Gå til innhold

Xbox-spørsmål

Anbefalte innlegg

Min søster ønsker seg Xbox til sin bursdag. Av noen venner har hun hørt at Super Mario Bros. skal bli, eller har blitt relansert på Xbox - stemmer dette? Selv tviler jeg sterkt, selv om jeg ikke har veldig mye kunnskap om konsoller.

En annen ting - må man "chippe" Xbox-konsollen sin for å kunne avspille DVD-filmer på den? Eller er DVD-avspilling standard på nye Xbox-konsoller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å spille DVD plater på Xboxen må du kjøpe DVD kit koster 200-300 kroner og fåes overalt der de selger xbox og er helt lovlig.

Skal du modde den har du ikke garanti og er sånn halvveis ulovlig.

Søker du på nettet så finner du masse forskjellige priser.

Her er et jeg fant men du finner sikkert bedre.

http://www.chip-shop.net/pakketilbud.html - fra 2150

du burde ha en ny hdd også og da koster det 3150.

hvis man ikke har litt over gjennomsnittet med datakunnskaper så er det ikke noe bra å kjøpe en modifisert xbox ville jeg tro (med mindre du kjenner en som kan hjelpe deg). For å uynytte det maks må du overføre filer fra pc og greier så det er ikke bare bare. Å finne programvare til xbox er også ganske så vanskelig siden det er ulovlig.

Lenke til kommentar

Er ikke noe vanskelig å operere en modifisert xbox vil jeg si!

Er heller ikke noe problem og finne programvare til xbox-en! (ikke hvis du har en irc klient og internettilgang ihvertfall...)

Videre vil jeg ikke si det er ulovelig å få modifisert xbox-en sin, det er tross alt du som eieren som har råderett over hva du vil gjøre med konsollen du eier! Det som er ikke er lovlig derimot er piratkopierte spill og liknende.

Du har egentlig 2 alternativer til hvordan du vil modde xbox-en, du kan enten lodde på en chip eller kjøpe en loddefri chip.

Hvis du ikke kan lodde anbefaler jeg deg sterkt å få noen til å gjøre instalasjonen for deg isåfall! Ellers kan du kjøpe en loddefri chip (koster vel rundt 400 kroner inkl. frakt fra f.eks. console corner (utenlandsk butikk) eller noe mer fra Norge).

Denne chippen skrur man så fast til hovedkortet (kan kreve litt pirkearbeid akkurat her), og så må man instalere et uorginalt dashboard (kan gjøre på litt forskjellige måter). men hvis du kan lite om disse greiene kan det kanskje være lurt å få noen andre til å lodde fast chippen for deg som sagt! De vil sikkert også innstalere alt nødvendig av programvare og!

Ellers kan det kanskje være litt vanskelig å bruke ftp første gangen, men her kan jeg gio deg en link til en av mine tidligere innleg hvor jeg syntes jeg har skrivd en relativt altfattelig guide til hvordan man bruker ftp med en krysset kabel fra xbox-en til PC-en. (har ikke linken akkurat her, men hvis du er interessert skal jeg finne posten frem...)

Hvis du skal ha en ny xbox, og noen som lodder på en chip pluss en hardisk kommer det nok til å koste rundt 3000 kroner.

En større hardisk kan nok være praktisk i lengden, spesielt hvis du ikke har DVD brenner...

Med moddet xbox trenger du ikke dvd kit.'

Kjenner ikke til den akira chippen så godt (den chip-shop selger), men ellers er alladin advance 64 en ålreit billig chip! Det fins dyrere chip med støtte for blant annet multibios, det er slikt du må vudere om søsteren din trenger. jeg vil si at de færeste har bruk for det, men er noen som blant annet ønsker seg linux i tilleg (vil tippe søsteren din ikke er interessert i dette...).

Ellers er det bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på :)

Edit: glemte å si at du kanskje burde se litt på denne siden

Endret av b_cybe
Lenke til kommentar
Er ikke noe vanskelig å operere en modifisert xbox vil jeg si!

Er heller ikke noe problem og finne programvare til xbox-en! (ikke hvis du har en irc klient og internettilgang ihvertfall...)

Videre vil jeg ikke si det er ulovelig å få modifisert xbox-en sin, det er tross alt du som eieren som har råderett over hva du vil gjøre med konsollen du eier! Det som er ikke er lovlig derimot er piratkopierte spill og liknende.

Du har egentlig 2 alternativer til hvordan du vil modde xbox-en, du kan enten lodde på en chip eller kjøpe en loddefri chip.

Hvis du ikke kan lodde anbefaler jeg deg sterkt å få noen til å gjøre instalasjonen for deg isåfall! Ellers kan du kjøpe en loddefri chip (koster vel rundt 400 kroner inkl. frakt fra f.eks. console corner (utenlandsk butikk) eller noe mer fra Norge).

Denne chippen skrur man så fast til hovedkortet (kan kreve litt pirkearbeid akkurat her), og så må man instalere et uorginalt dashboard (kan gjøre på litt forskjellige måter). men hvis du kan lite om disse greiene kan det kanskje være lurt å få noen andre til å lodde fast chippen for deg som sagt! De vil sikkert også innstalere alt nødvendig av programvare og!

Ellers kan det kanskje være litt vanskelig å bruke ftp første gangen, men her kan jeg gio deg en link til en av mine tidligere innleg hvor jeg syntes jeg har skrivd en relativt altfattelig guide til hvordan man bruker ftp med en krysset kabel fra xbox-en til PC-en. (har ikke linken akkurat her, men hvis du er interessert skal jeg finne posten frem...)

Hvis du skal ha en ny xbox, og noen som lodder på en chip pluss en hardisk kommer det nok til å koste rundt 3000 kroner.

En større hardisk kan nok være praktisk i lengden, spesielt hvis du ikke har DVD brenner...

Med moddet xbox trenger du ikke dvd kit.'

Kjenner ikke til den akira chippen så godt (den chip-shop selger), men ellers er alladin advance 64 en ålreit billig chip! Det fins dyrere chip med støtte for blant annet multibios, det er slikt du må vudere om søsteren din trenger. jeg vil si at de færeste har bruk for det, men er noen som blant annet ønsker seg linux i tilleg (vil tippe søsteren din ikke er interessert i dette...).

Ellers er det bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på :)

Edit: glemte å si at du kanskje burde se litt på denne siden

Par ting jeg vil kommentere her.

Du trenger ikke DVD kiten med en modda xbox men det er veldig praktisk med fjernkontrollen du får med. Absolutt verdt de 200 kronene den alene.

Jeg flasha og ordna biosen og satte opp EvoX selv og det var pes, støtte på masse masse problemer men fikk det til tilslutt. For en eller annen grunn er det nesten umulig å finne ut hvor man laster ned programm fordi ingen tørr å si ordet xbins eller forklare det noe nærmere. Se jeg sa det : :ermm: Men som sakt finner du all informasjon på www.xbox-scene.com

Mitt råd er er at du får kara som modder xboxen din til å ordne programvaren.

Endret av MorenDin
Lenke til kommentar

Jeg sa han ikke trengte det, sa ikke at det var lite praktisk ;)

Ja det tar litt tid å mekke det selv, har gjort det selv jeg og, men syntes ikke det var så pes heller! Brukte noen timer på det, men det er veldig avhengig om man støter på problemer eller ikke, selv slet jeg en stund med ftp før jeg fant ut av det men...

Hvis du har planer om å modde xbox-en selv, og du ikke har altfor mye peiling ville jeg ihvertfall kanskje kjøpt en chip med mulighet for usb flashin ettersom det letter jobben betraktelig hvis noe skulle gå feil under flashingen.

Ellers som sagt vil jeg råde deg til å få noen til å gjøre jobben for deg hvis du føler at du ikke kan nok om hvordan du skal gjøre det.

Er ikke veldig redd for å si xbins nei :) xbins på EFnet serveren faktisk ;) Hvis noen velger å sparke meg ut av den grunn får det heller stå til syntes jeg ;)

Lenke til kommentar

Det du trenger for å få best og mest mulig ut av Xbox er: Xbox, Chip, 120GB Harddisk eller større.

Har nylig fått meg Xbox selv og har en Xecuter 2.3b Lite chip som koster ca 5-600,- men jeg ville heller gjort som kameraten min, kjøpt en Aladdin Advance + chip og brukt Xecuter sin BIOS oppdatering for den chippen koster bare 300,- og er like bra.

Med chip trenger du ikke tenke på DVD støtte, den tar alt. Skal du ha DVD støtte uten Chip så må du ha "DVD kit" som består av en IR mottaker du setter i en port på Xbox'en og en enkel fjernkontroll. koster ca 300,-

Harddisk kan du bare oppgradere hvis du har modchip i Xbox'en, du kan da kopiere inn og ut data samt streame data fra PC over nettverkskortet på Xbox'en. Du får "Xbox media center" og "Xbox media player" som er kjempebra til å spille av alt av media og noe filbehandling.

Du kan også ha emulatorer på harddisken og det er dette som gjør at du kan spille f.eks Super Mario spillene og hva det nå enn skulle være fra nesten alle tidligere konsoller. Jeg brukte 800,- på en 120GB Seagate harddisk. Western digital harddisker anbefales IKKE pga støy, de bråker dobbelt så mye som andre merker.

Skal hun spille med venner anbefaler jeg å kjøpe en ekstra gamepad (Orginal small pad'en er bra synes jeg) ca 300,-

PS. Skal du koble Xbox i nettverk med PC uten hub eller switch og sånnt så bruker du bare en krysset TP nettverkskabel rett fra PC til Xbox og bruker FTP klient for å koble dem sammen.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Altså, kildekoden til XBOX programmer er ikke ulovlig, men de må kompileres med Microsoft sine verktøy, og hvis man ikke har lisens på disse er det ulovlig. Derfor distribueres sjeldent "XBOX-programmer" på web. Angående lovligheten er vel modifisering i grenseland, men i Norge har vi i alle fall såpass gode forbrukerrettigheter at det bør være uproblematisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...