qdos Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Noen som vet om tester av MiniDV taper/kassetter, og evt. sammenligninger mellom produsenter og modeller? Har hørt at man bør holde seg til ett merke for å unngå blanding av ulike "smøremidler" fra ulike produsenter. Er det noe i dette, eller er det noe kameraprodusentene har funnet på for å få lojale kunder? Hvor stor forskjell er det på de billigste tapene i forhold til de dyrere. Selv de rimeligste tapene har navn som "Premium" og "Super High" ettellerannet, og da er det jo vanskelig å høre at modellen er den dårligste i serien. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Har også hørt det at forskjellige smøremidler kan være ett problem. Senest i går kom det noen inn i butikken og hadde ett problem med ett eldre Canon kamera. De brukte Sony taper. Jeg prøvde å rense med en Panasonic rensekassett, men tapen ble dratt litt ut av kassetten da jeg tok den ut av kameraet igjen. Prøvde så å spille av en annen Panasonic tape, og også denne fikk litt båndsalat. Sony tapen de hadde med, virket for øvrig helt utmerket, og rensingen fra Panasonic tapen hjalp. Så det kan føre til problemer om man blander, for verken Panasonic eller Sony taper er dårlige (de er meget bra begge to). Det er liten kvalitetsforskjeller på dv-taper, ettersom det uansett lagres digitalt, men har hørt at man på TDK taper kan oppleve noe mer drop-outs enn på andre. De dyrere tapene er gjerne beregnet på masterbruk, altså lagre ett ferdig resultat en gang, og la det ligge der. De er dårlig egnet til gjenbruk. Kvaliteten er nok den samme, men tror den holder lengre på signalene. Så skal du bruke en tape mange ganger, er det lurest å kjøpe "billige" taper (5 packs til 250-300 kroner er bra nok). For å lagre ett ferdig resultat for lengre tids lagring, kan det derfor være lurt å kjøpe en dyrere tape. Ellers har du de veldig dyre tapene med minnefunksjon, som gir noen ekstra funksjoner som index og lignende på enkelte kamera. Med mindre du har behov for det, så er det bortkastet å kjøpe disse. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 For min del er det nok ikke aktuelt å lage en mastertape. Det blir vel mer aktuelt at opptak lagres på HDD eller DVD. Mener å ha hørt at en tape må "re-magnetiseres" med for å unngå feil etter lang tids lagring. Det er jo noe man unngår med HDD eller DVD, så lenge kvaliteten på platene er god nok til å kunne lagres. I VHS-dagene var det jo snakk om at det var dårligere kvalitet på lengre taper ettersom båndet var tynnere for å få plass på samme spole. Har tapelengde noen innvirkning på kvaliteten på MiniDV? Ettersom smøremidler kan variere fra merke til merke; hvilken garanti har man for at det virkelig er den oppgitte produsentene som står bak en tape. I elektronikkverdenen er det jo ikke uvanlig at èn fabrikk lager det samme produktet til flere leverandører, hvor eneste forskjellen er det påtrykte navnet. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 grei regel: bruk samme merke kamera og kassett. Lesehodene fra de forskjellige kameramerkene er nemlig litt forskjellige fra hverandre, og dv-kassettene likeså tilpasset til hodene. Jeg har fra flere hold hørt at det verste du gjør er å mikse Sony- og Panasonic-bånd, da disse er de to ytterpunktene som produserer et slags klister når avfall fra begges bånd reagerer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 For min del er det nok ikke aktuelt å lage en mastertape. Det blir vel mer aktuelt at opptak lagres på HDD eller DVD. Mener å ha hørt at en tape må "re-magnetiseres" med for å unngå feil etter lang tids lagring. Det er jo noe man unngår med HDD eller DVD, så lenge kvaliteten på platene er god nok til å kunne lagres. Nå tror jeg ikke DVD plater lever spesielt lengre enn mini-dv. DVD plater som ikke koster mer enn 20-30 kroner stykket, tror jeg har en begrenset levetid i forhold til mini-DV. I tillegg er en DVD plate betydelig mer komprimert enn en mini-DV. På en mini-DV har du plass til 13GB, mens du kun har plass til 4,5GB på en DVD plate. Å lagre på HDD kan være risikabelt, da en HDD kan krasje. Du bør uansett ha en sikkerhetskopi på DVD eller mini-DV. Vet ikke om lengden på mini-DV har mye å si på kvaliteten på tapen, men du får de stort sett i kun 60 og 80 minutters lengde, og 80 minutters tapene er såpass dyre i forhold til 60 minutter at det ikke lønner seg å kjøpe de... med mindre du vet du skal filme en konsert som varer i 75 minutter og ikke vil stoppe midt inni for å skifte tape. Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 grei regel: bruk samme merke kamera og kassett. Lesehodene fra de forskjellige kameramerkene er nemlig litt forskjellige fra hverandre, og dv-kassettene likeså tilpasset til hodene. Jeg har fra flere hold hørt at det verste du gjør er å mikse Sony- og Panasonic-bånd, da disse er de to ytterpunktene som produserer et slags klister når avfall fra begges bånd reagerer. Har hatt en del problemer med Sony kassetter i Panasonic DV spiller(Standalone). Sendte inn maskina til opprensing uten at det ble noe bedre. Kjøpte inn maxell kassetter i stedet, og siden da har det fungert bra. Maxell er også billige. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 ja glemte å si fra om at Maxell går for å være kongen på haugen av DV-tape. Det er det dem bruker her på høyskolen i Lillehammer på fjernsynsfagene. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Eyh, digg. Jeg drar ofte ned til Lab'en i London (Soho Images) for å hente nye Film-kopier, sjekke kvaliteten på disse kopiene, DigiBeta kopiene osv. - Da stikker jeg alltid innom en bra videoforretning i Soho rett med lab'en - der får jeg 10stk Maxell taper for rundt £30 - dvs ca 36kr stk. - Siden jeg er privatperson så kan jeg ikke presse prisen mer (og siden jeg ikke kjøper såå mange), men de har veldig gode tilbud for firma osv. Skal snart ned der igjen som kurér og kvalitetssjekker - da må jeg få med meg en 40 nye kassetter i samme slengen også ;] Lenke til kommentar
Klaussen Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg bruker sony dv exellence på mitt panasonic gs70 og synes disse fungerer bedre enn sony dv premium... Skal prøve panasonic sine taper i en litt høyere prisklasse f. eks. proffesional grade og se hva jeg finner ut der... Lenke til kommentar
Jestorius Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Jeg bruker Sony og har prøvd DVCam tape og enkelt vannlig Premium 60 min tape. Ser ingen forskjell. Til og med når jeg har prøvd TDK hadde jeg ingen problemer med kvaliteten. Jeg tror ikke at de tør å slippe ut "søppel" på markedet fordi risikerer de giga-ertatningssaker i statene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå