Vesel Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Hallo folkens! Jeg driver og klokker PCen min littegrann, og tror jeg nærmer meg den magiske punktet hvor jeg må stille opp spenningen på CPU og RAM. Akkurat nå kjører jeg 180Mhz fsb. Jeg har: XP2800+ @ 2,27Ghz Corsair 512Mb (edit: 333Mhz) (med sånn heat-spreader på) Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort Når tror dere jeg må stille opp Vcore, og hvor mye? Noen som kan si sånn cirka når vcore må opp på forskjellige hastigheter? (Går vel egentlig ikke an å si, men håper på en liten pekepinn) Og hvordan vet jeg når jeg skal stille opp RAM-spenning? Hva med temp på RAMen? Hvordan vet jeg når den blir for varm? Blir PCen sjenerellt ustabil, eller en det noen spesielle tegn jeg skal se etter? Mange spørsmål, håper mange svar... Lenge leve hardware.no og forumet. Endret 22. mai 2004 av Vesel Lenke til kommentar
cyp-X Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 hallo jeg har selv klokket pc'n min fra en 2700 til 2306mhz, og det er uten å ha stilt opp Vcore til mer enn 1,75v... du kan jo alltids teste å presse fsb til pc'n ikke kjører stabilt, og så sette opp Vcore ett hakk i gangen helt til det blir stabilt igjen... du finner fort ut hva som er de beste instillingene for din prosessor, om du bare prøver deg litt frem. Tror foresten ikke prosessoren tar serlig skade av at du setter opp Vcore ett par steps, iallefall ikke om du har tilstrekkelig kjøling... over tid tærer det selfølgelig på prosessoren, men jeg tror ikke det skal være noe problem... Lenke til kommentar
THacker Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Jeg har ikke særlig pæiling på overklokking, men er det bare å stille opp vcore osv så vil cpu'en få høyere mhz? <- Teit formulert, og jeg veit egentlig at det er andre ting man gjør først.... Men hva?`veldig kort forklart.... Har en slave pc med xp1600+ som jeg har relativt god kjøling på ( ca 39 når den idler), hvor høyt kan jeg klokke denne bare ved et par tastetrykk? Lenke til kommentar
cyp-X Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 for å overklokke en cpu, stiller du enkelt og greit fsb, eller mp opp... en xp1600 vet jeg ikke akkurat hvor mye du får klokket, men du får sikkert til å klokke den til en 18-1900 uten så mye stress Lenke til kommentar
THacker Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Dette gjør man i bios bare eller? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det hadde vært fint om du kunne skrive om hvor varm cpu og chipset var... Men så lenge cpu er under 65 grader på max load burde en vcore opp til 1,8v være ganske så trygt. Angående spenning til ram (vdimm) kan du nok trygt sette den til ihvertfall 2,8v. Men det greieste er å øke vcore med ett og ett hakk når pc'en blir ustabil. Gjør dette, samt sett opp FSB litt helt til cpu blir for varm, eller holder en grei temp. Bare husk at max die temp. er 85 grader ved 1,65v. Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Min comp ligger på 65C under load, med veldig god luftkjøling (Enorm kjøleribbe + vifter), så 65 burde ikke være noe problem. ¨Har en 133mhz FSB CPU som jeg kjører på 200mhz FSB. Anbefaler å øke FSB og ev. senke multiplier, husk at XP3200+ kjører 11*200 = 2200mhz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå