Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installasjon av et enkelt hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
TCPIP2.GIF

I motsetning til hva jeg har gjort her kan du sette denne til å motta IP adresse automatisk noe som pleier å fungere i de fleste tilfeller. Nettverksmaske og Gateway blir da fylt ut automatisk.

(På bildet er "Foretrukket dns server" en lokal server, mens "Alternativ DNS server er adressen til ISP'en)

Hei,

Hva er foretrukket DNS i lokalnettet? Hvordan settes denne opp?

Jeg ønsker å ha statiske ip'er i hjemmenettet, men er usikker på

hvordan man gjør det. Skal routeren være konfigurert som den

er nå? IP-pool er satt til 192.168.2.100-199. Men er det bare å

sette hvilken som helst ip som foretrukket DNS eller må den pc'en

være konfigurert spesielt som DNS? Hvordan gjør man det isåfall?

Alle pc'er har WinXp.

Lenke til kommentar
Hva er foretrukket DNS i lokalnettet? Hvordan settes denne opp?

Jeg ønsker å ha statiske ip'er i hjemmenettet, men er usikker på

hvordan man gjør det. Skal routeren være konfigurert som den

er nå? IP-pool er satt til 192.168.2.100-199. Men er det bare å

sette hvilken som helst ip som foretrukket DNS eller må den pc'en

være konfigurert spesielt som DNS? Hvordan gjør man det isåfall?

Alle pc'er har WinXp.

Hvis jeg tolker spørsmålet riktig:

Du setter DNS på samtlige maskiner til den ip-adressen som internettleverandøren din har.

De forskjellige pcene setter du med ip som f.eks.

192.168.2.100

192.168.2.101

192.168.2.102 osv.

Lenke til kommentar
Hvis jeg tolker spørsmålet riktig:

Du setter DNS på samtlige maskiner til den ip-adressen som internettleverandøren din har.

De forskjellige pcene setter du med ip som f.eks.

192.168.2.100

192.168.2.101

192.168.2.102 osv.

Nei, jeg refererte til bildet som viste at foretrukket DNS var en lokal-ip, altså

en lokal server. Er dette en forutsetning for statiske ip'er lokalt?

Eksempelvis, meg. Jeg har Catch (2,3mbit) og de har primary DNS 193.75.75.75

og secondary 193.75.75.193. Jeg har fast ip fra Catch.

Jeg har fem pc'er:

192.168.1.100

192.168.1.101

osv.

Jeg ønsker for eksempel statisk ip for 3 av dem:

192.168.1.101

192.168.1.103

192.168.1.105

Hvis jeg ønsker å sette statiske ip'er i lokalnettet, er det tilstrekkelig å skrive DNS-serveraddressene jeg får fra Catch? Eller må man sette opp en lokal DNS-server?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ønsker å sette statiske ip'er i lokalnettet, er det tilstrekkelig å skrive DNS-serveraddressene jeg får fra Catch?

Ja

Eller må man sette opp en lokal DNS-server?

Du trenger ikke noen lokal DNS server (medmindre du vil ha et eget domene), går ut fra at de tre maskinene skal stå i en arbeidsgruppe.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke noen lokal DNS server (medmindre du vil ha et eget domene), går ut fra at de tre maskinene skal stå i en arbeidsgruppe.

Eget domene er aktuelt, men dette er litt lenger frem i tiden! :p Når jeg

har lært meg litt mer vedr. DNS.

Takk for raske svar! :thumbup:

PC'enel har samme workgroup, ja!

Lenke til kommentar

jeg trenger litt hjelp med mitt trådløse nettverk.

jeg har 2 pc'er som er koblet med kabler inn i ruteren og 1 pc som skal være koblet trådløst. jeg har en d-link DL-624+ ruter og d-link dwl-g520/108 pci adapter. de to fysisk tilkoblet pc'ene fikk internett tilkobling uten noe stress, men de trådløse sier den finner ruteren og at alt er fint, men jeg finner ingen internet sider eller kan ikke koble til noen ting med internet. jeg pinger ruteren og den finner den uten problemer? hva har jeg gjort feil? skjønte ikke det dns og ip greiene, kan det være noe med det?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg sliter med å få iPAQ'en min til å kunne benytte trådløst nett. Det fungerer utmerket med laptop'en (22 Mbit), men klarer ikke å komme på internet med min PDA. Det ser ut som den er koblet opp korrekt, i menyen connections står det ihvertfall connected. WEP-passord etc. skal være ok, men likevel klarer jeg ikke å åpne noen internet-sider.

Er det noen som har tips til hva jeg bør sjekke/prøve? Jeg har så vidt vært på nett med WLAN med samme iPAQ tidligere gjennom Telenor sine tjenester (gratis i 3 minutter eller noe sånt.).

Lenke til kommentar
De uten router støtter som regel ikke PPPoE, så dersom man kobler et aksesspunkt uten router direkte til et Telenor ADSL modem, vil det ikke virke.

Flott guide!

Men en liten notis her:

Hvis du har et modem med innebygget router og dhcp (som bla nye thomson og topcom) så vil det fungere smertefritt på ADSL fra Telenor og evt andre ISP'er som benytter pppoe.

Lenke til kommentar
jeg trenger litt hjelp med mitt trådløse nettverk.

jeg har 2 pc'er som er koblet med kabler inn i ruteren og 1 pc som skal være koblet trådløst. jeg har en d-link DL-624+ ruter og d-link dwl-g520/108 pci adapter. de to fysisk tilkoblet pc'ene fikk internett tilkobling uten noe stress, men de trådløse sier den finner ruteren og at alt er fint, men jeg finner ingen internet sider eller kan ikke koble til noen ting med internet. jeg pinger ruteren og den finner den uten problemer? hva har jeg gjort feil? skjønte ikke det dns og ip greiene, kan det være noe med det?

Uten at jeg skal si for sikkert kan det være at routeren krever godkjenning av mac-adressen til den trådløse enheten.

Det er en enkel måte å sjekke om det er dns som er problemet.

Trykk start=> velg kjør=> skriv: cmd (command for eldre win versjoner) => trykk "ok"=> kommer inn i command prompt

der skriver du: ping www.vg.no (f.eks)

Hvis du da får til svar:

Reply from 193.69.165.21

Packets: sent = 4, Recieved = 4, Lost = 0 <0% loss>

viser det at den klarer og gjøre om www.vg.no til 193.69.165.21, da er er du koblet til internett og DNS er som den skal.

Hvis du derimot ikke får svar på adressen, bytter du om og skriver istede:

ping 193.69.165.21

hvis du da får til svar:

Packets: sent = 4, Recieved = 4, Lost = 0 <0% loss>

Viser det at det er et DNS problem, og at den ikke klarer å gjøre om www.vg.no til 193.69.165.21

men at du fortsatt er koblet til internett

Håper dette hjalp litt.

Endret av scherzo
Lenke til kommentar

Det som kan være litt triks når det gjelder DHCP vs Statiske IP'er er å gjøre ting halvstatiske ved å sette DHCP serveren til å tildele IP'er basert på MAC adresser. Slik får hver PC samme IP av DHCP serveren hver gang, og du slipper å sette IP og DNS servere manuelt. Kjekt å ha :)

Lenke til kommentar

Trenger desp hjelp

Jeg har telenor adsl , topcom eksplorer 871 modem ,

20 meter med krysset kabel til pc i andre enden av huset ,

problemet er at jeg vil spille xbox live og samboeren chatte ,

hva trenger jeg?

billigste løsning , må vel ha kabler i og med at xbox er hoved prob.

Haster!!!!!!!!!!!! :w00t::w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...