Hoppesagåsa Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Har akkurat satt sammen en ny maskin her. Spesifikasjonene er som følger: A7V333 hovedkort AMD xp1800 Twinmos 512MB (333 mhz) WD 120 GB ATI Radeon 8500 Pioneer DVD-rom DVD 106 Windows XP home-edition Chieftec kabinett med 340W powersupply Jeg har i hovedsak to problemer 1) Hovedkortet er stillt til jumperfree mode, og prossessoren er optimalisert. I Bios er Vcore stillt til 1,75 V. Under Hardwaremonitoring i BIOS viser midlertid nærmere 1,8 V og en generell spenning på 12.66 V Når jeg derimot går inn i Asus Probe, så viser den vcore ca lik 1,80 V - 1,81 V, samt at den generelle spenningen er omtrent 13,2-13,6 V. Dette er såpass mye at Asus Probe sier ifra og begynner å pipe. Hva pokker er dette for noe?? Gir strømforsyningen for høy spenning? Kan noe gå istykker? Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Hjelper det å stille på jumperne slik at Vcore blir noe lavere enn 1,75 V. Isåfall, kan jeg ødelegge noe da? 2) Jeg har montert en kjøleannordning fra microplex en Alpha med Papst-vifte (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PAL8045NGH) Har brukt Arctic Silver 3 kjølepasta. Har aldri brukt kjølepasta før, men mener at jeg gjorde det riktig. Fulgte bruksanvisningen her på hardware.no. Renset alle flater med ren isopropanol og smurte på et tynn lag på CPU'en. Trodde dette skulle gi lav CPU-temperatur, men neida. Asus Probe viser ca 52-54 grader i Idle-mode. Og da er i tillegg den ene kabinettveggen fjernet. Dette må da være alt for høyt? Er det en sammenheng med den noe høye Vcore'en? Dessuten er jeg usikker på om jeg har montert vifta riktig vei. Skal den blåse inn mot CPU eller ut? Har prøvd begge deler uten at jeg merker noen betydelig forskjell. Har forøvrig innstallert de seneste drivere, samt nyeste versjon av 4in1. Alle svar mottas med takk! Begynner å bli tom for ideer. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-04-10 13:47 ]</font> <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-04-10 13:53 ]</font> <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-04-10 14:28 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: hoppesagåsa på 2002-04-10 21:32 ] Lenke til kommentar
Colin Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 1. Min CPU kjører på 1.65V, og da sank temperatur med ca 4c fra 1.85 som var det den sto på. Under det var den ustabil. Din cpu er noe raskere, og kan da trenge høyere VCore for å være stabil. Kanskje prøve å få VCore til 1.75 i det minste, ved å stille noe ned. ER IMIDLERTID USIKKER PÅ OM *FOR* LAV VCORE ER SKADELIG! Dette må du få sjekket ut, og jeg vil ikke være ansvarlig for at du ødelegger noe. :wink: 2. Den temperaturen kan stemme av flere grunner. For det første kan det hende at du har en høy kabinett-temperatur. I så fall er jo luftkjøling ikke så effektivt. For det andre mener jeg å ha lest at vifta bør blåse inn mot ribbene, ikke suge ut lufta mellom dem. Kanskje også montere et par stillegående kabinettvifter for å bedre sirkulasjonen. En foran som suger luft inn, og en bak, oppe ved cpu/skjermkort som blåser varm luft ut. Mener også å ha lest at ASUS probe ikke alltid er så nøyaktig.......men er ikke sikker, siden jeg ikke har ASUS kort selv. Du kan jo også ha smørt på for mye AS3, selv om jeg tviler, siden du hadde lest den guiden. På den annen side.......er maskinen ustabil? Pål Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 1,75 Volt er standard på XP prosessoren. Har selv stilt ned maks til 1,65V. Ikke noe problemer eller ustabilitet, men ca 2-3 grader kaldere (altså ikke så mye). Overklokking.no hadde en artikkel anngående Spenning og temperatur tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå