Gå til innhold

Billig Centrino-laptop?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De siste spørsmålene er det vel bare Multicom som kan svare sikkert på.

Jeg har snust litt rundt om det likevel:

1x512 Mb Ram er billigere enn 2x256 Mb Ram.

Hva Multicom har gjort er da et åpent spørsmål fremdeles.

Bluetooth er ikke en del av Centrino standarden, og merkelig nok ser det ikke ut som de mest aktuelle Taiwan open-produsentene helt har fått øynene opp for Bluetooth.

Det mangler fullstendig i ECS Centriono spec's. Hvis Multicom kan få tak i Bluetooth med mini-PCI standarden burde den kunne installeres. Du får etter det jeg kan finne ut et ledig mini-PCI spor. Eller bruke Bluetooth Dongle som du sa.

Det finnes et originalt modem til G551. Dette monteres istedet for combo-en modem/wlan. (ISDN er ikke et modem, idet ikke foregår en omskiftning fra analogt til digitalt eller omvendt fra digitalt til analogt. ISDN er digital signalering på analoge/kobber linjer. Det er derfor ikke kompatibelt med modem. ISDN må tilrettelegges for abonnenten i telefonsentralen).

Jeg har ennå tilgode å se en bærbar selges uten modem, en kan jo tenke seg et høyfjellshotell med analoge linjer og kun NMT dekning. Det finnes sikkert mange gode muligheter selv i Norge. Det er muligheter for å kjøpe en kombo Modem/ISDN PCMCIA enhet. Men dersom du virkelig har 2 mini-PCI spor ville jeg forlangt fabrikkmodemet satt inn i det ene og Intel 802.11g i det andre.

Dette forutsatt at du ikke får installert Bluetooth da vha. Mini-PCI. Kan ikke finne ut hvor mange Mini-PCI spor det er i G551.....!

G551 med DVD-RW er 9995+2000 kr. Da får du også en raskere prosessor -C1500, ikke på lager før 1.6.2004 iflg. Multicom.

Ja dette er jo bare synspunkter, beklager hvis det ble for lite konkret. :yes:

Takker for godt og utfyllende svar! ;)

Har sendt en mail til dem og spurt om mulighetene for Bluetooth og om det er 1 x 512 MB RAM, så får vi bare vente og se svaret i morgen.

I følge spec'en til G551 står det "1x Type II PCMCIA".

Tror nesten jeg bare får leve uten DVD-brenner. :) 1. juni blir i knappeste laget før avreise, og det blir for dyrt. ;) Trenger egentlig ikke annet enn CD-brenner heller på laptop'en da jeg venter på dual layer DVD-brennerne på min stasjonære PC - og de skal jo komme i midten av juni. ;)

Lenke til kommentar
Tror nok at Multicom kjører med 2x256MB brikker. Jeg skal legge inn svaret her når jeg mottar min G556 ( forhåpentligvis i morgen ettermiddag :D )

Bestillte G556 for en uke siden. Jeg var også opptatt av dette med 2 X 256 kontra 1 X 512 med tanke på fremtidig oppgradering.

Multicom kunne opplyse at det satt 2 X 256 men dette kunne endres. Kostet meg 200;-

Det ble litt lengre leveringstid, men ikke værre en at en kan leve med det.

Posten derimot, de er treeeeege :(

Maskinen har "hengt fast" i Kr.sand siden fredag.

Lenke til kommentar
Bluetooth går jo dårlig sammen med 802.11b/g; kanskje det er en av grunnene til at det ikke er med i Centrino-standarden. Men er jo kjekt å ha så lenge man bruker en ting av gangen.

Tror nok ikke problemet er om det funker sammen, snarere om det blir "plass" til det i denne laptop-config'en.

Hvis 802.11a/b/g ikke taklet bluetooth ville det vært veldig mange nettverk som hadde streiket i dagens Bluetooth-samfunn (handsfree, mus, tastaturer osv.).

www.whitebox.no

Har selvsagt sniffet innom WhiteBox. ;) Men de kommer dessverre ikke opp imot MultiCom til tross for at de er billige. Har dessuten hørt og lest veldig mye negativt om både deres kundeservice og evne til å levere maskiner raskt. (De er treeeege visstnok....) :hrm:

Jeg ser at G556E har både modem og WLAN med b/g standard. Men den ligger dog i en annen prisklasse. Tror nok at Multicom kjører med 2x256MB brikker. Jeg skal legge inn svaret her når jeg mottar min G556 ( forhåpentligvis i morgen ettermiddag.

Jeg har valgt å bestille laptop'en med Intel's WLAN-løsning slik at det blir en ekte Centrino. Da får jeg også WLAN i G-hastighet. :) Og den er jo bakoverkompatibel med B-standarden.

Vil nok også tro at MultiCom leverer G551 med 2 x 256 MB da mindre minnebrikker alltid er billigere enn én stor. Har de 1 x 512 MB overrasker de positivt, men dette har jeg skrevet mail om og spurt - så har vel svaret i morgen tidlig. Men du må også gjerne poste din erfaring. ;)

Lenke til kommentar

Det ble litt lengre leveringstid, men ikke værre en at en kan leve med det.

Posten derimot, de er treeeeege :(

Maskinen har "hengt fast" i Kr.sand siden fredag.

Status for min pc er :

Dato: Kl: Hendelse: Poststed:

19.05.04 21.01 INNLEVERINGSREGISTRERT 4606 KRISTIANSAND S

21.05.04 10.40 SORTERT 0024 OSLO

Får håpe den har forlatt Oslo da ;)

Lenke til kommentar

Kopierte priser for ram til G551 hos www.it24.no

De selger G551 som barebonesystem. (G551 leveres normalt fra Elitegroup med 0 ram installert)

SO-DIMM 512MB DDR (333MHz) 200pin for notebook

Produktnr.: SO512

NOK 877.00

SO-DIMM 256MB DDR (333MHz) 200pin for notebook

Produktnr.: SO256

NOK 499.00

Tenkte det var like godt å poste det. :blush:

:w00t:

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt PC, så takk til alle som har bidratt. Trenger ikke flere forslag nå. ;)

Endte opp med en "Elitegroup G551 CDRW/DVD C1400 15" 40GB 512MB".

For de som har "synset" litt de siste dagene rundt mulighet for Bluetooth, WLAN, RAM osv. kommer noen svar på dette her.

"Oppgraderer du til Intels WLAN mister du modemet pga. modemet og WLAN sitter i Realtek løsningen. 10/100 Mbits kortet har du fortsatt selv om du oppgraderer til 54 Mbps WLAN fra Intel. Pris kr 349,-."

"Maskina leveres med 2 x 256 MB brikker som standard. Her kan vi også gjøre endringer til 1 x 512 MB brikke. Pristillegg kr 200,-."

"Bluetooth er ikke innebygd, men du kan få Bluetooth ved å kjøpe USB adapter eller PCMCIA adapter:

- 3Com Wireless Bluetooth USB adapter a kr 699,-

- 3Com Wireless Bluetooth PC Card type II a kr 995,-."

"Frakt inkl. oppkrav kommer på kr 180,- totalt."

Jeg valgte å oppgradere til Intel's WLAN-løsning da jeg har høyrt myyye dårlig om Realtek-løsningen, og ikke har behov for modem. (Heller 54 Mbps trådløs!) Og jeg la til 200,- for å få 1 x 512 MB RAM - noe som gjør en fremtidig oppgradering enklere og billigere.

Takk til alle som har bidratt med svar! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...