slike tråder som denne er vel ikke ment å tjene som generell hjelpe-tråd? Lenke til kommentar
knuthfk Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei. Jeg har ADSL, og hver gang jeg logger på internett får jeg opp sånn oppkoblingsboks-ting. Nå har jeg skaffet meg router, og prøver fortvilet å opprette trådløst nettverk. Har prøvd å følge denne guiden, men det stoppet opp et eller annet sted. Tror det var rundt dynamisk ip-adresse et sted Problemstillingen min er: Jeg har koblet alle ledninger riktig, og maskinen min finner default, som nettverket ble kalt. Men internett, nei det kommer jeg ikke inn på. Klarer ikke å koble til med den oppkoblingsboksen nå som jeg er koblet opp via routeren. Kobler jeg fra alt og tar ledningen direkte fra modemet virker internett finfint. Synes det er så rart at jeg ikke kan koble til bare fordi jeg har gjort det gjennom routeren... Har forresten en switch, og gjennom den går det også fint, så jeg regner med at det er en eller annen innstilling jeg har tuklet med angående routeren. Hva kan dette være? Og enda et spørsmål, skal jeg koble opp med oppkoblingsboksen selv når jeg bruker trådløst? Har hørt noe om at man kan la routeren være koblet til 24/7 så jeg ikke trenger å gjøre det samme hver gang... Hei. Har du prøvd å sette kontrollpanel > alternativer for internett > tilkoblinger til "slå aldri et nummer" Jeg har samme problem som "Joakim83", og har merket av for "slå aldri et nummer". Når jeg logger meg på, får jeg enten feilmld "Internet Explorer kan ikke åpne søkesiden" (min bærbare), eller jeg får opp tilkoblingsboksen (min stasjonære). (System: ADSL. Linksys WRT54g trådløs router. Windows XP. Dell stasjonær og HP bærbar). Er også fortvilet Lenke til kommentar
paknive Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 hehe fikk det til å funkte nåAlt jeg trengte å gjøre var å kryss av for at harddisk C: skal deles på begge pc'ene så var det gjort Hmm.. får det ikke til å fungere her jeg asså.... noen forslag...? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Lag egne tråder for småproblemene deres. Denne er ikke ment brukt slik. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) edit Endret 16. april 2005 av 2mass Lenke til kommentar
halber Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 1. La modemet fungere som DHCP server (som vanlig).2. Skru AV DHCP serveren til trådløsrouteren. 3. Sette en fast IP på trådløsrouteren OG passe på å velge samme IP range og subnetmaske som modemet deler ut, deler modemet ut i området 10.0.0.x så velg f.eks. 10.0.0.100 og subnetmaske 255.255.255.0. Grunnen til at det er viktig er for å kunne konfigurere trådløsrouteren senere. 4. Når man kobler en nettverkskabel mellom modemet og trådløsrouteren skal man koble ledninga på EN AV LAN portene, IKKE wan porten. 5. Koble PCer med kabel til de andre lan portene. 1. Hva er det som fungerer bedre dersom jeg gjør det på denne måten? Mer stabilt / raskere? 2. Jeg har gjort som killerost skrev, og flyttet kabelen fra WAN til LAN port på routeren. Internettilgang fungerer fint, men jeg fikk ikke endret routerens LAN-IP fra 192.168.2.1 så hver gang jeg skal inn på routeren må jeg koble ut ADSL.. Har jeg gjort noe galt? Lenke til kommentar
ccalz Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 heisann, jeg har akkurat anskaffet meg en switch- koblet den og fått internett på to maskiner, men! hvordan kommer jeg i lan med de to maskine? har altså bare internett på de. Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 1. La modemet fungere som DHCP server (som vanlig).2. Skru AV DHCP serveren til trådløsrouteren. 3. Sette en fast IP på trådløsrouteren OG passe på å velge samme IP range og subnetmaske som modemet deler ut, deler modemet ut i området 10.0.0.x så velg f.eks. 10.0.0.100 og subnetmaske 255.255.255.0. Grunnen til at det er viktig er for å kunne konfigurere trådløsrouteren senere. 4. Når man kobler en nettverkskabel mellom modemet og trådløsrouteren skal man koble ledninga på EN AV LAN portene, IKKE wan porten. 5. Koble PCer med kabel til de andre lan portene. 1. Hva er det som fungerer bedre dersom jeg gjør det på denne måten? Mer stabilt / raskere? 2. Jeg har gjort som killerost skrev, og flyttet kabelen fra WAN til LAN port på routeren. Internettilgang fungerer fint, men jeg fikk ikke endret routerens LAN-IP fra 192.168.2.1 så hver gang jeg skal inn på routeren må jeg koble ut ADSL.. Har jeg gjort noe galt? Hvilken IP har modemet ditt? Hvis IPen til modemet og routeren ikke er i samme IP range vil du ikke være istand til å logge inn på routeren samtidig som du har fått IP av modemet. Lenke til kommentar
sigveo Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg sliter maks. Jeg har en trådløs ruter, og en stasjonær pc i kjelleren med trådløs usb-nettverkskort pluss en bærbar med trådløst nettverkskort. Avstanden fra ruteren til den stasjonære er ca 10m i luftlinje, gjennom to tredører og ned en trapp. Alikevel har jeg store problemer med å få kontakt ned til den stasjonære. Den bærbare fungerer fint (kommer meg på internett osv), men ikke når jeg tar den ned i kjelleren på det rommet som den stasjonære står. Da får jeg ikke kontakt. Jeg har også klart å komme meg på internett med gjeldende konfigurasjon med den stasjonære PC'en, så det er rekkevidden på ruteren som er problemet. Ruteren skal vel dekke denne avstanden??? Noen som har idé til forandringer i konfigurasjonen på ruteren? Info: Ruter: Linksys WRV54G Mixed modus 64bits WEP MAC-låst til de to nettverkskortene 802.11b-kort på bærbar 802.11g-kort på stasjonær (usb) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå