havfal Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 bra guide... skal sette opp ett trådløst nettverk i morgen, så kommer nok til å sitte litt her å lese.. Lenke til kommentar
all right Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Er der ikke på tide med en ny og mer avansert guide snart?? Venter i spening Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Har noen ting jeg lurer på når det gjelder utstyr... Er det noen fordeler med å ha ett pci kort framfor en usb løsning? Er der noen merker på pci kort og usb enheter som er å anbefale framfor andre? Lenke til kommentar
RobinHood Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jobber med nettverk i det daglige bla. Synes guiden var fin jeg og at den fikk sagt veldig mye på relativt liten plass! Bra jobba Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 I motsetning til hva jeg har gjort her kan du sette denne til å motta IP adresse automatisk noe som pleier å fungere i de fleste tilfeller. Nettverksmaske og Gateway blir da fylt ut automatisk. (På bildet er "Foretrukket dns server" en lokal server, mens "Alternativ DNS server er adressen til ISP'en) Hei, Hva er foretrukket DNS i lokalnettet? Hvordan settes denne opp? Jeg ønsker å ha statiske ip'er i hjemmenettet, men er usikker på hvordan man gjør det. Skal routeren være konfigurert som den er nå? IP-pool er satt til 192.168.2.100-199. Men er det bare å sette hvilken som helst ip som foretrukket DNS eller må den pc'en være konfigurert spesielt som DNS? Hvordan gjør man det isåfall? Alle pc'er har WinXp. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Hva er foretrukket DNS i lokalnettet? Hvordan settes denne opp?Jeg ønsker å ha statiske ip'er i hjemmenettet, men er usikker på hvordan man gjør det. Skal routeren være konfigurert som den er nå? IP-pool er satt til 192.168.2.100-199. Men er det bare å sette hvilken som helst ip som foretrukket DNS eller må den pc'en være konfigurert spesielt som DNS? Hvordan gjør man det isåfall? Alle pc'er har WinXp. Hvis jeg tolker spørsmålet riktig: Du setter DNS på samtlige maskiner til den ip-adressen som internettleverandøren din har. De forskjellige pcene setter du med ip som f.eks. 192.168.2.100 192.168.2.101 192.168.2.102 osv. Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Hvis jeg tolker spørsmålet riktig:Du setter DNS på samtlige maskiner til den ip-adressen som internettleverandøren din har. De forskjellige pcene setter du med ip som f.eks. 192.168.2.100 192.168.2.101 192.168.2.102 osv. Nei, jeg refererte til bildet som viste at foretrukket DNS var en lokal-ip, altså en lokal server. Er dette en forutsetning for statiske ip'er lokalt? Eksempelvis, meg. Jeg har Catch (2,3mbit) og de har primary DNS 193.75.75.75 og secondary 193.75.75.193. Jeg har fast ip fra Catch. Jeg har fem pc'er: 192.168.1.100 192.168.1.101 osv. Jeg ønsker for eksempel statisk ip for 3 av dem: 192.168.1.101 192.168.1.103 192.168.1.105 Hvis jeg ønsker å sette statiske ip'er i lokalnettet, er det tilstrekkelig å skrive DNS-serveraddressene jeg får fra Catch? Eller må man sette opp en lokal DNS-server? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Hvis jeg ønsker å sette statiske ip'er i lokalnettet, er det tilstrekkelig å skrive DNS-serveraddressene jeg får fra Catch? Ja Eller må man sette opp en lokal DNS-server? Du trenger ikke noen lokal DNS server (medmindre du vil ha et eget domene), går ut fra at de tre maskinene skal stå i en arbeidsgruppe. Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Du trenger ikke noen lokal DNS server (medmindre du vil ha et eget domene), går ut fra at de tre maskinene skal stå i en arbeidsgruppe. Eget domene er aktuelt, men dette er litt lenger frem i tiden! Når jeg har lært meg litt mer vedr. DNS. Takk for raske svar! PC'enel har samme workgroup, ja! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 ikke bland sammen workgroup/windows domain/netbiosnavn med DNS. DNS er en ip<->domenenavn kobling. de 3 første tingene er et windows fenomen som ligger over dette igjen. (f.eks derfor man får spørsmål om man vil kjøre netbios over tcp/ip) Lenke til kommentar
Slipperhero Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 jeg trenger litt hjelp med mitt trådløse nettverk. jeg har 2 pc'er som er koblet med kabler inn i ruteren og 1 pc som skal være koblet trådløst. jeg har en d-link DL-624+ ruter og d-link dwl-g520/108 pci adapter. de to fysisk tilkoblet pc'ene fikk internett tilkobling uten noe stress, men de trådløse sier den finner ruteren og at alt er fint, men jeg finner ingen internet sider eller kan ikke koble til noen ting med internet. jeg pinger ruteren og den finner den uten problemer? hva har jeg gjort feil? skjønte ikke det dns og ip greiene, kan det være noe med det? Lenke til kommentar
BiGG- Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 leet guide skal sette opp et tråløst nettverk idag og denne kom godt med ;D Lenke til kommentar
ohoholm Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Hva med en guide på hvordan å kryptere nettet? Når en først setter opp WLAN burde en vel sikre seg så ingen andre kan få brukt linja! Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Hva med en guide på hvordan å kryptere nettet? Når en først setter opp WLAN burde en vel sikre seg så ingen andre kan få brukt linja! Ja! Det var en god ide. Noen med kompetanse som kunne tenke seg å lage en slik guide? Lenke til kommentar
thomaro Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg sliter med å få iPAQ'en min til å kunne benytte trådløst nett. Det fungerer utmerket med laptop'en (22 Mbit), men klarer ikke å komme på internet med min PDA. Det ser ut som den er koblet opp korrekt, i menyen connections står det ihvertfall connected. WEP-passord etc. skal være ok, men likevel klarer jeg ikke å åpne noen internet-sider. Er det noen som har tips til hva jeg bør sjekke/prøve? Jeg har så vidt vært på nett med WLAN med samme iPAQ tidligere gjennom Telenor sine tjenester (gratis i 3 minutter eller noe sånt.). Lenke til kommentar
scherzo Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 De uten router støtter som regel ikke PPPoE, så dersom man kobler et aksesspunkt uten router direkte til et Telenor ADSL modem, vil det ikke virke. Flott guide! Men en liten notis her: Hvis du har et modem med innebygget router og dhcp (som bla nye thomson og topcom) så vil det fungere smertefritt på ADSL fra Telenor og evt andre ISP'er som benytter pppoe. Lenke til kommentar
scherzo Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) jeg trenger litt hjelp med mitt trådløse nettverk. jeg har 2 pc'er som er koblet med kabler inn i ruteren og 1 pc som skal være koblet trådløst. jeg har en d-link DL-624+ ruter og d-link dwl-g520/108 pci adapter. de to fysisk tilkoblet pc'ene fikk internett tilkobling uten noe stress, men de trådløse sier den finner ruteren og at alt er fint, men jeg finner ingen internet sider eller kan ikke koble til noen ting med internet. jeg pinger ruteren og den finner den uten problemer? hva har jeg gjort feil? skjønte ikke det dns og ip greiene, kan det være noe med det? Uten at jeg skal si for sikkert kan det være at routeren krever godkjenning av mac-adressen til den trådløse enheten. Det er en enkel måte å sjekke om det er dns som er problemet. Trykk start=> velg kjør=> skriv: cmd (command for eldre win versjoner) => trykk "ok"=> kommer inn i command prompt der skriver du: ping www.vg.no (f.eks) Hvis du da får til svar: Reply from 193.69.165.21 Packets: sent = 4, Recieved = 4, Lost = 0 <0% loss> viser det at den klarer og gjøre om www.vg.no til 193.69.165.21, da er er du koblet til internett og DNS er som den skal. Hvis du derimot ikke får svar på adressen, bytter du om og skriver istede: ping 193.69.165.21 hvis du da får til svar: Packets: sent = 4, Recieved = 4, Lost = 0 <0% loss> Viser det at det er et DNS problem, og at den ikke klarer å gjøre om www.vg.no til 193.69.165.21 men at du fortsatt er koblet til internett Håper dette hjalp litt. Endret 2. september 2004 av scherzo Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Det som kan være litt triks når det gjelder DHCP vs Statiske IP'er er å gjøre ting halvstatiske ved å sette DHCP serveren til å tildele IP'er basert på MAC adresser. Slik får hver PC samme IP av DHCP serveren hver gang, og du slipper å sette IP og DNS servere manuelt. Kjekt å ha Lenke til kommentar
Daneddie Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Trenger desp hjelp Jeg har telenor adsl , topcom eksplorer 871 modem , 20 meter med krysset kabel til pc i andre enden av huset , problemet er at jeg vil spille xbox live og samboeren chatte , hva trenger jeg? billigste løsning , må vel ha kabler i og med at xbox er hoved prob. Haster!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
notorled Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 En ruter med innebygd switch.. Det er nok en enkel løsning for deg.. Koster rundt 800-700kr for en grei switch/ruter. Husk at du må opne porter i ruteren for xbox da men det er intet problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå