travis_g Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Lurte på en liten ting bare jeg. Hva synes folket som preloading? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Ta sånt i webcaféen! Hvis det er snakk om preloading til meny med hover og lignende er det bedre med CSS-rollovers! Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Berg: hva mener du med at CSS-rollover er bedre enn preloading? De to tingene har ingenting med hverndre å gjøre, og det finnes ulike måter å skape en rollover effekt på med CSS Trådstarter: Preloading er positivt i de tilfellene hvor det ikke øker tiden lastingen av siden tar merkbart, og hvor man helst skal fjerne load forsinkelse sener - f.eks. ved javascript rollovers. Det er derimot veldig upraktisk hvis det medfører lang loadtid for selve siden. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 det han mente var vel at om du skal preloade bilder til en hover effekt i en meny, vil det være en bedre løsning å bruke css til dette, for da trenger du ikke preloade. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Berg: hva mener du med at CSS-rollover er bedre enn preloading? De to tingene har ingenting med hverndre å gjøre, og det finnes ulike måter å skape en rollover effekt på med CSS Javascriptrollover vs. CSS-rollover... Der blir det mye preloading på javascriptmetoden, men om man bruker CSS-metoden (et-bildes) blir det jo ikke noen preloading sånn sett. Var liksom det jeg mente, om det gjaldt rollovers. Edit: Bra Smidt! Endret 22. mai 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Gutter, det finnes flere CSS rollover effekter, så vær så snill å være litt mer presise. Teknikken dere refererer til heter CSS fast rollower og ble etter hva jeg har forstått "utviklet" av Petr Stanicek En rollover er langt fra det eneste preloading er godt for. I stedet for å spore inn på èn liten ting kandere jo gi et mer utfyllede svar om når preloading egner seg og når det ikke gjør det Endret 22. mai 2004 av enden Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Vel... Om det er mye å preloade bør man ha en splash som informerer om/tar seg av denne preloadingen. Det er særdeles plagsomt å komme inn på en side om du sitter på tregere forbindelser (les: modem), og at det tar hundre år og laste denne før man i det hele tatt får opp noen ting som helst. Endret 22. mai 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Der begynner vi å bli konstruktive ja Er litt uenig dog. Vil heller droppe preloading og splash og få en raskere side. Noe av det mest irriterende med flash f.eks. er den forbanna loadbaren. Selv om man får en viss oversikt over hvor man ligger an i lastingen øker dette tålmodigheten med max 30% har jeg lest et sted Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 skal være mer presis neste gang enden penset rett inn på preloading av meny fordi det er noe av det vanligste å bruke preloading av bilder til, om trådstarter hadde noe annet i tankene ville det vært fint om han presiserte. til menyer foretrekker jeg å bruke css metoden i linken som enden refererer til. Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 OK. La meg gi et eksempel på hva jeg mente. Sjekk sia mi: tg-design.net Så skjønner dere hva jeg mener. Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Skjønner ikke jeg Hva preloades / må preloades på den siden? (sitter på 3mbps) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Den siden var litt rar. Jeg trodde jeg var kommet til siden din når jeg kom til "splashen". Du har altså en splash og en side for preloading før selve siden, slik at man må gjennom to sider før man kommer helt "frem". Sløsing av tid, og det er dessuten veldig få som skjønner at de bare er kommet til en splash når de går inn på siden. Med en splash for preloading, skal det være lett å se hva som leder videre til selve siden eller bedre; å ta deg automatisk til selve siden. EDIT: enden: Klikk på "preload", så kommer du til siden... Endret 22. mai 2004 av jorgenindahouse Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Til og med jeg, som akkurat nå sitter på en linje som kan måle seg med 56K modem, selv om den er ADSL, Synes ikke det var noe å preloade der... Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 enden: Klikk på "preload", så kommer du til siden... Skjønte det da, men fant ikke noe som trenger preloading på siden Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 uansett.. om man velger en preloader.. (noen har f.eks. preloader med grafisk måler som viser hvor langt man har kommet).. husk å ha med en "skip preloading" link... Det er mange preloadere som rett og slett ikke funker på alle browsere,..ikke spør hvorfor, det ser ut til å bare være slik.. Og husk å bruke det på en slik måte at brukeren ser sia om de ike har javascript på.. Ellers så er egentlig "preloadere" ganske irriterendes, ihvertfall på ikke-flash sider.. (og på flash-sider bør man ha et non-flash alternativ, som brukeren kan velge istedenfor, uten preloader..) Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 enkleste form for preloading cacher bare bildene i et onload script før man refererer helt vanlig til de i HTML koden. Dette er den beste måten å preloade på Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Ja.. jo.. men da kan du risikere å miste en del brukere om det er stooore filer som skal lastes... for da går det så inni granskauen lang tid før siden vises, og folk tror siden er dønn treg, og gidder ikke vente.. og du sier ingenting om at siden lastes.... om du da ikke blander inn en liten søt <div> som ligger på midten og sier "vendligst vent mens bildene lastes".. men da igjen burde du ha en grafisk bar (eller xx av xx bilder lastet) som viser progress(fremgang for de som liker norsk), pga. folk ikke vet hvor lenge det er igjen før alle bildene er lasta ferdig... Endret 23. mai 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Det er ikke så mye å preloade enda. Grunnen til dette er at før jeg ble ferdig med siden, begynte jeg å lære meg php. og jeg holder nå på å gjøre om siden. Det som var meninge var å laste alle bannere, thumbnails ol. Men dere mener at jeg egentlig bør droppe hele "intro"-siden, og gå rett til siden, og heller, (kanskje preloade enkelte store sider) blåse i hele preloadingen, og la det laste normalt. Jeg fant også en kode en gang, som preloadet bilder ol til de resterende sidene i bakgrunnen (uten at det synes noe sted) selve hovedsiden var lastet. Vist dere skjønner hva jeg mener? Lenke til kommentar
PT Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Jeg fant også en kode en gang, som preloadet bilder ol til de resterende sidene i bakgrunnen (uten at det synes noe sted) selve hovedsiden var lastet. Vist dere skjønner hva jeg mener? Det vil jo medføre at man laster hele siden selv om man ikke nødvendigvis skal se på hele siden. Kanskje man bare skal lese nyhetene på forsiden, og da er det litt kjipt for ISDN-folket å måtte vente på at alle sidene skal lastes Mine 2 øre Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Sant nok. Så folket er enig om at preloading helst ikke bør brukes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå