Gå til innhold

Universet og dets situasjon

Anbefalte innlegg

Vitenskapsmenn er litt uenige om universet kommer til å eksistere for alltid, eller om det en dag vil "dø".

Hva tror du?

Jeg tror universet til slutt vil bli destruert. Jeg synes det er ulogisk at det alltid vil eksistere et univers, iallfall med levende organismer i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis universet er uendelig, som så mange hevder, så kan det aldri bli ødelagt.

Det er ikke så mange som hevder det.

Skal en tru på The big bang så er det ulogisk at det er uendelig. Starter fra ingen ting, for så å ekspandere. Dermed er det logisk at det er en grense, men hva skjer om en når grensa, det er noe annet. Kan en fortsette ut i intet eller skjører men rett i en vegg?

Hvis universet er uendelig, da er det definitivt inteligent liv der ute. Da er det faktisk flere kopier av meg selv der ute også, mest sansynlig.

Universet.

1 Ekspansjonen vil aldri slutte. Det vil utvide seg i det uendelige.

2 Svarte hull og andre kraftige gravitasjonsfelt vil trekke universet sakte men sikkert sammen igjen så det kolapser.

3 Svarte hul og andre gravitasjonsfelt vil skape en like vekt med ekspansjonen slik at det stopper helt opp.

Lenke til kommentar
Universet.

Vent nå litt!

Teorien sier at BigBang var en eksplosjon, right? Dermed vil universet til stadighet ekspandere (i lysets hastighet, altså 300.000 Km/sek). Forskere mener da at før eller siden vil den slutte å ekspandere, og trekke seg tilbake igjen, i samme hastighet. Uansett, verdensrommet ER uendelig stort. Det finnes ingen "vegg" som bare stopper, for å såfall vil det være noe bak den veggen. Om det nå er fullstendig tomt rom, så er det fortsatt noe der.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Lord-KGA, hva er universet?

Er universet alle stjernene og planetene og steinene som kom fra the Big Bang, eller er det alt (inkludert det som er bortenfor "grensen" du pratet om i din forrige post) ?

Hveit ikke. Bare husker at i fysikk boka så sto det noe om at universet utvider seg som en bolledeig som utvider seg. Det sto ikke noe etter det jeg husker om det på utsiden, og det er vel litt vannskelig å svare på også.

UOTE (Lord-KGA @ 22/05/2004 : 19:09)

Universet.

Vent nå litt!

Teorien sier at BigBang var en eksplosjon, right? Dermed vil universet til stadighet ekspandere (i lysets hastighet, altså 300.000 Km/sek). Forskere mener da at før eller siden vil den slutte å ekspandere, og trekke seg tilbake igjen, i samme hastighet. Uansett, verdensrommet ER uendelig stort. Det finnes ingen "vegg" som bare stopper, for å såfall vil det være noe bak den veggen. Om det nå er fullstendig tomt rom, så er det fortsatt noe der.

Grunnen til at noen forskere mener at det vil stoppe og ekspandere er gravitasjonskreftenne som hovedsakelig svartehull gir. Dette vil i følge mange forskere føre til at det kan begyne å trekke seg sammen igjen. Slik var det sist jeg sjeka, men det kan jo være andre nye teorier nå. Det fintes jo mange teorier om dette.

Hvordan hvet du at det ikke fintes noen vegger?

Det er mulig at det kan være uendelig med tomrom utover, men det er ikke planeter og slikt der. Eneste mulighet til det er om det har vert flere forskjellige big bang utider. Men som jeg sa tidligere, mange forskere mener universet utvider seg som en bolledeig. Det vil si at allt beveger seg fra verandre, stort set. Det kan være ting som er nærmeverandre som går motverandre da. Men dette er jo bare en av mange teorier.

Lenke til kommentar
Hvordan hvet du at det ikke fintes noen vegger?

Det er mulig at det kan være uendelig med tomrom utover, men det er ikke planeter og slikt der. Eneste mulighet til det er om det har vert flere forskjellige big bang utider. Men som jeg sa tidligere, mange forskere mener universet utvider seg som en bolledeig. Det vil si at allt beveger seg fra verandre, stort set. Det kan være ting som er nærmeverandre som går motverandre da. Men dette er jo bare en av mange teorier.

Som sagt, selv OM det er en "vegg" et sted i universet så vil det fortsatt være noe BAK den veggen.. Selv om det bare er tomt rom, det ER fortsatt NOE. Det er rett og slett uendelig, noe de fleste av oss mennesker ikke har mål for eller kan begripe.

Lenke til kommentar
Jeg driter i det da det er snakk om ting som mest sannsynlig skjer lenge etter min tid.

Og hvid det skulle skje mens jeg lever. So what? Er ikke noe jeg kan gjøre med det uannsett..

Helt enig...

"Oh, no! Det kommer en gigantisk metor-hyper-svær-komet-dritt mot jorda i ex antall km/t! Den kommer til å treffe oss om ... nøyaktig ... 2 millioner år..!"

:no:

Lenke til kommentar

Selv om universet utvider seg er det ikke logisk å konkludere med at det derfor har en grense. Et uendelig areal kan godt utvide seg av den enkle grunn at det alltid vil være nok rom å utvide seg i; ettersom det er uendelig.

På en annen side; er det endelig, betyr det heller ikke at det eksisterer en "vegg". Vi kan godt sammenligne det med å eksistere på overflaten av en ballong. Uansett hvor vi går vil vi aldri bevege oss utenfor siden ettersom vi vil kun ankomme utgangspunktet. Ballong metaforen er også god å bruke for å forklare utvidelsen. Universet ekspanderer lik en ballong utvider seg.

Hvis vi antar at vårt univers er uendelig, vil det være logisk å slutte at det eksisterer mer liv enn vår planet. Universet kan deles inn i såkalte synlige univers, som er inndelt etter det antate faktum at lyset beveger seg med en hastighet lavere enn universets ekspansjon. Disse har en radius på 13 milliarder lysår, unviersets alder; siden det tar tid for lyset å bevege seg. Ettersom universet er uendelig har vi uendelig med synlige univers, men også et endelig antall mulige kombinasjoner med atomene innenfor disse. Et sted i universet har vi etter den teorien en tvillingbror som leser akkuratt dette, tenker det samme, og kanskje svarer på denne tråden med samme ord. Det er en underlig tanke.

Men selvsakt er det heller ingen hinder for at det utenfor vårt uendelig univers eksisterer flere universer. Disse kan antagentligvis ha andre naturlover enn oss med flere eller færre dimmensjoner i tid og rom.

Vi vet virkelig bare en brøkdel av hva som kan finnes ut. Hva verden er kan bli et spørsmål menneskeheten aldri får besvart. Kanskje fordi det svaret ikke eksisterer i denne verden.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Vitenskapsmenn er litt uenige om universet kommer til å eksistere for alltid, eller om det en dag vil "dø".

Hva tror du?

Jeg tror universet til slutt vil bli destruert. Jeg synes det er ulogisk at det alltid vil eksistere et univers, iallfall med levende organismer i.

Tviler på at alt materialet i universet bare skal opphøre på eksistere, plutselig. Selv om noe sprenger, forsvinner ingen atomer, lissom.

Lenke til kommentar
Universet kan deles inn i såkalte synlige univers, som er inndelt etter det antate faktum at lyset beveger seg med en hastighet lavere enn universets ekspansjon.

Du sier at lys farta ikke er max farta. (mulig jeg missforstår, er litt trøtt)

Lurer på en ting. Hvis lyset er max fart. Da kan vel radiusen på universet ikke være større en det lyset kan ha bevegd seg siden skapelsen. Kanskje det relativitets greine har no å si, husker ikke det helt nå.

Jeg personelig får meg ikke til å tru (ikke nå i vertfal) at universet er uendelig. Vertfal ikke der det inneholder planeter og slikt. Big bang kan jo ikke ha ekspandert uendelig siden det starta. Mulig at det er tomrom videre utover, og det da ikke er no vegg. Men det er da ikke uendelig antall planeter. Mitt hode klarer ikke nå og få det til å bli uendelig soler i dette universet. Ikke nå på natta vertfall.

Hvis det hadde vert andre big bang ute i det tome rommet (om det er det) uten for der universet (om det er så langt big bang har ekspandert), da kunne jeg tenke meg uendelige muligheter. Men kunne vi reist dit, gjennom tomheten. Verdensromet er jo ikke helt tom, men uten for det, kunne vi reist der.

Kanskje big bang er en større verson av de partiklene som blir skapt i vakum. Det blir skapt atomer fra ingenting i vakum (så og si), og de forsvinner etter korte øyeblikk. Kanskje big bang er en større verson.

Når vi kommer til det minnste av det minnste i atomet. Kanskje når vi går videre inn i det så er det et univers der. Kanskje vi er inne i et slikt litten sak i et atom i et annet univers. Da er vel alle et univers, og da er vi kanskje uendelig.

Kanskje jeg har blitt plasert i en drømme verden og levd her hele livet som et slaks reality sshow for andre folk i det virkelige universet.

Kanskje jeg ikke dere eksisterer. Tenk om alt dette er noe jeg fantaserer om når jeg sitter innesperre i et galehus i et annet univers som kunn er et datasimulert univers av det falske virkelighets universet som jeg begikk et stats mord i siden jeg var gal.

Tenk om jeg er en bakterie i et annet univers. Tenk om vi alle er det. Vi lever nå alle i dette såkalte universet i egentlig i en slimklyse nede i halsen til en forskjøla tre hoda slange menneske. Tenk om bakteriene våres føler det samme.

Tenk om jeg er et eksperiment som gikk totalt feil. Jeg ble forska på ulovlig som barn. De satte in biologiske modifikasjoner på meg. Jeg fikk super muskler, telekinetiske evner +++. Jeg brukte det til å få makt. Jeg ble overbemana i en felle. Jeg ble frysined. Og alt dette i dette universet er kunn noe min biologisk modifiserte hjerne gjør for å hindre at jeg blir gal til jeg blir tina opp igjen av mine gale tihengere.

Kanskje jeg skal legge meg.

Lenke til kommentar
Hvis vi antar at vårt univers er uendelig, vil det være logisk å slutte at det eksisterer mer liv enn vår planet. Universet kan deles inn i såkalte synlige univers, som er inndelt etter det antate faktum at lyset beveger seg med en hastighet lavere enn universets ekspansjon. Disse har en radius på 13 milliarder lysår; unviersets alder, siden det tar tid for lyset å bevege seg. Ettersom universet er uendelig har vi uendelig med synlige univers, men også et endelig antall mulige kombinasjoner med atomene innenfor disse. Et sted i universet har vi etter den teorien en tvillingbror som leser akkuratt dette, tenker det samme, og kanskje svarer på denne tråden med samme ord. Det er en underlig tanke.

Jeg leste også den artikkelen i Illustrert Vitenskap. ;) Mind-thrilling, genial artikkel :thumbup::D

(Jeg har aldri brukt så mange smilies i en post før, det sier litt om hvor genial jeg fant den artikkelen)

Lenke til kommentar

men dette snakket om at utenfor universet så er det ingengtin, og derfor kan ikke universet være uendelig, om litt har masse av den plassen blitt en del av universet, siden det hele tiden ekspanderer.. selv likte jeg spessiellt godt ballongteorien over.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...