Hotmale Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hei! Jeg har en pc som jeg har lyst til å bruke som en filserver (vet vel egentlig ikke hva det innbærer ,men den skal brukes som ftp server i hvertfall). Men jeg har fortsatt ikke funnet ut hvilket Windows\Linux jeg skal bruke. Jeg har en del erfaring med WinXP og Win98se. Ikke noe med linux eller Windows 2000. Jeg syns Windows er veldig lett og greit, men hvis noen kan anbefale en linux disto(?), som passer til mitt bruk, er jo det fint. Bruksområder: FTP-Server,(Filserver)..... dette er ihvertfall foreløplig. PC: AMD Athlon 1ghz 256 mb sdr, PC-133 MSI 6378 WD 80gb(Veldig foreløplig) et par vifter og slikt. Så spørsmålene mine blir! 1.Anbefale en Linux distro som passer for en server, og en nybegynner. 2.ikke mobb, kan noen si mere om hvordan server pc'n kan brukes som, og hva diverse "server" uttrykk betyr? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) En filserver kan være en server som du f.eks tar backup av dine egne filer på. Den kan også brukes som en server der du lagrer alt, og har tilgang til filene fra alle andre maskiner i nettverket osv. Dersom boksen skal kommunisere med Windows klienter kan du sette opp Samba (Windows-fildeling over nettverk). Dersom du kun skal ha en FTP-server på boksen, trenger du ikke noen kraftig maskin i det hele tatt. En gammel boks, og en distro som du legger inn i tekstmodus (uten X). 100 mbps nettverkskort er eneste tingen du kanskje burde ha... Ser jo at boksen din har rimelig bra HW, så du kan bruke den til å utforske Linux som desktop og samtidig bruke den som server. SuSE, Mandrake, Fedora m.m er brukervennlige distroer. En server pleier stort sett ikke kjøre GUI (grafisk modus), men kun tekstmodus, men når man er nybegynner kan det komme godt med også... Endret 22. mai 2004 av objorkum Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 enig i det objorkum sier. Har forøvrig satt opp ftp på fedora før, og det er ikke vanskelig (vsftpd). Ellers er Debian en fin ting på servere - meget driftssikkert og stabilt (har vel ca 60 dager oppetid på filserveren vi kjører på skolen nå (NFS og LDAP) - forrige reboot skyldtes et strømbrudd (42 dager - midt under innspurten til bedøk-tentamen. stakkars dem (bruddet var over hele skolen)...), og den før der skyldtes at en annen administrator kjørte slay root på den (42 dager). Jeg ser ut i fra ditt innlegg at du har en åpen, lærevillig holdning. Det vil hjelpe deg fram! Lykke til! Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg vil anbefale deg å prøve ClarkConnect, en enkelt server-distro som du lett kan administrer via nettleseren din.. Du laster enten ned en .iso fil, eller bare en boot/installasjonsdiskett.. Veldig enkel installasjon og veldig enkel å konfigurer. Hvis det medfølgende web-grensesnittet ikke er nok kan du logge deg på med SSH (kommandolinje) eller bruke webmin (veldig kraftig, men med et litt mer avansert web-grensesnitt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå