voluz Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Skal gå til anskaffelse av en billig laptop til sommerferien. Jeg har få, men strenge krav: - Pris, helst under 10 000,- - Prosessor, må være type Intel Centrino - RAM, minimum 256 MB - Grafikk, AGP-grensesnitt og oppløsning min. 1280 x 1024 Sterkeste kandidat så langt er helt klart Elitegroup G551. Noen bedre? P.S. Kom gjerne med erfaringer/synspunkter på Elitegroup G551 og firmaet MultiCom. Noen som kjenner til leveringstid og fraktkostnader? Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hei Jeg har selv bestillt en 556 fra Multicom. Har ikke fått den enda, men de sendte den samme dag som jeg bestillte den! Ikke værst! Nå gjenstår det bare at posten kan klare å knote den opp hit til det høye nord Ligger fortsatt i Oslo... sukk Quote fra postens sporingssystem: 21.05.04 10.40 SORTERT 0024 OSLO Tror den 551 er et bra kjøp, ihvertfall i følge specs. Og Multicom har aldri skuffet meg Lenke til kommentar
Filla Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Er ikke så mange Centrinoer til ca. 10k, ECS 551 har du funnet sjøl, i tillegg har DELL sin 510, og PSDATA har sine billigste Tundraer. - Lykke til ! Lenke til kommentar
voluz Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Det høres jo bra ut! Bestiller vel kanskje mandag jeg, men skal ha svar på noen spørsmål først, så spørs om de ikke får sendt den før tirsdag da... Må ha den til 5. juni, men det skulle vel gå bra selv med Posten. Fant en rekke erfaringer her vedr. Multicom - og webshop'en blir jo skrytt opp i skyene. Så da er vel MultiCom bra da. Sjekket Dell 510m og Tundra bærbare, men synes ikke de kom i nærheten hva pris/ytelse angår... Dell ble over 13 000,- med samme config som Elitegroup G551, og synes også den har mye dårligere grafikkløsning og en del eldre teknologi. Så da trenger jeg bare flere synspunkter på billige Centrino'er? Forslag? Endret 22. mai 2004 av voluz Lenke til kommentar
TeAmlAmPerz Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) skulle bare si ifra om at det ikke tar max en uke å sende med posten, pleier å få minne ting på 2-3dager... bor langt unna sandefjord (der er lagret til komplett)... Endret 22. mai 2004 av TeAmlAmPerz Lenke til kommentar
voluz Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 Jeg har selv bestillt en 556 fra Multicom. Forresten, du Polarbastard, vet du hvor mye MultiCom tar i frakt for en laptop? Fortsetter å mase - flere billige Centrino-laptop'er? Lenke til kommentar
tein Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Jeg har selv bestillt en 556 fra Multicom. Forresten, du Polarbastard, vet du hvor mye MultiCom tar i frakt for en laptop? Fortsetter å mase - flere billige Centrino-laptop'er? 180,- Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 skulle bare si ifra om at det ikke tar max en uke å sende med posten, pleier å få minne ting på 2-3dager...bor langt unna sandefjord (der er lagret til komplett)... Nå ligger jo ikke multicom i Sandefjord da... Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Det kravet som er mest problematisk å innfri, er kravet opp skjermopplysning. Alle billige laptoper som jeg har sett har 1024 x 768. 1280 x 1024 har jeg aldri sett på en laptop. Neste typiske størrelse er da vanligvis 1400 x 1050. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Bare for å være pirkete, det er ingen prosessorer som heter Centrino. Går ut fra at du mener Pentium -M, som ofte er å finne i laptoper med Centrino-teknologi. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 Bare for å være pirkete, det er ingen prosessorer som heter Centrino. Går ut fra at du mener Pentium -M, som ofte er å finne i laptoper med Centrino-teknologi. Riktig. Lenke til kommentar
CristianoR Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Har sett på denne selv faktisk. Ser ut som et meget bra alternativ i forhold til prisen. . Er det noen garanti for den pc'en fra multicom? ..håper noen med erfaringer kan fortelle oss mer... Endret 22. mai 2004 av CristianoR Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Skal gå til anskaffelse av en billig laptop til sommerferien. Hvis man er litt nevenyttig kan man jo spare noen 1000-lapper på å bygge en Green maskin selv Hvis du går inn på sida til http://www.it24.no eller på linken http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5...ias=it24&pid=20 så kan du komponere sammen en bærbar selv. Nå vet jeg ikke hvilke garantier som da gjelder, men okke som et brukbart alternativ hvis man må spare noen kr Legge til: Både http://www.amraam.no og https://ssl.itbutikken.dk/default.asp har barebonesystemer for laptops... best å ikke glemme å nevne noen firmaer, man kan jo bli beskyldt for å være insider http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=136660 har jo også en billig centrinobasert laptop (Medion) Lykke til uansett valg Endret 22. mai 2004 av Polarbastard Lenke til kommentar
voluz Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Har sett på denne selv faktisk. Ser ut som et meget bra alternativ i forhold til prisen. . Er det noen garanti for den pc'en fra multicom? ..håper noen med erfaringer kan fortelle oss mer... I følge MultiCom's nettsider står det: "På MultiCom PC series er det tre års garanti. Utover dette gjelder kjøpslovens bestemmelser." Hvis man er litt nevenyttig kan man jo spare noen 1000-lapper på å bygge en Green maskin selv. Finnes ikke nevenyttig! Begrenser seg til å installere PCI-kort i stasjonære PC'er. Så blir nok ferdigkjøp, ja. http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=136660 har jo også en billig centrinobasert laptop (Medion) Synes ikke den kom i nærheten av MultiCom's PC-tilbud. Langt svakere grafikkløsning, mindre ram og harddisk, ingen CD-brenner osv. Nei, blir nok en PC fra MultiCom, med mindre... ...flere Centrino-forslag? Lenke til kommentar
skjelsba Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Det kravet som er mest problematisk å innfri, er kravet opp skjermopplysning. Alle billige laptoper som jeg har sett har 1024 x 768. 1280 x 1024 har jeg aldri sett på en laptop. Neste typiske størrelse er da vanligvis 1400 x 1050. Hvorfor du ikke finner 1280*1024 på laptop'er skjønner du regner ut høyde/breddeforholdet. Det er nemlig 5/4 mens de andre oppløsningene du nevner er 4/3. Grunnen til at det er vanskelig å finne billige maskiner med høy oppløsning er vel kanskje åpenbar? Mindre volum og vanskeligere å produsere (mindre pixler) => høyere pris. Dessuten retter de billige maskinene seg mot brukere som kanskje ikke sette høy oppløsning høyest på ønskelista (av en eller annen merkelig grunn). Endret 23. mai 2004 av skjelsba Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Synes jeg bør tilføye at Fujitsu-Siemens har en 1557 bærbar som heter M7400. Den har følgende spec's: 1.4 Ghz Pentium M, 512 Mb Ram, DVD+brenner, CD-brenner, 60 Gb Hdd, 2/3 års garanti, 64MB DDR grafikk, Firewire, Cardreader, Win XP, Workssuite 2004, Photoshop Elements, Modem, Lan-Wan. Den har forsåvidt kunne konkurere med Whitebox el Tundra sine løsninger i den forstand at den har vært komplett utstyrt fra fabrikken, også med software. Men har ikke kunnet selge som high-end bærbar pga. svakere prosessor og grafikkløsning med 1024x768 oppløsning (XGA). Den er full Centrino idet den bruker integrert Intel Grafikk og antagelig certifisert Centrino. Det har stor betydning for strømforbruket, men gjør den ikke egnet til 3D spill. Denne PC'en er nå satt ned kr 1000 hos MPX, har ikke undersøkt hva den kan fåes for hos andre. Anbefaler da isåfall og søke på webshopguiden til Hardware Her er datasheet på den iflg MPX: M7400 Jeg synes du bør vurdere denne utfra pris dersom du ikke allerede har tilsvarended software. Endret 23. mai 2004 av brainware Lenke til kommentar
voluz Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Synes jeg bør tilføye at Fujitsu-Siemens har en 1557 bærbar som heter M7400. Jeg synes du bør vurdere denne utfra pris dersom du ikke allerede har tilsvarended software. Takker for godt forslag, men grafikkløsningen blir for dårlig. Eller, oppløsningen da. Trenger nok over 1280 (så det blir 1400 da) da jeg jobber mye med grafikk og design. Har dessuten både Adobe PhotoShop CS, siste versjon av Premiere, Illustrator, Acrobat osv., så... Elitegroup G551 har i følge MultiCom 512 MB RAM. Noen som vet om dette er 1 x 512 eller 2 x 256? Utgjør jo en vesentlig prisforskjell, så tipper det er 2 x 256 MB? Burde isåfall vært opplyst... --------------- Har forresten vært i kontakt med MultiCom vedr. at G551 egentlig ikke er en ekte Centrino. De bruker blant annet ikke WLAN-løsningen til Intel. I den forbindelse skrev MultiCom i e-mail til meg: "Ekte Centrino har ikke modem. Vi syns dette ikke er noen god løsning for folk flest og selger derfor maskinene med Realtek løsningen som gir både WLAN og modem i ett. WLAN er Realtek 8180 (i G551 altså) og tilbyr da også modem. MiniPCI kortet er en bedre løsning enn Centrino, siden det også tilbyr modem. Vi kan oppgradere til 'ekte Centrino' for kr. 349,-. Rekkevidden er lik (MINI-PCI internt kort begge to). Oppgraderingen til kr 349,- har dog en litt større hastighet (802.11g, 54 Mbps). Mens det som sitter der nå følger 802.11b standarden (11 Mbps)." Så for evt. kjøpere, f.eks. du CristianoR, er dette noe å ta i betrakning. Jeg ser egentlig ikke behovet for modem, alle i min familie (eller dit jeg reiser) har enten xDSL eller ISDN. De fleste har ADSL, og ISDN støttes vel ikke av Realtek-modemet?? Så slik jeg ser det er det bedre med 54 Mbps internt og uten modem enn 11 Mbps med modem. Jeg har modem i mobilen så kan evt. bruke den med HSCD/GPRS om det kniper også. Intel-kortet gir meg også en 100 % ekte Centrino som kanskje er mer strømsparende? Noen som kan bekfrefte hvorvidt Realtek-modemet som følger med også funker på ISDN eller ikke? (56 Kbps modem) Edit: Skrivefeil Endret 23. mai 2004 av voluz Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Noen som kan bekfrefte hvorvidt Realtek-modemet som følger med også funker på ISDN eller ikke? (56 Kbps modem) Hei Voluz ! Dette funker ikke for ISDN, da må du ha en ekstern PCMCIA el.l. løsning. Siden du har mulighet for ADSL og ISDN er selvfølgelig ikke analogt modem strengt tatt nødvendig, hvis du ikke planlegger en ferie i India da ! Der er det kanskje sparsomt med GPRS/HSCD ! slik at det kan alltid være greit å ha et innebygget modem. Ellers så er Centrino en helhetlig løsning. Jeg ville oppgradert til Intel WLAN. Det er få bærbare Centrino uten modem, så ville fått det installert i tillegg. Det er plass til 2 mini-pci kort vel ? Er enig i at ECS nå bygger bra bærbare, og at de prismessig er gode valg ! Enig, du må nok ha bedre grafikkløsning enn XGA. Edit: Spesielt til Multicom vil jeg si at det var en dårlig forklaring på Centrino. Centrino er Intel's hjertebarn og det innebærer også Intel's integrerte grafikkløsning ! Hovedsaken var mobilitet, dvs ingen strømkabler i nærheten. Batterilevetid var jo hovedårsaken, og det ble laget et system der hele systemet var tunet inkl. prosessoren mot dette formålet . 855GM/GME. Prossessoren har også vist seg å fungere helt fint med litt mer strømkrevende løsninger i feks. egne grafikk-kort, men da skal det brukes 855PM chipsett (AGP4X). Elitegroup ECS ser ut til å følge disse spesifikasjonene, men kaller løsningen med eksternt grafikk-kort (i bl.annet G551) for Intel ODEM. Intel har ifølge hjemmesidene bare 3 løsninger for Centrino (855/GM/GME/PM) så her får en bare stole på at Elitegroup ECS har gjort det korrekt. Endret 29. mai 2004 av brainware Lenke til kommentar
voluz Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Hm, okei... antar at du brainware veit hva du snakker om, så da stemmer mine antakelser om at Realtek-modemet ikke støtter ISDN-standarden. Hadde det støttet både ISDN og vanlig linje skulle jeg vurdert det, men kan i farten ikke komme på noen jeg kjenner som ikke har ISDN eller ADSL - så da blir det like greit med et G-type WLAN-kort fra Intel fremfor "kjipt" modem som "ødelegger" for Centrino-standarden. Mye tyder på at det nå blir Elitegroup G551. Denne har i følge MultiCom 512 MB RAM. Noen som vet om dette er 1 x 512 eller 2 x 256? Utgjør jo en vesentlig prisforskjell, så tipper det er 2 x 256 MB? Burde isåfall vært opplyst... Har fått vite av MultiCom at de lett oppgraderer RAM, HD og prosessor, men at større oppdateringer som DVD-brenner istedenfor CD-brenner krever at du velger en annen basis-maskin (med DVD-brenner i config'en). Kunne tenkt meg integrert Bluetooth fremfor å bruke en BT-dongle. Vet noen om MultiCom har mulighet for å bygge inn Bluetooth? Bestiller sikkert på mandag, så noen som har synspunkter vedrørende Elitegroup G551, eller forslag til andre billigere Centrino'er? SPEAK NOW! Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 De siste spørsmålene er det vel bare Multicom som kan svare sikkert på. Jeg har snust litt rundt om det likevel: 1x512 Mb Ram er billigere enn 2x256 Mb Ram. Hva Multicom har gjort er da et åpent spørsmål fremdeles. Bluetooth er ikke en del av Centrino standarden, og merkelig nok ser det ikke ut som de mest aktuelle Taiwan open-produsentene helt har fått øynene opp for Bluetooth. Det mangler fullstendig i ECS Centriono spec's. Hvis Multicom kan få tak i Bluetooth med mini-PCI standarden burde den kunne installeres. Du får etter det jeg kan finne ut et ledig mini-PCI spor. Eller bruke Bluetooth Dongle som du sa. Det finnes et originalt modem til G551. Dette monteres istedet for combo-en modem/wlan. (ISDN er ikke et modem, idet ikke foregår en omskiftning fra analogt til digitalt eller omvendt fra digitalt til analogt. ISDN er digital signalering på analoge/kobber linjer. Det er derfor ikke kompatibelt med modem. ISDN må tilrettelegges for abonnenten i telefonsentralen). Jeg har ennå tilgode å se en bærbar selges uten modem, en kan jo tenke seg et høyfjellshotell med analoge linjer og kun NMT dekning. Det finnes sikkert mange gode muligheter selv i Norge. Det er muligheter for å kjøpe en kombo Modem/ISDN PCMCIA enhet. Men dersom du virkelig har 2 mini-PCI spor ville jeg forlangt fabrikkmodemet satt inn i det ene og Intel 802.11g i det andre. Dette forutsatt at du ikke får installert Bluetooth da vha. Mini-PCI. Kan ikke finne ut hvor mange Mini-PCI spor det er i G551.....! G551 med DVD-RW er 9995+2000 kr. Da får du også en raskere prosessor -C1500, ikke på lager før 1.6.2004 iflg. Multicom. Ja dette er jo bare synspunkter, beklager hvis det ble for lite konkret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå