Stroyer Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Ja, da tenkte jeg å fyre opp min gamle maskin som har 2,6 GB plass og en 166 MHz Pentium-prosessor. Jeg forstod raskt at jeg ikke skulle bruke noe grafisk system på denne. Selv Windows 95 går som en full elefant. Jeg fant SmoothWall, som var forholdsvis lite krevende, og prøvde dette. Dessverre endte installasjonen i rød skjerm og en del feilmeldinger, muligens fordi maskinen ikke har internettilkopling (I don't know). Noen som har forslag til en distribusjon som kan passe på en så dårlig maskin? I første omgang skal maskinen bare brukes for å teste små, hjemmelagde programmer, men i framtiden kan den kanskje bli en IRC-server? For øyeblikket har den ikke internettilkopling, så den må ikke være avhengig av det under installasjonen. Den trenger også oppstartsdiskett for å kunne kjøre en (installasjons-) CD rett etter oppstart. Linux-distroen jeg leter etter burde (selvfølgelig) være lite ressurskrevende (sansynligvis ikke grafisk), bør kunne bli satt opp som en server, men ikke ha noe krav om nettilkopling. Om vanlige programmer som Nano og GCC er installert er det bare en fryd (om det ikke tar for mye plass). Installasjonen bør heller ikke være for vanskelig, ettersom jeg fremdeles kan regnes som en Linux-fersking. Noen forslag? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Debian - hvis du greier installasjonen (den KAN være litt knotete, men det KAN gå helt bra.) Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 Er ikke Debian et alt for krevende system? Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Om jeg ikke tar helt feil, så kjører dvj Debian på en 90 MHz. Så at det er et "alt for krevende system" stemmer nok ikke. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Så lenge du ikke har store håpe om å kjøre X på den bør alle distroer untatt gentoo virke bra.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 X burde da gå på det meste - problemet er desktop-miljøene samt programmene kan kreve en del. Hvor mye ram har den? Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Så lenge du ikke har store håpe om å kjøre X på den bør alle distroer untatt gentoo virke bra.. Gentoo fungerer glimrende om du har tid (og da snakker vi dager) og tolmod. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 slackware er kjempegreier å kjøre terminal med Bruker slackware på serveren min, of det funker flott. Grei installasjon også. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Jeg har kjørt en strippet versjon av slackware på ein 486 dx2/66 mhz med 24 mb ram. 200 mb installasjon, og ssh ut til alle andre maskinene mine :-) Hadde satt opp svgalib på den, og kunne til og med koble opp mot desktop++ via svncviewer (dog med tysk tastatur-oppsett...). Alt i alt, fryd og gammen :-) (Brukte den som terminal ved senga (all of you know the need to ssh somewhere at 4am, or use lynx when you cannot sleep.. ), hadde 250 mb ledig) Har også brukt debian som http/download server på en P75/16 mb ram.. Gikk sånn nogenlunde, det. Pga null dma så klarte den bare å accesse 1-2 filer om gangen, men pytt sann. Det funket Endret 22. mai 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Det der kalles gjenbruk. Ta vare på det gamle vi har. Selv har jeg en 133 MHz som står og putrer. Lenke til kommentar
Scalpel Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 slackware er kjempegreier å kjøre terminal med Hehe, jeg visste det! I emnefeltet står det "Simpel distro", men jeg hadde på følelsen at noen kom til å fremme Slackware. Bare så det er sagt, Slackware != Simpel distro. Ikke misforstå, jeg digger Slackware selv, men det er nok ikke distroen som trådstarter leter etter. Jeg ville nok holdt en knapp på Debian. Selv kjører jeg Debian på en P133 som brukes til det meste. Webserver, MySQL, mail server, ftp osv. Det fungerer utmerket, men noen ting går litt for sakte. Det gjelder f.eks. når jeg sender X-displayet til Windowsboksen, eller når php forumene blir aktivt brukt. Skal du bare programmere litt, teste litt software og lære deg linux, så burde det ikke være noe problem. Kjør på! Sørg for å laste ned de 2-3 første Debian cd'ene, så har du tilgang på alle de programmene du kommer til å bruke. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Om jeg ikke tar helt feil, så kjører dvj Debian på en 90 MHz. Så at det er et "alt for krevende system" stemmer nok ikke. stemmer, har den ved siden av sengen går fint det, bruker den til lynx, latix, sshd og tetris! Den hadde nok klart mer en det uten problem (f.eks. irc server som du nevnte). men instalerte debian på den ved bruk av (to)disketter og internett. Går nok ann å boote fra diskett og instalere fra CD, men vet ikke om man er da nødt til å laste ned alle 7 CDene med debian woody distrubusjonen på? edit: greit, Scalpel hadde vist sagt at det dugde med 2-3 første cdene Endret 23. mai 2004 av dvj Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Jeg vet ikke helt hvor mye RAM denne PCen har (kan sjekke senere), men man kan jo prøve å regne det ut fra at det er en PC fra da Windows 95 var det store nye. Har prøvd med Mandrake, men selv under tekstbasert installasjon stoppet den opp når installasjonen var på 3%. Som sakt har jeg prøvd SmoothWall også, uten noe vellykket resultat (kan ha noe med at maskinen ikke har mulighet til internettilkopling). Fikk lyst til å prøve Debian, men... 7 CDer? oi... Finnes det ingen lette alternativer som kan minne om SmoothWall (men som virker uten internettilkopling)? Lenke til kommentar
Scalpel Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Fikk lyst til å prøve Debian, men... 7 CDer? oi... Du trenger vel egentlig bare CD 1 for å få systemet opp og kjøre. Men det er mulig at et par av de ekstra programmene du har lyst til å kjøre, f.eks. den IRC serveren, ligger på en av de neste cd'ene. Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 FreeBSD vil fungere ypperlig på den maskinen... installasjonen er i tillegg enkel om man gidder å lese i FreeBSD-håndboken.. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Han sa han leter etter en Linux-distro, da. Endret 23. mai 2004 av slime mold Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 vel... Win95 store nye? Kan være alt fra 8 til 32 MB og kansje 64 MB ram det... Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Vil tippe det er 32 MB. FreeBSD hadde sikkert også vært et alternativ, men det er vel et litt annet system (med kommandoer og sånt) enn med Linux? Laster ned Debian nå, så får vi krysse fingrene. Det er altså overhode ikke nødvendig med internettilkopling for å installere Debian? Lenke til kommentar
Scalpel Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Tror det skal gå bra uten internett-tilkobling. Installerte Debian på en Dell server her om dagen, og tror ikke jeg hadde koblet opp nettverket enda da. Det eneste stedet jeg kan komme på at den bruker nettet er når den skal finne apt-get kilder, og da kan du bare bruke cd'ene istede. Apt-get er forresten ett av de første programmene du burde lære deg. Vet ikke hvor mye du har drevet med Linux, men apt-get forenkler hvertfall hverdagen mye når du skal installere nye programmer. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Det som hadde vert tingen, var om du hadde en litt kraftigere maskin, smekk inn Linux på den, konfigurer GDM med XDMCP, og vips har du to temmelig raske arbeidsstasjoner! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå