Gå til innhold

Hva slags temperaturer har DU?

Anbefalte innlegg

Hva slags temperaturer har DU på ditt Asetek Waterchill-sett?

Mange som lurer på hva andre har på sitt sett. Det er inkludert meg.

Si gjerne hva slags versjon og type (CPU/Chipset/MB osv.).

Jeg har et sett med PCU tilkoblet og GPU ikke tilkoblet et kort, men bare henger å slenger til jeg fått mitt tilbake fra Komplett.no

Jeg har en P4 2.66 ghz 533 mhz som ikke ennå er overklokket og jeg ligger på 48 når jeg hører på musikk og surfer. (!!!)

Litt veldig høyt?

Fikk nettopp en ny pumpe med Asetek og har vifta på 7V og en annen 12v vifte under som dytter luften gjennom radiator...

Endret av Manfestio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Specs:

AMD Athlon 64 FX-51 @ FX-53

ASUS SK8N nForce3 Pro

1GB ECC DDR SDRAM PC-3200

ATI Radeon 9800 XT 256 MB

160GB SATA 7200rpm m/ 8MB Cache

Sound Blaster Audigy 2 7.1

Kjøling:

Waterchill Antarctica CPU-blokk

Black Ice Pro Radiator

120 mm Low Noise Sunon Fan

700 l/hr Hydor Pump

Temperaturer

CPU: Holder en temp. på 28-30 IDLE og 35-40 LOAD etter OC av FX-51 til FX-53.

Temperaturene er tatt fra Asus Pc Probe, så hvor korrekte de er vet jeg ikke. Men de samme temperaturene blir vist i AIDA32.

Fremtidig kjøling:

Skal kjøle VGA, Chipset, og HDD. Men venter på nytt innkjøp av kabinett før jeg investerer i det.

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar

Mine temperaturer er da SINNSYKT høye.

Ligger på 48 grader nå når jeg bare sitter å kjører lavressursprogram som winamp og irc. Fikk nylig ny pumpe med Asetek. Radiatoren har som sagt to vifter på seg.

Har generasjon 2.

Lenke til kommentar
Mine temperaturer er da SINNSYKT høye.

Ligger på 48 grader nå når jeg bare sitter å kjører lavressursprogram som winamp og irc. Fikk nylig ny pumpe med Asetek. Radiatoren har som sagt to vifter på seg.

Har generasjon 2.

Er nesten fristet til å si at du har den "riktigste" temperaturen her. Men ok, den virker kanskje litt høy. Sjekke goop og montering kanskje?

Men la det uansett være sagt med det samme: De avlesningene man registrerer i AIDA, BIOS og andre avlesninger som støtter seg på sensorene på hovedkortet, juger av og til så det renner av dem! NB! Legg merke til "av og til", for det finnes nok ett og annet kort / fabrikat som nok nærmer seg "sannheten". Men jevnt over vil en slik sammenligning aldri være til å stole på.

Det nærmeste man kan komme, er vel om alle avlesninger blir basert på en føler tett inntil core, og som deretter er tilkoblet et frittstående digitaltermometer. Og hvor mange av dere har det?

Deretter bør også vanntemperaturen i systemet oppgis. Da først begynner man å nærme seg et noenlunde relevant sammenligningsgrunnlag, men samtidig må man også ta i betraktning at antall blokker / pumpekapasitet også i stor grad vil påvirke resultatet.

Og akkurat som om ikke det var nok: To helt identiske maskiner med nøyaktig samme kjølesystem kan ha ganske store avvik i CPU-temp;

Person 1 kjører vcore på 1,6volt, og kjølevifter på full hastighet.

Person 2 klokker vettet ut av sin maskin, og kjører vcore på 2,1volt. Hans vifter går på halv fart, samtidig som at han mistrives om temperaturen rundt ham blir lavere enn 25grader......

Gjett hvem som har høyest CPU-temp?

Meningen med dette er ikke å kverke tråden på noen som helst måte, men heller å fortelle hvor vanskelig det egentlig er å sammenligne temperaturer.

Jeg kunne sikkert ha skrevet tre ganger så mye om dette, men det får vel holde med det som er sagt. ;)

Lenke til kommentar

Helt enig med Skrue i alle punkter.

En ting som også er viktig, er og tenke på hvor mange watt cpu'n din varmer.

Temp sammenligninger er ok, men skal du kjøle ned det dobbelte av den du sammenligner deg med, får du mye høyere temp.

Sjekk ut ditt watt forebruk på din CPU her.

Med samme kjøleutstyr får den med høyest effektforbruk på cpu, selvfølgelig den høyeste tempen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...